• plupp06

ÄD på KS Huddinge Del 5

Jag står nu som andra mottagar par på huddinge.!! Ni andra som stått som andra mottagarpar har ni blivit utan eller har donatorn fått ut mer än 10 ägg?

• plupp06
    NKmamma skrev 2009-08-17 23:12:52 följande:
    Stått som mottagarpar 2 och det blev inga ägg över till oss. Jag håller tummarna för att det ska bli över till er.
    Mmm, är lite rädd att det inte kommer bli något över till oss. Är ju inte kul att ladda upp med hormoner, smita från jobbet för att göra UL och sedan så står man där utan ägg.

Men jag antar att om det inte blir några över så står vi som första mottagarpar nästa gång. Man brukar visst vara andra mottagarpar när man gör ÄD första gången.
  • plupp06
    Bette skrev 2009-08-17 23:28:06 följande:
    Vi gjorde ÄD i Riga och fick alla ägg från donatorn. Jag vet inte hur det är i Sverige, själva tyckte vi att det blev för lång väntan med 3 år och ett försök.Bette
    Håller med att väntetiden är hemsk. Har stått i kö två år nu innan det äntligen är dags. Tyvärr får man bara ett försök och sedan står man där igen på ruta noll om det inte lyckas. Blir det mer än 10 ägg från donatorn är man två par som delar på det.

Riga känns som en bra alternativ att gå vidare med om det inte går vägen, men vi får ta ett steg i taget och se vad detta nu leder till. Bette visst tog du prednisolon vid ditt försök? Vilken styrka var du rekomenderad? Jag har ju både fel på sköldkörteln, högt TNF alfa samt för höga värden på ett koagulationsprov.
  • plupp06
    NKmamma skrev 2009-08-17 23:34:16 följande:
    Så var det för oss. Jag förstår att du är rädd att det inte blir några ägg över. Har det sagts nåt datum än?
    Någon gång i slutet av september har det sagt, komme rväl få närmare info längre fram när jag ska påbörja progynon behandlingen för att få till slemhinnan.
  • plupp06
    AmelieS skrev 2009-08-18 18:00:34 följande:
    Hej,Jag har i juni gjort ett ÄD försök i Uppsala men testade minus. Väntar nu på min mens och ska sedan göra frysförsök. Jag har i förra veckan kollat sköldkörteln för första gången och får svar på det denna vecka. Var testade du TNF alfa och koaguleringen, Estra? Vad jag förstått är det inte många som gör sådana tester i Sverige, eller?Lycka till alla som väntar!
    Hej! Tråkigt att första försöket inte gick vägen, vi får hoppas på att frysförsöket går bättre.

Jadu, det var inte lätt att hitta någon som ville ta dessa prover, men jag fick fatt på en läkare här i Stockholm som har hjälpt många kvinnor med fertilitetsproblem. Tyvärr så har läkaren gått i pension förra året så tyvärr vet jag inte vem man kan vända sig till. Jag skulle själv vilja ta om mittTNF alfa och se om värdet har förändrats sedan jag tog det för ca 1,5 år sedan. Jag försökt med både min gyn och husläkare med båda totalvägrar då det inte ser något syfte med det.

VA? Har ingen kollat upp sköldkörteln på dig innan ditt ÄD försök? Jag själv har underfunktion och det är jätteviktigt att man har rätt nivåer av sköldkörtelhormoner när man försöker bli gravid.
  • plupp06

Amelie, nej det är ju inte så lätt att få någon annan läkare att skriva ut medicin som jag ordinerats. Han ordineratde mig trombyl och vid ett plus att jag skulle gå över på fragmin. Fragmin kommer jag inte ta och jag fick dessutom aldrig något recept på det när jag var på utredning då det inte var aktuellt med ÄD just då. Istället för trombyl som jag även ordinerats kan man ju köpa albyl på apoteket och dela en tablett i tre eller fyra delar.

Hoppas du får svar på sköldkörteproverna snarast. Jag fick inte heller gå vidare med IVF då mina FSH värden var jättehöga

• plupp06

Hej villsågärna! Jag ska oxå genomgå ÄD på Huddinge, första försöket blir om några veckor!! Förhoppningsvis blir det något till oss då, står nämligen som andra mottagarpar så man vågar inte hoppas för mycket. Vilken tur att du fått tag i en donator, går ju så mycket snabbare då, vi har stått i kön i 2 år snart.

• plupp06

Villsågärna) Förstår om du känner dig stressad med att få göra ett försök om du är 38 (visst är åldersgränsen 39 på Huddinge?). Jag vågar inte riktigt tro på att detta med ÄD kommer att fungera för mig, men det har ju gått bra för övriga i tråden så man kan ju alltid hoppas!

Enligt Huddinge är chansen att vi ska få några ägg ca 60-70% när man står som andra mottagarpar, blir det fler än 10 äggceller så delar man på det. Tydligen är det vanligt att man får stå som andra mottagare första gången man gör sitt försök. Så får vi inget denna gången kommer vi stå som första mottagarpar nästa försök.

Nästa vecka ska jag börja ta östrogentabletter för att bygga slemhinna.

• plupp06

Vi har inte berättat för så många att vi har ska genomgå ÄD, bara närmsta vännerna och familjen vet. En av mina vänner tog själv upp frågan om hur det går till att vara donator mm. Hon ville hjälpa mig, men samtidigt är det svårt då hon och hennes sambo själva försöker bli gravida. Känns ju konstigt att hon ska ge bort ägg samtidigt när de själva kämpar för att bli gravida. Har tyvärr inga systrar som kan ställa upp.

På ett sätt har dessa två år gått fort vi stått i kö, har behövt tid för att bearbeta sorgen och chocken som kom när jag fick beskedet att jag inte kan bli gravid. Jag hade slutat med mina p-piller för att vi vill skaffa barn. Den kom aldrig och efter ca 1 år gick vi på utredning som visade att jag inte hade några ägg kvar. Inte speciellt kul att vid 26 års ålder få beskedet att man hamnat i klimakteriet kastat rätt i ansiktet.

• plupp06

Alla här har sina anledningar till att använda sig av ÄD och det är helt fantastiskt att möjligheten finns. Att det inte blir mina gener har jag inga problem med, visst det tänkte jag mycket på i början men sedan byttes tankarna ut mot att jag vill ha barn oavsett om det kommer från en donerad cell eller från andra sidan jorden, bara jag får ett barn. Tycker det är konstigt att spermadonation varit lagligt sedan mitten av 80-talet men äggdonation blev det först 2005.

Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5