• Boothwalker

Retrovagnstråden 16

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    retrovagnen.mylava.net
    bytes.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 16
  • Boothwalker
    Veladis skrev 2009-06-08 00:03:50 följande:
    Jag skulle också vilja ha nya hjul till min. Mycket grus i dem.
    Det är väl rätt vanligt med den sorten...
    Tills jag kommit på nåt bättre att skriva här har jag ingen gråtext. Typ...
  • Boothwalker
    Boothwalker skrev 2009-06-08 00:07:33 följande:
    Det är väl rätt vanligt med den sorten...
    Alltså vanligt att det är grus i den sortens hjul... =)
  • Veladis
    Lokatt skrev 2009-06-08 00:06:41 följande:
    Snyggt! Det var samma som mina kepsar!
    Hehe
    Kanske får sy en matchande keps åt sonen!

Det var inte så svårt att klä om den, det tog en kväll bara. Men sufletten blir lite krångligare. Men jag måste passa på och klä om nu, för sonen åker nog inte vagn länge till. Men Rimi/Kimi/Kim vad-de-nu-heter-i-olika-varianter är ju bra för det är ju mer som en sulky.
    Sonen fyllde tre för två veckor sedan, så jag tänkte använda vagnen i sommar och kanske i höst fram och tillbaka till förskolan.
  • Boothwalker
    Veladis skrev 2009-06-08 00:18:38 följande:
    Hehe Kanske får sy en matchande keps åt sonen! Det var inte så svårt att klä om den, det tog en kväll bara. Men sufletten blir lite krångligare. Men jag måste passa på och klä om nu, för sonen åker nog inte vagn länge till. Men Rimi/Kimi/Kim vad-de-nu-heter-i-olika-varianter är ju bra för det är ju mer som en sulky. Sonen fyllde tre för två veckor sedan, så jag tänkte använda vagnen i sommar och kanske i höst fram och tillbaka till förskolan.
    Kim, Kimi, Rio... Vi får väl kalla dem Kimo =) Min Mowgli är fyra och han åker vagn ibland. Men sällan. Och då gärna i min Kim. Mest för att den har en fin röd ratt tror jag =)
  • Veladis

Jo, men upp till fyra kan man ju åka vagn. I allafall en sulky. En retro. En snygg!

Han får fasen lov att åka! Har man vagnar ska de ju användas, han kan kanske åka vagn tills han blir tonåring!!!

Nä, men det är bra att ha vagn med sig även när de är bortåt fyra, man kan ju alltid lägga väskor och sådant i den om man är ute.

• Boothwalker
    Veladis skrev 2009-06-08 00:36:29 följande:
    Jo, men upp till fyra kan man ju åka vagn. I allafall en sulky. En retro. En snygg! Han får fasen lov att åka! Har man vagnar ska de ju användas, han kan kanske åka vagn tills han blir tonåring!!! Nä, men det är bra att ha vagn med sig även när de är bortåt fyra, man kan ju alltid lägga väskor och sådant i den om man är ute.
    Min lillebror åkte vagn när han var typ 14... Och han är typ 190 cm lång... De gjorde en film om det...
  • jagäraf
    AlexandraK skrev 2009-06-07 19:02:48 följande:
    Titta vad jag vann! =) Någon som vet vad det är för någon? Ålder?www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=9331...
    Den finns med i min Briokatalog från 1990 och det är en Brio Trendie. Enl färgschemat fanns den i marin färg men din är väl ljusare än marin så den är säkert från något annat år helt enkelt.
  • MissMio
    Ljungem skrev 2009-06-07 19:55:38 följande:
    Hej alla!! Jag tänkte höra om någon vet vilken årsmodell det är på min vita emmaljunga och vad den heter. Bild finns i mitt galleri. / Emma
    Det är en Sonette från 91-92.... Fanns i masssor av färger o med foder precis som Ditt i matchande färger..... De höll sig till samma mönster på fodret men varierade färger till olika vagnar.
    Rött foder till svat och röd skai.
    Lila foder till ljus o mörk lila skai.
    Grönt till ljus o mörk grön.
    osv osv.....

Vad fin den är!! Har precis fått hem min föregångare till den, Viking.
    TACK alla för hjälpen med den...

Min man tycker oxå att den är fin, helst är den ju sååå smidig, en riktig sittvagn i sulkystorlek!!! 
Svar på tråden Retrovagnstråden 16