• Anonym (orolig väninna)

kokain hur farligt

Hej måste bara skriva av mig lite är orolig för min väninna hon sniffar kokain till och från och jag har försökt prata med henne men hon avfärdar det bara .

Hon säger det är inte värre än att röka eller dricka och att hon har kontroll över det kan det vara så att man kan ha kontroll oroar jag mig för mycket kanske?

• Svar på tråden kokain hur farligt
  • Anonym
    Airlee skrev 2009-07-26 14:22:05 följande:
    För många människor är det faktiskt det. Det finns gott om missbrukare som är just kokainmissbrukare och behandlas för det. Jag vet flera fall. Som någon skrev så är det starkt psykiskt beroendeframkallande. Min teori är att en del är mer sårbara än andra just för den sortens droger, de som har ett tomrum i själen som kokainruset kan fylla.
    Det r ju i och för sig sant. Men då är det inte kokainet som är problemet utan tomrummet i själen. Så det är det problemet som måste angripas i första hand i så fall.
  • Airlee
    Anonym skrev 2009-07-26 14:24:07 följande:
    Det r ju i och för sig sant. Men då är det inte kokainet som är problemet utan tomrummet i själen. Så det är det problemet som måste angripas i första hand i så fall.
    Ja absolut, där håller jag helt och hållet med dig. Tar man bara bort drogen från en sådan person så kommer den snabbt hitta en ny, laglig eller olaglig, att ersätta den med. Eller en annan sorts destruktivt beteende.
  • Anonym (???)

vem som helst förstår väl att det är farligt!

• Helajni

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:06:38 följande:

Som jag trodde då hon säger ciggaretter är mer beroende framkallande och att jag ska sluta oroa mig
    Att jämföra med cigg är ju inte relevant! Visst, det är farligt att röka MEN det är lagligt samt gör inte att du blir påverkad i arbets- familje- och sociala livet som droger gör...
    Anonym skrev 2009-07-26 14:21:58 följande:
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:20:46 följande:
    Små doser av amfetamin och kokain framkallar ett rus som ger känslor av ökad energi, mindre behov av sömn samt en ökad sinnesmedvetenhet.Kokainruset är förhållandevis kort, ca 40 minuter medan amfetaminruset kan vara i flera timmar. Man kan också drabbas av dålig aptit, ökad andnings och hjärtverksamhet, förhöjt blodtryck samt utvidgade pupiller.Kraftigare doser av amfetamin och kokain medför torr mun, feber, svettningar, huvudvärk, synrubbningar och yrsel. Andra fysiska symptom är högre hjärtverksamhet, snabbare andning, förhöjd kroppstemperatur, svettning och blekhet.Mycket kraftiga doser av amfetamin och kokain kan orsaka mycket oregelbunden hjärtverksamhet som ger växlande ansiktsfärg mellan kraftig rodnad och blekhet.Man kan drabbas av darrningar, bristande koordination och kollaps. Många dödsfall har inträffat på grund av brustna blodkärl i hjärnan, hjärtförlamning eller på grund av att kroppstemperaturen stigit okontrollerat.Kokainets bedövningseffekt kan i stora doser förorsaka andningsförlamning med döden som följd. Dosen behöver nödvändigtvis inte vara speciellt stor om kokainet tagits tillsammans med annan drog.
    Gud det låter verkligen inte bra känner mig så otillräklig och maktlös att jag inget kan göra tror inte hon tar något annat men dricker en hel del när hon är påverkad betydligt mer än innan
  • Airlee

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:27:59 följande:

Gud det låter verkligen inte bra känner mig så otillräklig och maktlös att jag inget kan göra tror inte hon tar något annat men dricker en hel del när hon är påverkad betydligt mer än innan
    Hur mår hon i allmänhet? Vilken sorts liv lever hon?
  • Anonym
    Airlee skrev 2009-07-26 14:26:12 följande:
    Ja absolut, där håller jag helt och hållet med dig. Tar man bara bort drogen från en sådan person så kommer den snabbt hitta en ny, laglig eller olaglig, att ersätta den med. Eller en annan sorts destruktivt beteende.
    Precis vad jag tänker. Bättre att ts försöker angripa problemet på ett annat plan. Att "tjata" om snortandet kommer troligen inte leda någonstans alls.
    Airlee skrev 2009-07-26 14:29:13 följande:
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:27:59 följande:
    Hur mår hon i allmänhet? Vilken sorts liv lever hon?
    Hon verkar väl må ganska bra har jobb och så super go tjej är hon hon mådde dåligt efter att hon separerade med sin kille tror det började då
  • Anonym

Kokain är den enda drog som i djurförsök fått råttor att helt strunta i mat och vatten.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-26 20:20:19 följande:
    Kokain är den enda drog som i djurförsök fått råttor att helt strunta i mat och vatten.
    So what? Det var det dummaste jag har hört. Källa på det tack. Tror du tänker på amfetamin för det första. För det andra så sitter ruset inte i så länge så det spelar nån roll i alla fall.
Svar på tråden kokain hur farligt