• Anonym (orolig väninna)

kokain hur farligt

Hej måste bara skriva av mig lite är orolig för min väninna hon sniffar kokain till och från och jag har försökt prata med henne men hon avfärdar det bara .

Hon säger det är inte värre än att röka eller dricka och att hon har kontroll över det kan det vara så att man kan ha kontroll oroar jag mig för mycket kanske?

• Svar på tråden kokain hur farligt
  • Airlee

Kokain är extremt beroendeframkallande så den där kontrollen kan vara en illusion. Det finns många som använder det då och då utan att fastna, men å andra sidan så vet man ju inte om man är en av dem som inte gör det... så din oro är befogad.

Airlee skrev 2009-07-26 14:04:08 följande:
    Kokain är extremt beroendeframkallande så den där kontrollen kan vara en illusion. Det finns många som använder det då och då utan att fastna, men å andra sidan så vet man ju inte om man är en av dem som inte gör det... så din oro är befogad.
    Som jag trodde då hon säger ciggaretter är mer beroende framkallande och att jag ska sluta oroa mig
  • Airlee

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:06:38 följande:

Som jag trodde då hon säger ciggaretter är mer beroende framkallande och att jag ska sluta oroa mig
    Har också hört det, men jag tror att kokain är snäppet värre även om det kanske inte skiljer jättemycket. Det finns nog inte så mycket du kan göra, var lite extra uppmärksam bara. Min erfarenhet är att de som "festknarkar" inte brukar göra det i någon längre period i sitt liv utan lägger av när de mognar och får andra prioriteringar. Så var det iaf för mig.
  • Anonym (en till)

Hej!
    Beklagar verkligen din obehagliga situation, jag har själv haft en väninna som brukade kokain under en längre period.

Vill tillägga till ovanstående inlägg att just kokain endast är psykiskt beroendeframkallande inte fysiskt. Toleransen är dessutom densamma genom hela missbruket vilket innebär att dosen aldrig behöver ökas.
    Jag tror att detta lätt används som argument hos missbrukare för att kunna förneka beroendet.

Ett psykiskt beroende utvecklas snabbt till ett starkt tvångsmässigt behov så jag ser definitivt anledning till din oro.

• Anonym

Att skriva att kokain är extremt beroendeframkallande är skitsnack. Både nikotin och heroin är mer beroendeframkallande. Jag har både snortat kola och rökt crack under en tid, men har absolut inget problem att tacka nej i dagsläget. Däremot så ÄR det farligt. Man kan faktiskt överdosera.

• Airlee

Anonym (en till) skrev 2009-07-26 14:15:05 följande:

Hej! Beklagar verkligen din obehagliga situation, jag har själv haft en väninna som brukade kokain under en längre period. Vill tillägga till ovanstående inlägg att just kokain endast är psykiskt beroendeframkallande inte fysiskt. Toleransen är dessutom densamma genom hela missbruket vilket innebär att dosen aldrig behöver ökas. Jag tror att detta lätt används som argument hos missbrukare för att kunna förneka beroendet. Ett psykiskt beroende utvecklas snabbt till ett starkt tvångsmässigt behov så jag ser definitivt anledning till din oro.
    Bra tillägg, det är ju helt sant. Det som kan bli extra farligt är om man når en abstinensnivå som är så stark att man blir beredd att pusha gränsen för vad man tar, om kokainet plötsligt inte finns att tillgå, om man inte har råd, eller blir erbjuden något annat. Då är det lätt hänt att man halkar in på farligare saker.
    Airlee skrev 2009-07-26 14:14:47 följande:
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:06:38 följande:
    Har också hört det, men jag tror att kokain är snäppet värre även om det kanske inte skiljer jättemycket. Det finns nog inte så mycket du kan göra, var lite extra uppmärksam bara. Min erfarenhet är att de som "festknarkar" inte brukar göra det i någon längre period i sitt liv utan lägger av när de mognar och får andra prioriteringar. Så var det iaf för mig.
    Fast är väl mer än fest hon kan göra det mitt i veckan också men hon blir mest sur när jag försöker prata med henne om det
    Anonym skrev 2009-07-26 14:16:45 följande:
    Att skriva att kokain är extremt beroendeframkallande är skitsnack. Både nikotin och heroin är mer beroendeframkallande. Jag har både snortat kola och rökt crack under en tid, men har absolut inget problem att tacka nej i dagsläget. Däremot så ÄR det farligt. Man kan faktiskt överdosera.
    Överdosera vad händer då
  • Anonym

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:20:46 följande:

Överdosera vad händer då
    Små doser av amfetamin och kokain framkallar ett rus som ger känslor av ökad energi, mindre behov av sömn samt en ökad sinnesmedvetenhet.
    Kokainruset är förhållandevis kort, ca 40 minuter medan amfetaminruset kan vara i flera timmar. Man kan också drabbas av dålig aptit, ökad andnings och hjärtverksamhet, förhöjt blodtryck samt utvidgade pupiller.

Kraftigare doser av amfetamin och kokain medför torr mun, feber, svettningar, huvudvärk, synrubbningar och yrsel. Andra fysiska symptom är högre hjärtverksamhet, snabbare andning, förhöjd kroppstemperatur, svettning och blekhet.

Mycket kraftiga doser av amfetamin och kokain kan orsaka mycket oregelbunden hjärtverksamhet som ger växlande ansiktsfärg mellan kraftig rodnad och blekhet.
    Man kan drabbas av darrningar, bristande koordination och kollaps. Många dödsfall har inträffat på grund av brustna blodkärl i hjärnan, hjärtförlamning eller på grund av att kroppstemperaturen stigit okontrollerat.

Kokainets bedövningseffekt kan i stora doser förorsaka andningsförlamning med döden som följd. Dosen behöver nödvändigtvis inte vara speciellt stor om kokainet tagits tillsammans med annan drog.
  • Airlee
    Anonym skrev 2009-07-26 14:16:45 följande:
    För många människor är det faktiskt det. Det finns gott om missbrukare som är just kokainmissbrukare och behandlas för det. Jag vet flera fall. Som någon skrev så är det starkt psykiskt beroendeframkallande. Min teori är att en del är mer sårbara än andra just för den sortens droger, de som har ett tomrum i själen som kokainruset kan fylla.
Svar på tråden kokain hur farligt