• Boothwalker

Retrovagnstråden 16

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    retrovagnen.mylava.net
    bytes.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 16
  • Tessax

Mina har aldrig blivit repiga, bara lite mer matta som Alexxia säger.

• jagäraf

Alexxia, Misery skriver ju att din vagn nog inte är en Trendie. Jag har nu kollat även i 1989-års katalog och där finns en vagn (nyhet det året) som ser exakt ut som Trendien (som är nyhet året efter och då är vagnen från -89 borta...). Det enda som skiljer Trendien från Brio Classic som den från -89 heter är att "spetskanten" på suflettens ovansida, alltså det som hänger lite rynkigt högst upp, verkar vara i samma material som insidan av liggvagnen och inte som yttertyget. Lite svårt att se eftersom min broschyr är en svartvit kopia. Den fanns i alla fall i dimblå och royalblå poplin men på bilderna syns det tydligt att de bägge har vitt sånt där "rysch" medan på Trendien som kom året efter har ryschet yttertygsfärg (den broschyren är i färg). Vad jag kan se har din vagns rysch samma färg som yttertyget... Ja, i slutändan är min slutsats att jag inte har en aning om vad din vagn heter. Du kan kanske fråga säljaren från vilket år den är?

Märkligt att de gör två så otroligt lika vagnar åren efter varandra och kallar dem för olika saker? Min gubbe är inte hemma och jag kan inte skanna så jag kan inte visa. Tidigast på torsdag.

• Okänd

Här är en bild på hur plasthandtaget blev efter att sambon varit framme med lacksprayfärg:

www.familjeliv.se/hem/okand/gallery/phppfkcwn.jpg

Det blev riktigt bra, som nytt. Enda nackdelen kanske är just det: att det ser lite väl nytt ut Det kanske går att ordna med mattare färg om man vill ha det så.

Fasiken vad glad jag är över att jag hittat denna tråd, känns nästan som en ny hobby på g!!! (Jag är nybörjare och detta är "min" första vagn)

• jagäraf
    Tessax skrev 2009-06-08 22:25:55 följande:
    Mina har aldrig blivit repiga, bara lite mer matta som Alexxia säger.
    Jag har bara testat en gång och den kändes inte alls lika glatt som tidigare vilket jag tog som repig och vågar inte testa igen. Jag tänker att "skit och smuts" säkert fastnar lättare om den är sträv.
  • jagäraf
    Okänd skrev 2009-06-08 22:32:57 följande:
    Här är en bild på hur plasthandtaget blev efter att sambon varit framme med lacksprayfärg:www.familjeliv.se/hem/okand/gallery/phppfkcwn...Det blev riktigt bra, som nytt. Enda nackdelen kanske är just det: att det ser lite väl nytt ut Det kanske går att ordna med mattare färg om man vill ha det så.Fasiken vad glad jag är över att jag hittat denna tråd, känns nästan som en ny hobby på g!!! (Jag är nybörjare och detta är "min" första vagn)
    Oj, vilket fint resultat! Får man fråga vad det är för färg din sambo använt, vad den heter och var han köpt den?
  • AlexandraK
    Okänd skrev 2009-06-08 22:32:57 följande:
    Här är en bild på hur plasthandtaget blev efter att sambon varit framme med lacksprayfärg:www.familjeliv.se/hem/okand/gallery/phppfkcwn...Det blev riktigt bra, som nytt. Enda nackdelen kanske är just det: att det ser lite väl nytt ut Det kanske går att ordna med mattare färg om man vill ha det så.Fasiken vad glad jag är över att jag hittat denna tråd, känns nästan som en ny hobby på g!!! (Jag är nybörjare och detta är "min" första vagn)
    Fint! Hur går de me hjulen?
  • AlexandraK

Tack för infon jag af!! Dessvärre är det en manlig försäljare (ja, jag är fördomsfull) så jag undrar om han kan säga vad det är för modell...

• jagäraf
    AlexandraK skrev 2009-06-08 22:38:59 följande:
    Tack för infon jag af!! Dessvärre är det en manlig försäljare (ja, jag är fördomsfull) så jag undrar om han kan säga vad det är för modell...
    Hihi, jag förstår problemet Men man vet aldrig, kanske han fick barn något speciellt år och kommer ihåg vilket det var...

Nu kan iofs säkert Misery säga vad skillnaden mellan Brio Classic och Brio Trendie är eller så säger hon att det fanns ytterligare en likadan vagn som var nyhet 1988 och hette något helt annat och så blir allt ännu mer förvirrande... någon sådan broschyr har jag tyvärr inte så min kunskap/info stannar härmed.
  • Okänd

Jag af: Sambon "ska bara" se klart på svt1, återkommer om ca tio min!

Alexxia: Jo, vi funderar... Är höggravid (ids inte böja mig ned så jag har inte inspekterat exakt hur dåligt skick hjulen är i. Vi kontaktar väl Emmaljunga först och sen den där Holländska sidan, eller så ser vi helt enkelt hur det går att köra med hjulen denna sommar. Det kostar ju en slant, ca 700 kr för fyra hjul om jag förstår det hela rätt. Ev svinto så länge för att fräscha upp dem.

Allmänna funderingar:
    Antar att ni i tråden är av inställningen att restaurera, men "inte för mkt", dvs inte byta ut originaldelar (om det inte är supertrasigt) utan snarare förbättra?

På min Emmaljunga -68 så sitter det en spets på skärmen (vad sjutton säger man?? Skärm??). Spetsen var smutsbeige i färgen, såg inte ren ut. Det finns säkert någon sorts "tvätt" om man nu är insatt i det... (inte jag). Jag löste det genom att be en sömmerska handsy en ny spets ovanpå den gamla. Vad tycker ni om det? Då har jag väl inte "förstört" originalet, den gamla spetsen ligger ju under. I mitt galleri kan ni skymta den "undre" spetsen, dvs originalet.

Svar på tråden Retrovagnstråden 16