• Airlee

kokain hur farligt

Kokain är extremt beroendeframkallande så den där kontrollen kan vara en illusion. Det finns många som använder det då och då utan att fastna, men å andra sidan så vet man ju inte om man är en av dem som inte gör det... så din oro är befogad.

• Airlee

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:06:38 följande:

Som jag trodde då hon säger ciggaretter är mer beroende framkallande och att jag ska sluta oroa mig
    Har också hört det, men jag tror att kokain är snäppet värre även om det kanske inte skiljer jättemycket. Det finns nog inte så mycket du kan göra, var lite extra uppmärksam bara. Min erfarenhet är att de som "festknarkar" inte brukar göra det i någon längre period i sitt liv utan lägger av när de mognar och får andra prioriteringar. Så var det iaf för mig.
  • Airlee

Anonym (en till) skrev 2009-07-26 14:15:05 följande:

Hej! Beklagar verkligen din obehagliga situation, jag har själv haft en väninna som brukade kokain under en längre period. Vill tillägga till ovanstående inlägg att just kokain endast är psykiskt beroendeframkallande inte fysiskt. Toleransen är dessutom densamma genom hela missbruket vilket innebär att dosen aldrig behöver ökas. Jag tror att detta lätt används som argument hos missbrukare för att kunna förneka beroendet. Ett psykiskt beroende utvecklas snabbt till ett starkt tvångsmässigt behov så jag ser definitivt anledning till din oro.
    Bra tillägg, det är ju helt sant. Det som kan bli extra farligt är om man når en abstinensnivå som är så stark att man blir beredd att pusha gränsen för vad man tar, om kokainet plötsligt inte finns att tillgå, om man inte har råd, eller blir erbjuden något annat. Då är det lätt hänt att man halkar in på farligare saker.
  • Airlee
    Anonym skrev 2009-07-26 14:16:45 följande:
    Att skriva att kokain är extremt beroendeframkallande är skitsnack. Både nikotin och heroin är mer beroendeframkallande. Jag har både snortat kola och rökt crack under en tid, men har absolut inget problem att tacka nej i dagsläget. Däremot så ÄR det farligt. Man kan faktiskt överdosera.
    För många människor är det faktiskt det. Det finns gott om missbrukare som är just kokainmissbrukare och behandlas för det. Jag vet flera fall. Som någon skrev så är det starkt psykiskt beroendeframkallande. Min teori är att en del är mer sårbara än andra just för den sortens droger, de som har ett tomrum i själen som kokainruset kan fylla.
  • Airlee
    Anonym skrev 2009-07-26 14:24:07 följande:
    Det r ju i och för sig sant. Men då är det inte kokainet som är problemet utan tomrummet i själen. Så det är det problemet som måste angripas i första hand i så fall.
    Ja absolut, där håller jag helt och hållet med dig. Tar man bara bort drogen från en sådan person så kommer den snabbt hitta en ny, laglig eller olaglig, att ersätta den med. Eller en annan sorts destruktivt beteende.
  • Airlee

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:27:59 följande:

Gud det låter verkligen inte bra känner mig så otillräklig och maktlös att jag inget kan göra tror inte hon tar något annat men dricker en hel del när hon är påverkad betydligt mer än innan
    Hur mår hon i allmänhet? Vilken sorts liv lever hon?
  • Airlee

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-27 19:12:35 följande:

jo men det är ju det jag har gjort men hon bara avfärdar mig var helg verkar hon ta och nu under semestern även mitt i veckan vad menar du med mycket
    Det låter inte alls okej faktiskt. Men du, hur hårt det än kan låta så är du inte ansvarig för henne och om det här påverkar dig för mycket så tycker jag att du ska ta ett steg tillbaka och säga att du inte kan vara vän med henne under de här omständigheterna. Kanske skulle det få henne att tänka till.
  • Airlee

Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-27 19:22:39 följande:

ja kanske får sätta något ultimatum men vill ju inte bara släppa henne vi har varit bästisar sen 14 års åldern
    Ibland är det tyvärr det enda rätta... det verkar ju som om du far illa av det här eftersom du går och grubblar och är orolig.
Svar på tråden kokain hur farligt