Inlägg från: Okänd |Visa alla inlägg
  • Okänd

Retrovagnstråden 16

Hej! Är ny i denna tråd. Har precis, enligt min mening, köpt världens snyggaste Emmaljunga liggvagn från 1968! Vi håller som bäst på att "pimp my ride" (obs, vi tar inte bort något / några originaldelar). Nu har vi dock kommit till däcken...

Vet inte om däcken (själva gummit) klarar denna sommar (sprickor osv). Kan man ens byta såna stora däck, om ja, var? Någon som vet? Var in till en cykelhandlare som sa "nej!".

• Okänd

Jag af: Tack så mycket för länken!

• Okänd
    AlexandraK skrev 2009-06-08 11:49:44 följande:
    Haft en likadan! "Tvätta" hjulen med svinto så blir dom vitare och finare!
    Tack för tipset! Tänkte ev. beställa gammaldagsa hjul från den där holländska sajten.
  • Okänd
    AlexandraK skrev 2009-06-08 15:45:04 följande:
    Är hjulen dåliga? Torra? Eller bara gula? För det blir stor skillnad med svinto. =) Är handtaget gulaktigt?
    Hjulen är torra och gula. Handtaget är gulaktigt och vi vet inte riktigt vad vi ska göra med det (handtaget) heller. Ser halväckligt ut.
  • Okänd
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-08 18:02:22 följande:
    reell: Grattis till fyndet! Har du bild? Mot lukten säger experterna här att man kan ställa en skål med ättika i vagnen och låta den stå där ett par dagar. Hjulen är det värre med. Är de spruckna kan man inte laga och det är svårt att hitta nya originalhjul. Hade inte jag af en länk tro?
    Jo Jag af postade den här länken till mig:
    www.ouderwetse-kinderwagens.nl/

Klicka på flaggan för engelska språket.
  • Okänd

Jenpuh: fin vagn! Är däcken verkligen 30 cm? Vi har nu mätt däcken på vår Emmaljunga från 1968 (se mitt galleri) och vi får det till 30 cm, men dina ser mkt mindre ut?

Angående gulnade handtag:
    Vi ställde oss inte med Svinto, utan gubben sprang iväg till färgaffär'n och köpte vanlig blankvit lacksprayfärg. *Duckar och hoppas att ingen tycker vi har förstört vagnen*. Det blev bra.

• Okänd

Här är en bild på hur plasthandtaget blev efter att sambon varit framme med lacksprayfärg:

www.familjeliv.se/hem/okand/gallery/phppfkcwn.jpg

Det blev riktigt bra, som nytt. Enda nackdelen kanske är just det: att det ser lite väl nytt ut Det kanske går att ordna med mattare färg om man vill ha det så.

Fasiken vad glad jag är över att jag hittat denna tråd, känns nästan som en ny hobby på g!!! (Jag är nybörjare och detta är "min" första vagn)

• Okänd

Jag af: Sambon "ska bara" se klart på svt1, återkommer om ca tio min!

Alexxia: Jo, vi funderar... Är höggravid (ids inte böja mig ned så jag har inte inspekterat exakt hur dåligt skick hjulen är i. Vi kontaktar väl Emmaljunga först och sen den där Holländska sidan, eller så ser vi helt enkelt hur det går att köra med hjulen denna sommar. Det kostar ju en slant, ca 700 kr för fyra hjul om jag förstår det hela rätt. Ev svinto så länge för att fräscha upp dem.

Allmänna funderingar:
    Antar att ni i tråden är av inställningen att restaurera, men "inte för mkt", dvs inte byta ut originaldelar (om det inte är supertrasigt) utan snarare förbättra?

På min Emmaljunga -68 så sitter det en spets på skärmen (vad sjutton säger man?? Skärm??). Spetsen var smutsbeige i färgen, såg inte ren ut. Det finns säkert någon sorts "tvätt" om man nu är insatt i det... (inte jag). Jag löste det genom att be en sömmerska handsy en ny spets ovanpå den gamla. Vad tycker ni om det? Då har jag väl inte "förstört" originalet, den gamla spetsen ligger ju under. I mitt galleri kan ni skymta den "undre" spetsen, dvs originalet.

• Okänd

Jag af: Spray Flügger, Blank vit, 20801. (Egentligen avsedd för metall och trä, eller graffittimålning).

Säljaren på färgaffärn sa att man kanske får göra om det om några år, men vad gör väl det... Det känns på intet sätt "kletigt" när man tar på handtaget och ingen risk för att det smetar av sig på händerna (vilket var min oro). Det känns helt naturligt.

Sambon säger "Klä in stålskelettet ordentligt. Spraya med ca 35 cm avstånd. 2 lager. Snabbtorkande. Man kan göra klart det under en timme." Jag har fått en ny hobby, och han med stort H utför Gulligt vá?! Iom att jag har fått en ny hobby... så har även han fått det...

• Okänd
    Cecci78 skrev 2009-06-09 11:47:58 följande:
    oj, jag har en vagn som är väldigt lika din med sån där spets, jag trodde inte det var orginal, ska fixa bild på den vagnen
    Det är alltså två lager spets. Den som ligger ytterst är ny spets som en sömmerska handsytt på den som ligger inunder. Den under är original (du skymtar den "längst bak" på bilden).
  • Okänd

Jag skulle vilja ha varukorg till min Emmaljunga 68, men bromsen är i vägen, d.v.s. det är inte ett plant utrymme. Hur göra? Skulle verkligen behöva lagringsutrymmet om man säger så

• Okänd

Tack för tipsen Boothwalker. Om det inte varit att jag är så rutto på att sy Men ska tänka vidare...

• Okänd
    Boothwalker skrev 2009-06-09 20:03:29 följande:
    Och ha inte porslinsmuggar i den om du åker tunnelbana =)
Svar på tråden Retrovagnstråden 16