Inlägg från: Anonym (orolig väninna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig väninna)

kokain hur farligt

Hej måste bara skriva av mig lite är orolig för min väninna hon sniffar kokain till och från och jag har försökt prata med henne men hon avfärdar det bara .

Hon säger det är inte värre än att röka eller dricka och att hon har kontroll över det kan det vara så att man kan ha kontroll oroar jag mig för mycket kanske?

• Svar på tråden kokain hur farligt
    Airlee skrev 2009-07-26 14:04:08 följande:
    Kokain är extremt beroendeframkallande så den där kontrollen kan vara en illusion. Det finns många som använder det då och då utan att fastna, men å andra sidan så vet man ju inte om man är en av dem som inte gör det... så din oro är befogad.
    Som jag trodde då hon säger ciggaretter är mer beroende framkallande och att jag ska sluta oroa mig
    Airlee skrev 2009-07-26 14:14:47 följande:
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:06:38 följande:
    Har också hört det, men jag tror att kokain är snäppet värre även om det kanske inte skiljer jättemycket. Det finns nog inte så mycket du kan göra, var lite extra uppmärksam bara. Min erfarenhet är att de som "festknarkar" inte brukar göra det i någon längre period i sitt liv utan lägger av när de mognar och får andra prioriteringar. Så var det iaf för mig.
    Fast är väl mer än fest hon kan göra det mitt i veckan också men hon blir mest sur när jag försöker prata med henne om det
    Anonym skrev 2009-07-26 14:16:45 följande:
    Att skriva att kokain är extremt beroendeframkallande är skitsnack. Både nikotin och heroin är mer beroendeframkallande. Jag har både snortat kola och rökt crack under en tid, men har absolut inget problem att tacka nej i dagsläget. Däremot så ÄR det farligt. Man kan faktiskt överdosera.
    Överdosera vad händer då
    Anonym skrev 2009-07-26 14:21:58 följande:
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:20:46 följande:
    Små doser av amfetamin och kokain framkallar ett rus som ger känslor av ökad energi, mindre behov av sömn samt en ökad sinnesmedvetenhet.Kokainruset är förhållandevis kort, ca 40 minuter medan amfetaminruset kan vara i flera timmar. Man kan också drabbas av dålig aptit, ökad andnings och hjärtverksamhet, förhöjt blodtryck samt utvidgade pupiller.Kraftigare doser av amfetamin och kokain medför torr mun, feber, svettningar, huvudvärk, synrubbningar och yrsel. Andra fysiska symptom är högre hjärtverksamhet, snabbare andning, förhöjd kroppstemperatur, svettning och blekhet.Mycket kraftiga doser av amfetamin och kokain kan orsaka mycket oregelbunden hjärtverksamhet som ger växlande ansiktsfärg mellan kraftig rodnad och blekhet.Man kan drabbas av darrningar, bristande koordination och kollaps. Många dödsfall har inträffat på grund av brustna blodkärl i hjärnan, hjärtförlamning eller på grund av att kroppstemperaturen stigit okontrollerat.Kokainets bedövningseffekt kan i stora doser förorsaka andningsförlamning med döden som följd. Dosen behöver nödvändigtvis inte vara speciellt stor om kokainet tagits tillsammans med annan drog.
    Gud det låter verkligen inte bra känner mig så otillräklig och maktlös att jag inget kan göra tror inte hon tar något annat men dricker en hel del när hon är påverkad betydligt mer än innan
    Airlee skrev 2009-07-26 14:29:13 följande:
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-26 14:27:59 följande:
    Hur mår hon i allmänhet? Vilken sorts liv lever hon?
    Hon verkar väl må ganska bra har jobb och så super go tjej är hon hon mådde dåligt efter att hon separerade med sin kille tror det började då
    Anonym skrev 2009-07-27 14:48:11 följande:
    Anonym (farligt) skrev 2009-07-26 22:36:20 följande:
    Men FFS det är detta jag menar. Man fastnar INTE m man har använt kola/amfetamin 10 ggr, då har man i så fall djupa problem med sig själv som gör att man fastnar. Problemet hos ts kompis finns att finna i hennes liv och inte i hennes missbruk, och det är också på den vägen ts kan hjälpa henne att sluta.
    Men problemet är ju att hon inte tycker hon har något problem.

Hon har tydligen hållt på med detta ca ett halvår och minst 2 gånger i veckan hon säger att jag själv festar men som någon sa hjälper väl inte tjata får ha henne under uppsikt bara
    kengaa skrev 2009-07-27 19:04:45 följande:
    Kokain är väldigt beroendeframkallande.Förmodligen farligare än metamfetamin.Precis som heroin.Räknas som en väldigt tung drog.Kokain är förmodligen en av dom mest glorifierade drogen som finns.läs på:sv.wikipedia.org/wiki/Kokain
    Usch det låter verkligen illa
    kengaa skrev 2009-07-27 19:09:09 följande:
    Det går ju så klart att hantera droger men om hon börjar ta ofta så får du säga till henne!
    jo men det är ju det jag har gjort men hon bara avfärdar mig var helg verkar hon ta
    och nu under semestern även mitt i veckan vad menar du med mycket
    kengaa skrev 2009-07-27 19:15:25 följande:
    Du bör absolut få henne att lägga ner alltså!
    jo men det är ju inte så lätt då hon inte vill prata om det
    Airlee skrev 2009-07-27 19:19:46 följande:
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-27 19:12:35 följande:
    Det låter inte alls okej faktiskt. Men du, hur hårt det än kan låta så är du inte ansvarig för henne och om det här påverkar dig för mycket så tycker jag att du ska ta ett steg tillbaka och säga att du inte kan vara vän med henne under de här omständigheterna. Kanske skulle det få henne att tänka till.
    ja kanske får sätta något ultimatum men vill ju inte bara släppa henne vi har varit bästisar sen 14 års åldern
    kengaa skrev 2009-07-27 19:20:56 följande:
    Hade hon kört någon gång i månade hade det inte varit någon fara att fastna i ett beroende eller farligt för kroppen, en kväll med öl,vin och sprit är minst lika farlig för kroppen.Men kör hon två gånger i veckan så börjar det tära på kroppen mera då hon säkert är uppe länge och festar hårdare.Dricker hon mycket alkohål till så tar det något enormt då alkohål faktiskt det också ränkas som en tung drog då det är rena döden för kroppens alla organ. Snart blir det mer och mer koks och festande, kommer kosta en slant att hålla på så mycket med kokain.Hur hon än gör så kommer det bli jobbigt för henne om hon fortsätter.
    ja fast än synns det inget så på henne mitt i veckan dricker hon väl inget men på helgen festar hon rätt hårt. Ja dyrt kan jag tänka det blir men hon har det ganska gott ställt tyvärr så hon kan köpa skiten
    Airlee skrev 2009-07-27 19:23:53 följande:
    Anonym (orolig väninna) skrev 2009-07-27 19:22:39 följande:
    Ibland är det tyvärr det enda rätta... det verkar ju som om du far illa av det här eftersom du går och grubblar och är orolig.
    ja men det känns så hårt ja jo jag grubblar ganska mycket en annan väninna sa bara skit i henne hur kan man säga så vill ju försöka så länge jag kan
    kengaa skrev 2009-07-27 19:28:19 följande:
    Ultimatum är helt fel väg att gå. Kommer inte leda någon vart heller.Det enda du kan göra är att uppmana henne att ta mindre, säg att hon får hålla sig till någon gång i månaden. Precis som man ska hålla sig med alkohål. Hon kommer dock inte att lyssna så mycket på dig och köra på ändå.. Umgås med henne så länge hon är nykter är mitt råd. Överge henne inte bara för kokainet, förr eller senare kommer hon lägga ner.
    Hoppas du har rätt nä överge henne tänker jag inte i första taget . Men hur funkar alltså omdöme och så tänker på att hon kör bil också
    kengaa skrev 2009-07-27 19:32:31 följande:
    Bara för att man tar droger behöver det inte synas eller att man går ner sig totalt. Det finns många som går på droger varje dag och sköter normala jobb.Det tär dock i dom flesta fall en hel del på kroppen och psyket att hålla på så i längden speciellt på droger som kokain som är så pass kraftig ändå.Hade det varit tex cannabis så hade du aldrig behövt oroa dig, men just kokain är så starkt och beroendeframkallande att det är lätt att förlora kontrollen även om man vägrar tro det själv, just därför kan man inte gå på den drogen utan att det tillslut blir problem.Förhoppningsvis kör hon bara några race nu när det är sommar och så lugnar hon ner sig sedan. Börjar hon köra med så får du försöka hjälpa henne att trappa ner till något som faktiskt går att kontrollera tex 1 max 2 gånger per månad.
    Ja låt oss hoppas du har rätt
    Anonym skrev 2009-07-27 19:38:17 följande:
    kokain är alldeles för farligt. du oroar dig inte alls i onödan, utan din väninna borde lägga av med det helt och hållet. Alla positiva svar du får här är från såna som faktiskt missbrukar det själva (inte sagt att de måste vara beroende för det) men oavsett beroende eller inte så är kokain en farlig drog.
    Jo jag förstår det gäller bara få henne att lyssna på mig men inte det lättaste blir bara massa bråk när jag tar upp det
    kengaa skrev 2009-07-27 19:43:24 följande:
    Alokhål är också en väldigt farlig drog, ligger i samma klass som alla andra tunga droger, kokain, amfetamin, heroin osv..Hålls det till en rimlig gräns tex 1 gång i månaden helst mindre så är det inte farligt. Det är vid missbruk det börjar bli farligt på riktigt.Jag skulle säga att 2 gånger i veckan är vad man kallar missbruk.
    ja det är sant var på fest med henne förförra helgen och verka tyvärr va ganska vanligt där bland tjejerna på hejade av killarna tyckte dem de var så coola.

Kan ju undvika gå ut med henne men det blir ju inte bättre nu vet jag hon kommer hem i alla fall
Svar på tråden kokain hur farligt