• Anonym (orolig väninna)

kokain hur farligt

Hej måste bara skriva av mig lite är orolig för min väninna hon sniffar kokain till och från och jag har försökt prata med henne men hon avfärdar det bara .

Hon säger det är inte värre än att röka eller dricka och att hon har kontroll över det kan det vara så att man kan ha kontroll oroar jag mig för mycket kanske?

• Svar på tråden kokain hur farligt
  • Anonym

och ts: INGENTING du säger kommer få din vän att sluta. så ärn det bara, tyvärr. Jag kan säga det för jag har sett det allt för många ggr. Man kan ALDRIG påverka en annan människa i det avseendet. Man kan berätta vad man vet och vilka alternativ som finns. Men någonstans vet människan redan det, men väljer att blunda. Så tyvärr är det lönlöst. Säg att du finns där om hon vill prata lr ha hjälp, mer kan du inte göra. För hon kommer fortsätta tills hon kommer på att hon tappar kontrollen. Och kanske inte ens sluta då.

• Anonym

Om tjejen festar ibland och sköter sitt liv för övrigt så ja, du oroar dig för mycket.
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:00:22 följande:

Hej måste bara skriva av mig lite är orolig för min väninna hon sniffar kokain till och från och jag har försökt prata med henne men hon avfärdar det bara .Hon säger det är inte värre än att röka eller dricka och att hon har kontroll över det kan det vara så att man kan ha kontroll oroar jag mig för mycket kanske?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-27 00:20:34 följande:
    men koks får du ingen avtändning ifrån . inte som av tjacket el benzo. jonk =JA om man tar regelbundet..nu tar ju inte ts kompis denna drogen men att snorta koks regelbundet är ju missbruk i mina ögon..även om det kanske inte syns på henne än..
    Nej, precis. Det var ju det jag menade. Det är skitdumt att jämföra kola med h för det är INTE samma sak. En avtändning från heroin är fysiskyt plågsam i allra högsta grad. Och heroin är beroendeframkallande som satan. Det är inte kola. Därmed inte sagt att det är nyttigt. För det är det ju knappast. Och de som säger att cigg och sprit är ok för att det är lagligt... Hallå, reality check! Kolla in antalet som dör till följderna av detta av staten godkända berusnings/njutningsmedel...
  • Anonym

Anonym (farligt) skrev 2009-07-26 22:36:20 följande:

Klart det är farligt. Hur kan hon ha fått för sig att det inte är farligt! Det farligaste är väl att hon riskerar att bli en rejäl missbrukare. Min sambo använde amfetamin och kokain ibland när jag träffade honom för 12 år sedan. Men han hade haft en ångestattack senaste gången han tog amfetamin och bestämt sig för att ta en paus från båda drogerna, kanske sluta för alltid. Han hade inte tagit det så många gånger, kanske max 10 gånger och han markerade dagarna i sin kalender för att det inte skulle ske för ofta. I alla fall sa jag att han fick sluta helt eller så gick vi skilda vägar och då slutade han hellre helt. Han hade ju ändå funderat i de banorna själv. Sen dess har han aldrig drogat. Så det går tydligen för vissa att nyttja så tunga droger utan att på en gång bli beroende. Men det är nog inte så vanligt. Hoppas hon slutar nu medan hon är i början av sin drogkarriär! Snart kan det vara för sent.
    Men FFS det är detta jag menar. Man fastnar INTE m man har använt kola/amfetamin 10 ggr, då har man i så fall djupa problem med sig själv som gör att man fastnar. Problemet hos ts kompis finns att finna i hennes liv och inte i hennes missbruk, och det är också på den vägen ts kan hjälpa henne att sluta.
  • kengaa

Kokain är väldigt beroendeframkallande.
    Förmodligen farligare än metamfetamin.
    Precis som heroin.
    Räknas som en väldigt tung drog.

Kokain är förmodligen en av dom mest glorifierade drogen som finns.

läs på:sv.wikipedia.org/wiki/Kokain

Anonym skrev 2009-07-27 14:48:11 följande:
    Anonym (farligt) skrev 2009-07-26 22:36:20 följande:
    Men FFS det är detta jag menar. Man fastnar INTE m man har använt kola/amfetamin 10 ggr, då har man i så fall djupa problem med sig själv som gör att man fastnar. Problemet hos ts kompis finns att finna i hennes liv och inte i hennes missbruk, och det är också på den vägen ts kan hjälpa henne att sluta.
    Men problemet är ju att hon inte tycker hon har något problem.

Hon har tydligen hållt på med detta ca ett halvår och minst 2 gånger i veckan hon säger att jag själv festar men som någon sa hjälper väl inte tjata får ha henne under uppsikt bara
  • kengaa

Det går ju så klart att hantera droger men om hon börjar ta ofta så får du säga till henne!

kengaa skrev 2009-07-27 19:04:45 följande:
    Kokain är väldigt beroendeframkallande.Förmodligen farligare än metamfetamin.Precis som heroin.Räknas som en väldigt tung drog.Kokain är förmodligen en av dom mest glorifierade drogen som finns.läs på:sv.wikipedia.org/wiki/Kokain
    Usch det låter verkligen illa
    kengaa skrev 2009-07-27 19:09:09 följande:
    Det går ju så klart att hantera droger men om hon börjar ta ofta så får du säga till henne!
    jo men det är ju det jag har gjort men hon bara avfärdar mig var helg verkar hon ta
    och nu under semestern även mitt i veckan vad menar du med mycket
  • kengaa

Kör hon två gånger i veckan är hon fast.
    Koks är inte att leka med tro mig.
    Det är en otrolig känsla, alla apploderar när du går in i rummet och du är kung, men det är så extremt beroendeframkallande.

Kör hon så ofta så kommer hon att få svårt att lägga av.

Det är väldigt väldigt dyrt med koks också!
    400-1000 kr för ett gram kostar det. och ett gram kokain håller inte länge.
    En av dom dyraste drogerna faktiskt.
    Inte alls som lite fjuttcannabis som kostar 50kr per gram och som räcker 1-2 rejäla flum kvällar.

Svar på tråden kokain hur farligt