Inlägg från: Vilda Tiger |Visa alla inlägg
  • Vilda Tiger

Augustibebisar 2008, del 8

Hallon
    Jamen dåså! Då mindes jag inte helt fel.

• Vilda Tiger

Men jag har bara tagit typ 90 dagar hittills så det lär ju dröja ett tag innan jag och Marcus kan ta vårdnadsbidraget. Nu under året ska jag ta 1 och en åttondel dag och Marcus ska nog ta 2.5 dagar i veckan.

Är det nån som vet hur det funkar med jämställdhetsbonus? När kan man få den? Måste det vara HELT lika med dagar då eller?

• Vilda Tiger

heidi
    Jag håller med de andra. Jag hade ALDRIG ordnat två kalas bara för därför. De hade fått komma en av dem eller så hade de fått bete sig som vuxna under den korta stund som kalaset håller på.

Lina
    SÅ himla tråkigt att ni inte fick huset. Det kändes verkligen som om det var meningen att ni skulle få det, MEN jag övertygad om att ni kommer att hitta ert drömhus längre fram. Det finns kanske en mening med att ni inte fick detta, som du skrev. Vi får tro på det.

• Vilda Tiger

Rimfo
    Det låter som en jättemysig dag!

Suss
    Tre år tycker jag verkar vara en lagom ålder att börja förskola. Vi siktar på någonstans mellan två och tre år för Lyckeli, så får vi se vart det slutar. Det beror j ju lite på hur hon själv verkar tycka, om hon behöver mer aktivering osv. Men jag har kontakt med en dagmamma i området intill så vi klurar på att ha henne där om vi får plats, istället för förskola. Inget är bestämt dock än. Haha! Mirre är för rolig; bara rycker med axlarna åt att kissa ner sig. Jamen va ska man göra då? Det är ju liksom redan för sent.

• Vilda Tiger

2 barns mamma
    Jamen det där är ju så olika. Barn kan självklart ha vänner utan att gå på förskola och om man som mamma eller pappa vill vara hemma med sitt barn så ser inte jag någon nackdel med det. Jag själv tycker att det är super att förskola finns men det är inte något MÅSTE att gå på förskola. Det handlar väl om hur bra man är som förälder på att hitta på saker med sina barn.

Sthlm
    Men den andra föräldern jobbar ju. Om Marcus jobbar heltid så behöver jag ju inte få in så mkt pengar, eller tvärtom. 3000 räcker till mat för oss i en månad och det är ju bra det iaf.

• Vilda Tiger

heidi
    jag har full förståelse för att du lämnar F några timmar på dagarna. Man hinner med så mkt mer då man är själv hemma, PLUS att du ju KAN ha honom hemma ibland om du ångrar dig just den dagen, eller?

• Vilda Tiger

carina
    Jag håller inte alls med dig. Först så måste jag säga, precis som Melva, att om man skaffar barn för att tjäna pengar så är man ju rent dum i huvet, för inte fasen TJÄNAR man pengar på att ha barn. Det fattar väl vilket nöt som helst. Och sedan är det helt rätt det som Lille säger, att ett barns förskoleplats kostar ju inte bara för samhället det du som förälder betalar. Det kostar många gånger mer. Hyra för lokal, lön till personal, material, mat osv. Så samhället TJÄNAR troligen på att man tar vårdnadsbidraget på 3000 kronor i månaden. Du själv tjänar garanterat inte på det om du inte har ett jobb som min Marcus, som kan vara hemma med barn och ändå nästan få full lön om man har nån som kan ta barnet just de dygn man jobbar. Sedan förstår jag inte vad du menar med att det är "fel, fel, fel" att ha barnet hemma tills det är 3 år. JAG tror att föräldrarna är de viktigaste i barnets liv de första året och ju mer man kan vara med sina barn, desto bättre. Jga menar inte att man måste vara klistrad dygnet runt på varandra men jag tycker själv att 8timmarsdagar på förskola är för mkt för en ettåring. Det funkar ofta bra men jag tror det är bra om man kan ha kortare dagar tills barnet är kanske tre år. Jag gick själv aldrig på förskola och det gav inte direkt några skador på mig. Olika saker passar olika barn OCH olika föräldrar. Det som är rätt för dig behöver inte vara rätt för mig.

• Vilda Tiger

Sthlm
    Jag gapar av förvåning här hemma.... menar du att det finns personer som räknar så?! Herregud... jaja, men de blir säkert varse om att de inte direkt tjänar pengar på att ha barn. Fniss, sicket feltänk!

• Vilda Tiger

Carina
    Inte ska du be om ursäkt, det är roligt med debatt tycker jag. Kul att höra hur alla här inne resonerar.

Lana
    Bra skrivet om förskola och egen stimuli, tycker jag!

Lina
    Japp, tar åt mig tipset som en svamp. Jag har iofs inte någt dyrt till Lyckeli, tror jag (har fått POP av något och några Me&I men inte något annat) och vad gäller mössor och vantar så sticker hennes mormor till henne. Klart, man vill ju inte bli av med dem heller...

Jucea
    Va härligt att det gick bra idag! Wiiii!

• Vilda Tiger

Vi var på bio idag, jag och Marcus, och såg District 9. En helt okej film, även om jag hade önskat liiite mindre splatter och liiite fler intelligena dialoger. Jag tillhör inte dem som applåderar då en skurk får en bomb inskjuten och hjärnan...

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8