• Anonym

kokain hur farligt

Att skriva att kokain är extremt beroendeframkallande är skitsnack. Både nikotin och heroin är mer beroendeframkallande. Jag har både snortat kola och rökt crack under en tid, men har absolut inget problem att tacka nej i dagsläget. Däremot så ÄR det farligt. Man kan faktiskt överdosera.

• Anonym

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:20:46 följande:

Överdosera vad händer då
    Små doser av amfetamin och kokain framkallar ett rus som ger känslor av ökad energi, mindre behov av sömn samt en ökad sinnesmedvetenhet.
    Kokainruset är förhållandevis kort, ca 40 minuter medan amfetaminruset kan vara i flera timmar. Man kan också drabbas av dålig aptit, ökad andnings och hjärtverksamhet, förhöjt blodtryck samt utvidgade pupiller.

Kraftigare doser av amfetamin och kokain medför torr mun, feber, svettningar, huvudvärk, synrubbningar och yrsel. Andra fysiska symptom är högre hjärtverksamhet, snabbare andning, förhöjd kroppstemperatur, svettning och blekhet.

Mycket kraftiga doser av amfetamin och kokain kan orsaka mycket oregelbunden hjärtverksamhet som ger växlande ansiktsfärg mellan kraftig rodnad och blekhet.
    Man kan drabbas av darrningar, bristande koordination och kollaps. Många dödsfall har inträffat på grund av brustna blodkärl i hjärnan, hjärtförlamning eller på grund av att kroppstemperaturen stigit okontrollerat.

Kokainets bedövningseffekt kan i stora doser förorsaka andningsförlamning med döden som följd. Dosen behöver nödvändigtvis inte vara speciellt stor om kokainet tagits tillsammans med annan drog.
  • Anonym
    Airlee skrev 2009-07-26 14:22:05 följande:
    För många människor är det faktiskt det. Det finns gott om missbrukare som är just kokainmissbrukare och behandlas för det. Jag vet flera fall. Som någon skrev så är det starkt psykiskt beroendeframkallande. Min teori är att en del är mer sårbara än andra just för den sortens droger, de som har ett tomrum i själen som kokainruset kan fylla.
    Det r ju i och för sig sant. Men då är det inte kokainet som är problemet utan tomrummet i själen. Så det är det problemet som måste angripas i första hand i så fall.
  • Anonym
    Airlee skrev 2009-07-26 14:26:12 följande:
    Ja absolut, där håller jag helt och hållet med dig. Tar man bara bort drogen från en sådan person så kommer den snabbt hitta en ny, laglig eller olaglig, att ersätta den med. Eller en annan sorts destruktivt beteende.
    Precis vad jag tänker. Bättre att ts försöker angripa problemet på ett annat plan. Att "tjata" om snortandet kommer troligen inte leda någonstans alls.
  • Anonym

Kokain är den enda drog som i djurförsök fått råttor att helt strunta i mat och vatten.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-26 20:20:19 följande:
    Kokain är den enda drog som i djurförsök fått råttor att helt strunta i mat och vatten.
    So what? Det var det dummaste jag har hört. Källa på det tack. Tror du tänker på amfetamin för det första. För det andra så sitter ruset inte i så länge så det spelar nån roll i alla fall.
  • Anonym

Anonym (en till) skrev 2009-07-26 21:57:29 följande:

www.can.se/Drogfakta/Amfetamin-och-KokainDå kokain (& amfetamin) är hungerdämpande är vitamin- & näringsbrister samt undernäring vanligt bland regelbundna användare av dessa droger.Det finns dessutom faktiskt laboratorietester från usa där det visats att djur (möss??) faktiskt väljer kokain framför mat tills de självdör av svält
    Ts kompis sitter knappast i en bur med sågspån och har fri tillgång till kokain. Idiotiskt att göra den jämförelsen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-26 21:07:13 följande:
    So what? Det var det dummaste jag har hört. Källa på det tack. Tror du tänker på amfetamin för det första. För det andra så sitter ruset inte i så länge så det spelar nån roll i alla fall.
    Läs inlägg 22!
    I flera faktaböcker som jag använder i mitt arbete som behandlingsassistent står det om just denna forskning.
    Råttor som får välja mellan att trycka på en knapp för kokain väljer den före knappen som ger mat och vatten, tills de dör.
    Sen behöver man ju inte tro att de effekter ämnen har på djur öht kan överensstämma med de som de har på människor, men eftersom jag tex äter mediciner emellanåt så tror jag på forskningsresultat.
    Kokain är en av de mest beroendeframkallande drogerna, helt i klass med heroin och nikotin.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-26 23:40:43 följande:
    Läs inlägg 22!I flera faktaböcker som jag använder i mitt arbete som behandlingsassistent står det om just denna forskning.Råttor som får välja mellan att trycka på en knapp för kokain väljer den före knappen som ger mat och vatten, tills de dör.Sen behöver man ju inte tro att de effekter ämnen har på djur öht kan överensstämma med de som de har på människor, men eftersom jag tex äter mediciner emellanåt så tror jag på forskningsresultat.Kokain är en av de mest beroendeframkallande drogerna, helt i klass med heroin och nikotin.
    Och eftersom jag (och flera vänner) har brukat kokain en hel del så väljer jag att tro mer på det jag ser. Självklart är det beroendeframkallande (psykiskt) men att jämföra med råttor nlir missvisande. De tänker knappast på samma sätt som människor. Eller tror du att de oroar sig för att det är olagligt, att de ska upp och jobba dagen efter och för vilka långtgående effekter det kommer att ge på deras kroppar? Jämför INTE kokain med heroin. Har du sett en horsare tända av?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-27 00:02:01 följande:
    Och eftersom jag (och flera vänner) har brukat kokain en hel del så väljer jag att tro mer på det jag ser. Självklart är det beroendeframkallande (psykiskt) men att jämföra med råttor nlir missvisande. De tänker knappast på samma sätt som människor. Eller tror du att de oroar sig för att det är olagligt, att de ska upp och jobba dagen efter och för vilka långtgående effekter det kommer att ge på deras kroppar? Jämför INTE kokain med heroin. Har du sett en horsare tända av?
    men koks får du ingen avtändning ifrån . inte som av tjacket el benzo. jonk =JA om man tar regelbundet..nu tar ju inte ts kompis denna drogen men att snorta koks regelbundet är ju missbruk i mina ögon..även om det kanske inte syns på henne än..
  • Anonym

tyvärr är det ingen ide att diskutera sådant. För det finns alltid folk som tycker att d inte e så farligt bara man gör liiiite. Man kan aldrig övertyga dom om att det inte är bra, för i deras värld är det roligt och inte alls så farligt, för dom har ju klarat det. Men allvarligt, om man INTE tycker att d gör nåt att ta lite då och då, då kommer man antagligen aldrig sluta, och även fast det tar 2 månader lr 10 år så KOMMER användandet att stegra, för man vill alltid uppnå mer resultat, som med allt annat krävs det med tiden mer och mer för att uppnå samma känsla man fick i början, så någon gång kommer det bli värre, tillslut kommer man på att man inte KAN sluta. Men många inser det inte, för tycker att i dagsläget har man kontroll. Men som sagt, om man tycker att man har konstroll och att d inte e så farligt, då finns det väl ingen anledning att sluta? och om man inte slutar kommer man vilja ha emr o mer, tillslut sitter man i skiten. Tack.

• Anonym

och ts: INGENTING du säger kommer få din vän att sluta. så ärn det bara, tyvärr. Jag kan säga det för jag har sett det allt för många ggr. Man kan ALDRIG påverka en annan människa i det avseendet. Man kan berätta vad man vet och vilka alternativ som finns. Men någonstans vet människan redan det, men väljer att blunda. Så tyvärr är det lönlöst. Säg att du finns där om hon vill prata lr ha hjälp, mer kan du inte göra. För hon kommer fortsätta tills hon kommer på att hon tappar kontrollen. Och kanske inte ens sluta då.

• Anonym

Om tjejen festar ibland och sköter sitt liv för övrigt så ja, du oroar dig för mycket.
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:00:22 följande:

Hej måste bara skriva av mig lite är orolig för min väninna hon sniffar kokain till och från och jag har försökt prata med henne men hon avfärdar det bara .Hon säger det är inte värre än att röka eller dricka och att hon har kontroll över det kan det vara så att man kan ha kontroll oroar jag mig för mycket kanske?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-27 00:20:34 följande:
    men koks får du ingen avtändning ifrån . inte som av tjacket el benzo. jonk =JA om man tar regelbundet..nu tar ju inte ts kompis denna drogen men att snorta koks regelbundet är ju missbruk i mina ögon..även om det kanske inte syns på henne än..
    Nej, precis. Det var ju det jag menade. Det är skitdumt att jämföra kola med h för det är INTE samma sak. En avtändning från heroin är fysiskyt plågsam i allra högsta grad. Och heroin är beroendeframkallande som satan. Det är inte kola. Därmed inte sagt att det är nyttigt. För det är det ju knappast. Och de som säger att cigg och sprit är ok för att det är lagligt... Hallå, reality check! Kolla in antalet som dör till följderna av detta av staten godkända berusnings/njutningsmedel...
  • Anonym

Anonym (farligt) skrev 2009-07-26 22:36:20 följande:

Klart det är farligt. Hur kan hon ha fått för sig att det inte är farligt! Det farligaste är väl att hon riskerar att bli en rejäl missbrukare. Min sambo använde amfetamin och kokain ibland när jag träffade honom för 12 år sedan. Men han hade haft en ångestattack senaste gången han tog amfetamin och bestämt sig för att ta en paus från båda drogerna, kanske sluta för alltid. Han hade inte tagit det så många gånger, kanske max 10 gånger och han markerade dagarna i sin kalender för att det inte skulle ske för ofta. I alla fall sa jag att han fick sluta helt eller så gick vi skilda vägar och då slutade han hellre helt. Han hade ju ändå funderat i de banorna själv. Sen dess har han aldrig drogat. Så det går tydligen för vissa att nyttja så tunga droger utan att på en gång bli beroende. Men det är nog inte så vanligt. Hoppas hon slutar nu medan hon är i början av sin drogkarriär! Snart kan det vara för sent.
    Men FFS det är detta jag menar. Man fastnar INTE m man har använt kola/amfetamin 10 ggr, då har man i så fall djupa problem med sig själv som gör att man fastnar. Problemet hos ts kompis finns att finna i hennes liv och inte i hennes missbruk, och det är också på den vägen ts kan hjälpa henne att sluta.
  • Anonym

kokain är alldeles för farligt.
    du oroar dig inte alls i onödan, utan din väninna borde lägga av med det helt och hållet.
    Alla positiva svar du får här är från såna som faktiskt missbrukar det själva (inte sagt att de måste vara beroende för det) men oavsett beroende eller inte så är kokain en farlig drog.

Svar på tråden kokain hur farligt