• Anonym (orolig väninna)

kokain hur farligt

Hej måste bara skriva av mig lite är orolig för min väninna hon sniffar kokain till och från och jag har försökt prata med henne men hon avfärdar det bara .

Hon säger det är inte värre än att röka eller dricka och att hon har kontroll över det kan det vara så att man kan ha kontroll oroar jag mig för mycket kanske?

• Svar på tråden kokain hur farligt
  • Anonym (koks)

Att ta lite koks då och då är faktiskt inte så sjukt farligt, men när man börjar tycka att effekten sitter i för kort stund och går över till amfetamin så kan det sluta rätt illa. Blir inte alltid så naturligtvis, men ofta enligt MIN erfarenhet.

Partyknarka är inte SÅ farligt. Vissa klarar det. Jag blev beroende (gick från koks till tjack=amfetamin), fick livshotande nervskador osv. Skulle aldrig röra skiten igen, men det är jag det.

Men din kompis har tydligen haft det lite jobbigt? Då ska man akta sig. För mig gick allt åt helvete för lång framtid och jag mådde bra när jag började.

• Anonym (en till)

www.can.se/Drogfakta/Amfetamin-och-Kokain

Då kokain (& amfetamin) är hungerdämpande är vitamin- & näringsbrister samt undernäring vanligt bland regelbundna användare av dessa droger.

Det finns dessutom faktiskt laboratorietester från usa där det visats att djur (möss??) faktiskt väljer kokain framför mat tills de självdör av svält

• Anonym

Anonym (en till) skrev 2009-07-26 21:57:29 följande:

www.can.se/Drogfakta/Amfetamin-och-KokainDå kokain (& amfetamin) är hungerdämpande är vitamin- & näringsbrister samt undernäring vanligt bland regelbundna användare av dessa droger.Det finns dessutom faktiskt laboratorietester från usa där det visats att djur (möss??) faktiskt väljer kokain framför mat tills de självdör av svält
    Ts kompis sitter knappast i en bur med sågspån och har fri tillgång till kokain. Idiotiskt att göra den jämförelsen.
  • Anonym (en till)
    Anonym skrev 2009-07-26 22:26:05 följande:
    Anonym (en till) skrev 2009-07-26 21:57:29 följande: Ts kompis sitter knappast i en bur med sågspån och har fri tillgång till kokain. Idiotiskt att göra den jämförelsen.
    Inlägget jag skrev var snarare en fortsättning på allt spånande som hamnat längst ner i tråden än ett svar till inlägget i trådstarten.

Tidigare i tråden har jag svarat mer direkt på vad ts undrade men det förstår jag att jag inte kan begära att du visste då du antagligen av ditt inlägg att döma inte läst igenom svaren i tråden.

Tyvärr ser jag att citatet som skulle varit på inlägg 20 försvunnit i mitt senaste inlägg..
  • Anonym (farligt)

Klart det är farligt. Hur kan hon ha fått för sig att det inte är farligt! Det farligaste är väl att hon riskerar att bli en rejäl missbrukare.

Min sambo använde amfetamin och kokain ibland när jag träffade honom för 12 år sedan. Men han hade haft en ångestattack senaste gången han tog amfetamin och bestämt sig för att ta en paus från båda drogerna, kanske sluta för alltid. Han hade inte tagit det så många gånger, kanske max 10 gånger och han markerade dagarna i sin kalender för att det inte skulle ske för ofta. I alla fall sa jag att han fick sluta helt eller så gick vi skilda vägar och då slutade han hellre helt. Han hade ju ändå funderat i de banorna själv.

Sen dess har han aldrig drogat. Så det går tydligen för vissa att nyttja så tunga droger utan att på en gång bli beroende. Men det är nog inte så vanligt. Hoppas hon slutar nu medan hon är i början av sin drogkarriär! Snart kan det vara för sent.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-26 21:07:13 följande:
    So what? Det var det dummaste jag har hört. Källa på det tack. Tror du tänker på amfetamin för det första. För det andra så sitter ruset inte i så länge så det spelar nån roll i alla fall.
    Läs inlägg 22!
    I flera faktaböcker som jag använder i mitt arbete som behandlingsassistent står det om just denna forskning.
    Råttor som får välja mellan att trycka på en knapp för kokain väljer den före knappen som ger mat och vatten, tills de dör.
    Sen behöver man ju inte tro att de effekter ämnen har på djur öht kan överensstämma med de som de har på människor, men eftersom jag tex äter mediciner emellanåt så tror jag på forskningsresultat.
    Kokain är en av de mest beroendeframkallande drogerna, helt i klass med heroin och nikotin.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-26 23:40:43 följande:
    Läs inlägg 22!I flera faktaböcker som jag använder i mitt arbete som behandlingsassistent står det om just denna forskning.Råttor som får välja mellan att trycka på en knapp för kokain väljer den före knappen som ger mat och vatten, tills de dör.Sen behöver man ju inte tro att de effekter ämnen har på djur öht kan överensstämma med de som de har på människor, men eftersom jag tex äter mediciner emellanåt så tror jag på forskningsresultat.Kokain är en av de mest beroendeframkallande drogerna, helt i klass med heroin och nikotin.
    Och eftersom jag (och flera vänner) har brukat kokain en hel del så väljer jag att tro mer på det jag ser. Självklart är det beroendeframkallande (psykiskt) men att jämföra med råttor nlir missvisande. De tänker knappast på samma sätt som människor. Eller tror du att de oroar sig för att det är olagligt, att de ska upp och jobba dagen efter och för vilka långtgående effekter det kommer att ge på deras kroppar? Jämför INTE kokain med heroin. Har du sett en horsare tända av?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-27 00:02:01 följande:
    Och eftersom jag (och flera vänner) har brukat kokain en hel del så väljer jag att tro mer på det jag ser. Självklart är det beroendeframkallande (psykiskt) men att jämföra med råttor nlir missvisande. De tänker knappast på samma sätt som människor. Eller tror du att de oroar sig för att det är olagligt, att de ska upp och jobba dagen efter och för vilka långtgående effekter det kommer att ge på deras kroppar? Jämför INTE kokain med heroin. Har du sett en horsare tända av?
    men koks får du ingen avtändning ifrån . inte som av tjacket el benzo. jonk =JA om man tar regelbundet..nu tar ju inte ts kompis denna drogen men att snorta koks regelbundet är ju missbruk i mina ögon..även om det kanske inte syns på henne än..
  • Anonym (hmm)

Fattar fan inte hur en del kan påstå att de inte är farligt...
    när dom väl börjar är det svårt och sluta.. Och ofta blir det mer o mer..
    Har haft några vänner som tyvärr dött av missbruk genom överdoser m.m
    De är inget man leker med, och att gemföra det med cigg o alkohol är sjukt! Alkohol får man lov att köpa på systemet, cigg i iaffären men droger kan du inte köpa så..

• Anonym

tyvärr är det ingen ide att diskutera sådant. För det finns alltid folk som tycker att d inte e så farligt bara man gör liiiite. Man kan aldrig övertyga dom om att det inte är bra, för i deras värld är det roligt och inte alls så farligt, för dom har ju klarat det. Men allvarligt, om man INTE tycker att d gör nåt att ta lite då och då, då kommer man antagligen aldrig sluta, och även fast det tar 2 månader lr 10 år så KOMMER användandet att stegra, för man vill alltid uppnå mer resultat, som med allt annat krävs det med tiden mer och mer för att uppnå samma känsla man fick i början, så någon gång kommer det bli värre, tillslut kommer man på att man inte KAN sluta. Men många inser det inte, för tycker att i dagsläget har man kontroll. Men som sagt, om man tycker att man har konstroll och att d inte e så farligt, då finns det väl ingen anledning att sluta? och om man inte slutar kommer man vilja ha emr o mer, tillslut sitter man i skiten. Tack.

Svar på tråden kokain hur farligt