Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

ÄD på KS Huddinge Del 5

Kikar in och säger hej till er. Så positivt att läsa om andra i samma sits och som det har fungerat för med äggdonation Har själv stått i kön på Huddinge sen i januari och verkar nu ha hittat en donator som vill ställa upp och hjälpa oss. Det kommer ju att ta 6 månader i så fall men vi är i alla fall på g. Vi fick kontakt med en tjej här på FL som vill ställa upp och donera till oss. Allt är ju inte klart men vi hoppas så att det går vägen. Hur är det med er andra här? Hur har ni fått tag på donatorer? Kram

• villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-09-09 09:34:17 följande:
    Hej villsågärna! Jag ska oxå genomgå ÄD på Huddinge, första försöket blir om några veckor!! Förhoppningsvis blir det något till oss då, står nämligen som andra mottagarpar så man vågar inte hoppas för mycket. Vilken tur att du fått tag i en donator, går ju så mycket snabbare då, vi har stått i kön i 2 år snart.
    Oh va spännande att snart få sätta igång!!!! Jag håller tummarna för dig att det ska gå bra och att ni ska få ett eller två små guldägg även om ni står som andra mottagare. Förstår att du väntat länge på detta. Vi gjorde sista ivf:en för bara någon månad sedan men har stått i kö på Huddinge sedan i januari. Har gett upp nu iaf, varit en jobbig process att inse att det inte går men på ett sätt är det skönt när man inser fakta och slutar hoppas. Nu får vi satsa på detta istället. Vi har ingen möjlighet att vänta på donator i kön, jag är 38 så då hinner jag bli för gammal. Är utomlands som gäller i så fall om det här inte går vägen och det är ju inte helt fel att spara 70 000 kr och en massa resor
  • villsågärna38

Estra: Aha, det är så det funkar. Var första gången idag som jag hörde talas om första mottagare etc. Jag tror säkert att det kommer att gå bra för dig. Det är ju oftast äggkvaliteten som avgör om man blir gravid så får man ägg från en högfertil 20-åring så är det klart att chanserna måste öka rejält Hur kom det sig att ni väntat i kön? Har du frågat släkt eller vänner och fått nej eller har ni avstått helt med det? Det är ju en svår fråga så jag har full förståelse i så fall. Vi testade under våren med att fråga ett par personer då men inget gick vägen tyvärr, den ena ville inte och den andra ville men fick inte för Huddinge (hon har gjort ivf pga endometrios, har barn nu men blev inte godkänd iaf) Kram

• villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-09-09 10:58:03 följande:
    Vi har inte berättat för så många att vi har ska genomgå ÄD, bara närmsta vännerna och familjen vet. En av mina vänner tog själv upp frågan om hur det går till att vara donator mm. Hon ville hjälpa mig, men samtidigt är det svårt då hon och hennes sambo själva försöker bli gravida. Känns ju konstigt att hon ska ge bort ägg samtidigt när de själva kämpar för att bli gravida. Har tyvärr inga systrar som kan ställa upp.På ett sätt har dessa två år gått fort vi stått i kö, har behövt tid för att bearbeta sorgen och chocken som kom när jag fick beskedet att jag inte kan bli gravid. Jag hade slutat med mina p-piller för att vi vill skaffa barn. Den kom aldrig och efter ca 1 år gick vi på utredning som visade att jag inte hade några ägg kvar. Inte speciellt kul att vid 26 års ålder få beskedet att man hamnat i klimakteriet kastat rätt i ansiktet.
    Gud va jobbigt du haft det. Börjar nästan gråta när jag läser det du skriver. Att du bara var 26 år. Förstår att du behövt dessa två år på dig då för att bearbeta och försöka orka leva vidare med den sorgen. Visst är det så att en väninna som försöker själv inte kan ställa upp och donera, det förstår jag till fullo. Vi har också ett par personer i vår närhet som är i samma sits och dem har vi inte frågat. Hoppas verkligen att det går vägen för er nu och att du snart får ruva på ett riktigt toppenägg Stora kramar
  • villsågärna38

Håller helt med dig. Jag hade också jättemånga funderingar över detta i början, är väl därför som vi gjorde så många ivf:er också, vi ville verkligen veta att vi inte kan få några barn själva innan vi ger oss in på detta. Nu tycker jag inte att det är konstigt alls med äggdonation, man vänjer ju sig vid tanken och jag är helt säker på att jag kommer att känna det som att det är mitt barn. Det är ju en sådan gåva att kunna få den här hjälpen. Läste även en jätteintressant länk häromdagen om att även den som bär barnet påverkar det, det är inte bara generna som är betydande visar den senaste forskningen sk. epigenetics.

Epigenetics - The Importance of the Birth Mother

An article about epigenetics that referred to the influence of the birth mother on the genetic make up of a child born from donor eggs. ?..

Genes must be ?expressed? within an individual in order to have an effect.
    The same gene or genes can express in a number of different ways depending upon the environment. A gene can remain ?silent? or unexpressed; it can be expressed strongly; it can be expressed weakly, and so on. There is also an entire field of study called ?imprinting? having to do with which gene you ?activate,? the copy you received from your mother, or the copy you received from your father.

The field of epigenetics studies these phenomenon, and popular journalism is just starting to write about it. While the Human Genome Project was still underway, we usually heard genes referred to as ?the Bible? of the human being, as a kind of absolute truth concerning the fundamental nature of the individual.

That is now changing.

In a donor egg pregnancy, the pregnant woman?s womb is the environment. It is her genes, not the donor?s, that determine the expression of the donor-egg baby?s genes.

A donor egg baby gets her genes from the donor; she gets the ?instructions? on the expression of those genes from the woman who carries her to term.

This means that a donor egg baby has 3 biological parents: a father, the egg donor, and the woman who carries the pregnancy.

The child who is born would have been a physically & no doubt emotionally different person if carried by his genetic mother.

In horse breeding for example, it?s not uncommon to implant a pony embryo into the womb of a horse.

The foals that result, are different from normal ponies. They?re bigger. These animals? genotype ? their genes ? are the same as a pony?s, but their phenotype ? what their genes actually look like in the living animal ? is different.

The implication of epigenetics is that the child inherits characteristics from the woman who carries the child even if the original DNA comes from a donor egg. In other words the birth mother influences what the child is like at a genetic level - it IS her child.
    www.nurture.co.za/

• villsågärna38
    AmelieS skrev 2009-09-09 19:31:44 följande:
    Jag känner tyvärr igen mig i det du berättar. Dagen för jag skulle fylla 33 fick jag veta att jag hamnat i ett för tidigt klimikterie. Jag fick det också kastat rätt i ansiktet av läkaren då jag ensam var på UL undersökning under min utredning. Jag har ÄL då och då och mens varje månad. Jag har fortfarande väldigt svårt för den läkaren. Är nu 34 år och är inne på mitt andra ÄD-donationsförsök. Denna gång ett FET som jag gör i Uppsala. Jag är nu på RD 5 och visst ska jag vara glad att ha kommit så här långt. Tyvärr är det en sådan ångest att gå och vänta på att kunna göra testet. Jag är väl ganska otålig och har lätt till negativa tankar. Jag känner mig i alla fall precis som vanligt och är så rädd för att misslyckas igen. Jag kan inte få in i på mitt huvud att jag skulle kunna bli gravid, i alla fall inte när jag ruvar.Estra, jag håller tummarna hårt för att ni ska få ägg denna gång!Villsågärna, jag vet av egen erfarenhet att 6 månader går fort! Lycka till!
    Usch, det låter jättejobbigt det du berättar. Så tråkigt att en del läkare är så himla otaktiska också, det är ju ett jättetufft besked att få. Jag är ju i samma situation som dig nu även om vi hunnit med några ivf:er och ett missfall på vägen så håller mina ägg på att ta slut även om jag fortfarande ägglossar och har mens. Sista ivf:en fick jag bara ett ägg på högsta dosen och det är riktigt dåligt, förra året fick jag 6-7 så det har gått snabbt utför. Även om jag är 38 så är det ju för tidigt det med. Vet att 6 månader säkert kommer att gå fort men
    då man försökt i 3 år redan så är det ändå så himla segt att vänta. Ni här förstår säkert vad jag menar... Håller tummarna iaf för att det ska gå vägen för dig den här gången, vet hur jobbigt det är att ruva. Stor kram

Pricken 76: Tack
  • villsågärna38

Oh... jag vill också vara gravid igen. Suck!!! Hoppas verkligen att allt ska gå vägen för er som är gravida här och att vi som inte är det ska vara det inom några månader. Kramar

• villsågärna38
    Pricken76 skrev 2009-09-10 14:19:32 följande:
    1814: Tack! Ja, du anar inte vad vi längtar efter vår bebis nu. Det har snart gått 5 år sedan vi började försöka få till en graviditet. Så resan har varit lång och svår, men nu känns det som att målet är inom räckhåll. Vågar dock inte ta ut någonting i förskott. Jag ropar hej när jag får min lilla guldklimp på magen , bara 7 veckor kvar.
    Fantastiskt att läsa. Det kommer säkert att gå vägen för er, bara 7 veckor kvar. WOW Håller tummarna för er!
  • villsågärna38

Amelie: GRATTIS!!!!!!!!!!!!!! Kram
    Kramar till alla er andra också!!

Själv tycker jag att den här väntan på att få sätta igång är jättejobbig. Vi har ju hittat en donator men får inte sätta igång förrän i mars nästa år pga alla prover. Vi har ju framför allt gjort ivf privat tidigare och är inte så vana att vänta utan bestämma själva när vi vill sätta igång med behandlingar etc. Hur orkade ni vänta? Vi har ju redan försökt i tre år så man är ju så himla less på att vänta på att bli gravid. Funderar på om vi skulle testa privat iaf men det är ju så himla dyrt så det är kanske jättedumt tänkt. Men fyller ju 39 nästa år så jag börjar få lite panik Nån som känner igen sig? Kram

• villsågärna38
    NKmamma skrev 2009-09-22 20:59:46 följande:
    Här ser allt ut att gå sin gilla gång. Och ännu en som har plussat Vad roligt grattis Amelie S!Har aldrig under den tiden vi försökte sett så många lyckas med ÄD i stort sett samtidigt. villsågärna38: Beundrar er för att ni orkar vänta. Hoppas tiden går snabbt.
    Tack Hur länge fick ni vänta på hjälp med äggdonation? Vi har stått i kö sen i januari i år. Kram
  • villsågärna38
    NKmamma skrev 2009-09-22 22:07:56 följande:
    Efter att jag fått min diagnos tog det lite mer än ett år (hade egen donator men gjorde korsdonation)
    Aha, ja det blir ju ungefär lika lång tid som för oss då men vi har ju hållit på med ivfer innan också. Fick flera ägg per ivf och blev gravid förra året (MA) men sista ivf:en i år fick jag bara ett ägg på högsta dosen så nu är det inget vidare bevänt med mina äggstockar Fick du diagnosen tidigt eller försökte ni också med ivf:er? Så roligt att läsa om någon som lyckats med det här Kram
  • villsågärna38
    NKmamma skrev 2009-09-22 22:34:39 följande:
    Vi genomgick en utredning efter ett år och vi klassades som oförklarligt barnlösa. Blev ställdi ivf-kön och innan dess fick jag prova pergotime men det gav inget resultat. Efter 3 månader visade det sig att jag var i för tidigt klimakterium så jag blev ställd i ÄD-kön istället.
    Då förstår jag. Var det via höga fsh-prover, amh-prover eller nåt annat som du fick din diagnos? Jag har tagit prover flera gånger genom resans lopp men fsh har alltid varit under 10 och det var inte förrän i våras som jag fick ta amh-provet som visade på dålig äggstocksreserv, i samma veva började jag reagera jättedåligt på ivf-hormonerna. Vi borde ju ha ställt oss i äggdonationskön med en gång, hade stått ett år i kö när vi gjorde första ivf:en på Huddinge som misslyckades och vi konverterade om våra försök till äggdonation istället - men det är ju lätt att vara efterklok Roligt att det fungerade för er - vi hoppas på samma tur!!!
  • villsågärna38
    Bette skrev 2009-09-23 13:56:54 följande:
    Jag skulle göra beh utomlands, de är så proffsiga där. Det är lite så också att de är ju vinstdrivande företag och det måste ju gå bra för de. Vi var på AVA kliniken i Riga, vi är jättenöjda med de. Det är många svenska par som åker dit och får hjälp. Vi ville inte vänta i typ tre år och få ett försök utan vi ville köra på direkt.Bette
    Ja vi funderar på Riga, de verkar jättebra. Har mailat med dem. Det enda som gör mig fundersam är att vi nu har en egen donator och med 99% säkerhet kommer hon att kunna donera till oss i mars så väntan är trots allt "bara" sex månader och inte flera år längre. Hade vi inte haft det så hade vi inte tvekat en sekund, vi är vana att gå privat och betala själva Behöver veta lite mer om hur snabbt man kan sätta igång om vi skulle gå vidare i Riga? Om vi får en tid i oktober, hinner man med ett försök då innan mars? Om vi skulle misslyckas, hinner jag återhämta mig en cykel? De ska ju först leta donator, hormonbehandla mig och henne, gissar att återförande borde kunna ske tidigast i dec/januari i så fall? Kram
  • villsågärna38
    Bette skrev 2009-09-23 22:32:53 följande:
    Du kan sätta igång i princip direkt om du går vidare i Riga, de brukar finna donator snabbt. Är det en vän till er som donerar eller är det någon som ni lärt känna via internet? Det där kan vara känsligt med egen donator, jag föredrar anonym donator. Bette
    Det är en tjej vi har fått kontakt med här på FL, hon verkar matcha mig bra utseendemässigt och vi har hållit oss anonyma för varandra, vet bara förnamn, ålder och ort, så Huddinge går med på att hon donerar till oss om vi vill det. Jag skulle inte heller vilja ha ägg från någon jag känner. Kram
  • villsågärna38

Hej tjejer!
    Nu har vår donator äntligen fått tid hos läkare och kurator om ett par veckor. Känns som att vi äntligen är på g även om det inte kommer att bli av förrän i mars Lång väntan men den som väntar på nåt gott!!!! Lycka till för er alla andra!!! Kramar

• villsågärna38
    Pricken76 skrev 2009-10-30 06:21:30 följande:
    villsågärna:Alla steg i rätt riktning är bra. Mars kommer fortare än du tror Och jag kan säga som så, att det är värt all väntan när man får det där pluset. Självklart tycker jag att det är orättvist att vissa ska vänta i flera år (jag 5 är), men that´s life , både på ont och gott.Önskar dig all lycka i jakten på ditt plus, och det kommer. Du får aldrig ge upp Kompis. Många kramar
    Tack för peppningen! Ja det är lång väntan men nu är vi ju på g iaf Hoppas, hoppas på ett plus till våren!!! Ja visst är det hemskt med denna väntan. Vi har försökt i tre år nu och har många ivf:er bakom oss. Fem år är ju en enorm väntan, läser om er här med jämna mellanrum för att inte ge upp!!!! Kramar
  • villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-10-30 09:10:29 följande:
    Villsågärna: Förstår om det känns som en evighet för dig men snart är det jul, nyår och vips så är vi i mars! Kommer inte ihåg riktigt, men ska ni göra en direktdonation?Pricken: Måste kännas overkligt och helt underbart för er att vara så nära målet när ni längtat och kämpat i 5 år. Håller alla tummar att det ska gå bra på förlossningen.Emmylou: ha ha, skönt att det inte bara jag som har google som min husguru! På gott och ont kan man väl säga
    Ja snart är det ju jul, hjälp Och då går det fort sen!!! Vi hoppas på en direktdonation men vet inte ännu. Vi har hittat vår donator här på nätet, vet inte mer än smeknamn, ålder och lite om hennes utseende. Det låter som att det skulle kunna funka men blir ju Huddinge som får avgöra i slutändan. På inrådan ifrån dem så håller vi oss anonyma för varandra och lämnar inte ut bilder eller info som gör att vi kan spåra varandra för då har vi ingen chans till direktdonation alls. Kram
  • villsågärna38
    Pricken76 skrev 2009-10-29 13:20:36 följande:
    Hello girls!Här har inget hänt ännu.... haft några små värkar under förmiddagen, men nu är det lugnt igen. Estra: Hur går det för dig?Kram från mig
    Glömde säga lycka till med förlossningen till dig - förstår att det är nära nu!!! Kram
  • villsågärna38
    plupp06 skrev 2009-10-29 14:29:26 följande:
    Jodå, har ingen feber idag, tog sista alvedonen innan jag la mig igår och har inte behövt ta någon ny dag, skönt att det verkar släppa.Pricken: Ska bli spännande när vi märker att du inte är inne i tråden på ett tag, då förstår vi nog vart du befinner dig!!! Jag har blivit så över nojjig för allt. Var ju på vul i tisdags (RD 26) och de såg att de fanns nåt därinne men de såg ju inget hjärta. Jag vet att det kan vara för tidigt att se något men när jag läser överallt så verkar många se hjärtat så pass tidigt ändå. Blir jätteorolig att blöningarna jag haft tyder på att det lilla embryot inte lever. Embryot mätte 9 mm och då borde kunna se hjärtat (iaf enligt mina otroligt vetenskapliga efterforskningar på google ). Vet att jag inte kommer någon vart med mina grubblerier utan måste avvakta till VUL nästa vecka. kram på er alla!!
    Hoppas inte att det är någon fara. Håller tummarna för att det ska gå bra för er!!! Kram
  • villsågärna38

Grattis till den lilla sötnosen!!! Så roligt att läsa att du fått en dotter men gud va upprörd man blir när man läser om personalen på uppvaket. Stå på dig och anmäl!!! Vad var det för sjukhus? Kram

Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5