• Pricken76

ÄD på KS Huddinge Del 5

Ankie: Välkommen in i Klubben för stora fötter. Jag har lånat ett par skor av en kompis som har en storlek större. Har kört med stödstrumpor sedan v 20, var rädd för att få åderbråck Har inte fått några ännu, skönt. Känns som att hela min kropp är mer eller mindre svullen. Ska bli skönt att pinka ut alla vätska snart.

Inte en enda liten värk eller mol i sikte.... i morgon går jag in i vecka 40. Ska inte klaga alls, men det vore skönt om den kom ut typ på onsdag eller nått. Men jag lär nog gå över... Men det kan ju bli en upplevelse det med.

Ha det bra girls.

• Pricken76

Ingen lill-prick ännu. Men snart så.

Emmy, vad härligt med bubblande skratt Mer av det vill vi ha.

Geten: Grattis till mensen, inte ofta man kan säga så. Hoppas hoppas det fungerar med frysisen nu. Har läst på olika ställen att man har större chans att lyckas med ett fryst embryo. Vi får hoppas det stämmer

Nu ska jag ut i regnet.

• Pricken76

Vi packar väskan lite då och då... Den är inte helt färdig packad ännu, jag använder många saker som jag vill ha med mig. Har skrivet en lapp så jag vet vad jag ska packa när det är dags.
    Det som ligger i väskorna nu är: blodgruppering, mobilladdare, kamera, lite snask, musik, lite kläder till oss och bebbe.
    Packar faktiskt två väskor, en till förlossningen och en till BB. Vi räknar med att lämna BB-väskan i bilen, så kan mannen hämta den när det behövs.

Har faktiskt inte tänkt att ta med mig så mycket.

Ha det bra

• Pricken76

Näe Estra. Fy så tråkigt. Sänder varma tankar till dig. Vad sa Huddinge? Kramar i mängder

• Pricken76

Estra: Vad skönt att du fick göra ett vul och extra super skönt att du fick ett bra besked. Men jag förstår att blödningarna är så frustrerande. Ta hand om dig nu, så hoppas vi att du snart slutar blöda. Håller tummarna hårt.

Amelie: Ja du, lite pirrigt är det. Fortfarande inte några värkar eller ens lite molvärk, bara en stor bebis som rör sig så man tror man ska sprängas i bland. Men jag ska inte klaga, det är rätt skönt att vara hemma själv och läsa och kolla på film, så varför ha bråttom när man har det så bra?

• Pricken76

Hello girls!

Här har inget hänt ännu.... haft några små värkar under förmiddagen, men nu är det lugnt igen.

Estra: Hur går det för dig?

Kram från mig

• Pricken76

villsågärna:
    Alla steg i rätt riktning är bra. Mars kommer fortare än du tror Och jag kan säga som så, att det är värt all väntan när man får det där pluset. Självklart tycker jag att det är orättvist att vissa ska vänta i flera år (jag 5 är), men that´s life , både på ont och gott.
    Önskar dig all lycka i jakten på ditt plus, och det kommer. Du får aldrig ge upp Kompis. Många kramar

• Pricken76

Emmy: Hoppas du har rätt... Lill-Pricken får mer än gärna komma nu.
    Jag kommer inte heller dricka alkohol,,,,man ska ju orka ta hand om plutten oxå. Men ett glas champagne, ja ett halvt då, det måste jag bara ha för att fira. Har längtat så länge efter det... både champagnen och att fira.

Hoppas på en skön helg för er alla. Till mig själv hoppas jag på en måttligt smärtfylld helg

• Pricken76

Leiben: Skönt att ni snart är igång. Vi lyckades på första färsk försöket, fick inget till frysen.

Japp, kvinnor kan... så tänker jag med. Läste en studie om kvaddlar vs akupunktur. Den visade att kvaddlar ( sc, inte intrakutanat) var det bästa. Så det är vad jag ska be om. Verkar dumt att ta intrakutant eftersom det är mer smärtsamt. Men akupunktur kanske är bra för att lugna kroppen.

Ja ja, vi får se vad som blir.

Have fun// prickis

• Pricken76

Ankie: Skönt med sjukskrivning, men tråkigt att du är "sjuk". Vart hittar du dina stödstrumpor, på någon special butik eller?

Estra: Det är många som får högt blodtryck när man är hos doktorn... är väl någon sorts skräck som trissar upp det. Min mamma har alltid högt blodtr hos sin doktor, men när hon tar trycket hemma är det perfekt.

Amelie: Vänta bara tills du är i vecka 20...då lär du börja med järnet igen. Skönt med ett extra ul.

Ja inte är det kul att vara svullen. När jag stiger ur sängen på morgonen gör det så ont att gå, är som att gå på kuddar. Och låren är inte så snygga just nu. Längtar tills jag kissat ut allt. Annars är det lugnt här... mår super bra. Idag är det 40+1.

• Pricken76

Nu har slemproppen börjat lossna...så nu har vi kommit ännu en liten bit på väg
    Har lite svag molvärk som kommer och går, men det har jag haft från och till i flera veckor så det är inget nytt.
    Kommer bli igångsatt på måndag om inget händer under helgen. Så jag borde ha en bebis på tisdag i varje fall

• Pricken76

Hej tjejer!
    Nu är jag mamma
    Det blev en tjej.
    Hade en mardrömsförlossning. Värkarna började spontant på söndag kväll. Så det var ju skönt att slippa bli igångsatt. När vi kom in till förlossningen var jag öppen 4 cm, så det blev till att stanna kvar.
    När jag var öppen 6-7 cm började det göra riktigt ont. Så det blev att jag gick direkt på lustgasen, fungerade super bra,,,, Men sedan kände jag att jag blev för snurrig på lustgasen, var tvungen att sluta andas den innan värken var slut, vilket gjorde att jag fick SKIT ont. Så då gick jag vidare på epiduralen. Och det var som att komma till himlen. Helt suveränt underbart. Blev helt smärtfri.
    Jag fick epiduralen när jag var öppen ca 7. Värkarna fortsatte att komma med samma smärta men mindre styrka( dvs det hände inget). Så jag fick värkstimulerandedropp.... började på 3 ml /h slutade på 90 ml/h
    Det tog mig ca 11 timmar att öppna mig från 8 till 10. Så epiduralen hann ta slut, jag fick en bolusdos som inte hjälpte något. Värkarna gjorde så grymt ont då.
    Till råga på allt kräktes jag upp frukosten, allt jag sedan fick i mig på en hel dag var en banan och lite saft och saftsoppa. Var som ett utskitet russin när det var dags för krystning. Orkade inte med något, grät och ville bara dö. All personal tyckte jag skulle fortsätta, lite till så har du ditt barn hos dig... ok då,,, så jag började krysta. Åh du milde tid vilken smärta, kändes som om jag skulle sprängas från alla håll och kanter. Inget hände, barnet rörde sig inte en millimeter.
    Doktorn kom och ville att vi skulle testa sugklocka. Fy fasen för den smärtan som uppstod då hon placerade den på barnets huvud. Vi körde sugklockan under 3 värkar, inget hände. Då tyckte t.om doktorn att det var läge för snitt.
    Så det blev det.
    Jag hade redan börjat prata om snitt ca 1-2 timmar tidigare...
    Kan ju berätta att det var ingen dans på rosor att lägga en spinal bedövning under krystvärkar då man måste ligga blixtstilla. Trodde inte det var möjligt att må så dåligt.
    Under snittet trodde jag typ att jag skulle dö, det susade i skallen, blodtrycket försvann, mådde illa mm och där låg man fastspänd.
    Tillslut kom bebben, en liten skrutta som mådde hur bra som helst. Hon mådde toppen under hela förlossningen trots allt värkstimulerande dropp. Så det är en tuff tös som vi fått.

Väger 3600 g, 50 cm lång och är så klart hur söt som helst

Min man fick gå till förlossningen med henne och jag fick gå till uppvaket. Innan vi skiljdes åt sa barnmorskan att min man och mitt barn kommer snart till dig.
    Trodde så klart att nu var allt över, det kan inte bli värre än vad det har varit. Men si där hade jag fel.
    Personalen var hemsk. Hade en usk och en ssk. Ssk var värst. Så otrevlig. Hon morrade åt mig, slet bort min filt trots att jag höll på att frysa i hjäl. Slet i alla droppslangar (hade 5 dropp) och muttrade om att det var trassel bland slangarna, som att det var mitt fel.
    Eftersom jag frös så förskräckligt samt att jag haft det så tufft så kunde jag inte ligga still. Låg och hoppade i sängen, kunde inte ligga stilla med händerna så de flaxade runt. Ssk morrade åt mig och sa: Ligg still, dina dropp kan inte gå in så som du håller på. Vad kunde jag göra? Vem skulle inte vilja ligga still och bara njuta av att allt var över?
    när jag bad om smärtstillande, tryckte hon snabbt in något i nålen och pep sedan i väg. Det ledde till att jag blev snurrig i skallen och den smärtstillande effekten uteblev.
    Låg och grät i 3 timmar på uppis och längtade efter min man., ingen frågade hur jag mådde eller varför jag grät. Blev totalt nonchalerad. Frågade flera gånger efter honom och om när jag skulle få åka till BB.

Efter tre otroligt långa timmar blev jag hämtad av personal från BB. Hade då inte sett skymten av min man. Störtgrät hela vägen från uppvaket, berättade för barnmorskan om den hemska människa jag mött på uppvaket, hon beklagade verkligen.
    När sedan min man och lilla tjej kom till BB, så visade det sig att barnmorskan på BB hade ringt till uppvaket för att höra när de skulle komma dit, då hade sjuksköterskan på uppis sagt att jag var så trött och att jag inte ville träffa min man. Hur sjuk får man bli? Hon ljög....
    Så nu är alla chefer och överläkare involverad i detta. Avvikelserapport kommer att skrivas, jag ska nog anmäla henne själv. Hon var verkligen inte klok. Flera av barnmorskorna här på BB vet vem denna kvinna är och är så glad att jag ur patientsynpunkt protesterar. Alla tycker hon är hemsk.
    Synd att man inte lätt kan avskeda folk!!!!

Nu när allt är ett dygn gammal så mår jag bättre.... självklart har jag super ont i magen. Men tjejen gör att det var värt allt skit.

Näe nu ska vi amma lite.

Ha det bra. Kram från mamman

• Pricken76

Hej igen mina vänner.
    Sitter här på BB och surfar samtidigt som jag ammar. Är på Huddinge.
    Nu börjar chocken avta lite så nu kan jag lite smått börja njuta av min söta lilla tjej.

Nästan all personal från förlossningen (4 olika skift) har kommit och pratat med oss om det som hänt, både om förlossningen och upplevelsen på Uppis.
    Alla är så ledsna på denna mycket underliga ssk. Det är en grej som verkligen berört all personal här. Alla är så glada över att jag tog upp detta, att jag vågar säga ifrån. Känns skönt med allas stöd.
    Självklart ska jag anmäla!!!!

Kommer få gå på återbesök för att få prata om allt. Vilket jag känner bara är bra. kommer även uppdateras i vad som händer med ruggugglan.

All personal på förlossningen och BB har varit toppen, så ni som ska föda här ska inte bli rädda.

Tjejen har inte fått något namn ännu.
    Hon mår super bra nu, blev förrgår lite gul, men det har blivit bättre nu. Kräkts en hel del fostervatten vilket är lite jobbigt att få upp (segt & otäckt). Amningen började fungera bra i morse, mjölken börjar rinna till nu. Hon är en mysig liten tös, väger nu 3245g.
    Jag har fått blod idag, hb 80, som gjorde att jag såg ut som en albyl och höll på att svimma när jag var uppe och gick. Så nu börjar jag bli mer normal.

Har självklart ont i magen, men det fungerar bra m tabletter. Slipper Morfin inj nu. Fattar dock inte hur jag ska kunna ta mig ur sängen hemma, här kan man ju höja ryggstödet

Bette: näe hon berättade inte ngt om vilka mediciner hon gav mig. Hon sköt in morfin och drog utan att fråga om det hjälpte. Hon var snabbare än blixten om jag säger så.

Om allt blir som vi vill så hoppas vi att få åka hem i morgon.

Vi hörs tjejer.
    Kramar fr en så otroligt lycklig mamma
    Ni som är gravida har något så sjukt underbart att se fram emot, går inte att beskriva känslan, måste upplevas

Svar på tråden ÄD på KS Huddinge Del 5