• Boothwalker

Retrovagnstråden 16

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    retrovagnen.mylava.net
    bytes.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 16
  • EowynAurora
    Tessax skrev 2009-06-09 22:28:00 följande:
    Vad roligt Då kan jag köpa den av dig sen när du har tröttnat på den
    hehe absolut, precis som boothwalker ska köpa/byta till sig min grepa i framtiden
  • Nemia noj
    Tessax skrev 2009-06-09 22:02:47 följande:
    Nåt för jag af kanske?
    Iaf på hennes sida av ön
    3 barn.. 4 Änglar...
  • Boothwalker

Ingen som är i malmö på torsdag och vill hänga med på brioutställningen?

Tills jag kommit på nåt bättre att skriva här har jag ingen gråtext. Typ...
  • spuff
    Tessax skrev 2009-06-09 22:02:03 följande:
    Förresten Yukio, hur har det gått med din Rondo? Sålde ju min Rodeo när jag var uppe (sa jag det?) och hon sa att det legat en "likadan" ute i Stockholm tidigare som hade gått på två dagar. Tänkte om det var din hon menade?
    Kan kanske ha varit den. Det ringde ett par stycken efter att jag lovat bort den till EA.
    Tessax skrev 2009-06-09 22:00:21 följande:
    Vad kul att hon blev nöjd Visste ju som sagt inte om den skulle passa men det gjorde den alltså?

Tror hon skulle försöka få fast den på sin nya skönhet, en 70-tals Emmaljunga som saknade korg Vet att både du och jag suktade efter den sulkyn när den låg ute...härligt att jag får se den på min gata iaf
  • Ekorrfamiljen

Just det.. Jag såg en fin sittvagn igår när vi var på sta'n. En Emmaljunga med glänsande kromade stänkskärmar och pärontyg. Allt i vagnen var mörkblått (utom de vita päronen då). Någon som vet årsmodell? Var iaf tvungen att gå fram till mamman som hade den och berömma hennes fina vagn.

The confused squirrel strikes again...
  • MissMio
    Lokatt skrev 2009-06-09 22:07:32 följande:
    fint chassi, är det orginal till den liggdelen?
    Japp, det är orginal!!
    Det är en Emmaljunga Derby, en av de finaste som de har gjort tycker jag.
    Har velat ha en länge men har gett upp lite, finns en del men de är så slitan på kanterna o sufletten. Materialet är väldigt mjuk o tunn skai så det nöter sönder utan att man egentligen behöver göra något. Trist, men jag vill gärna ha en vagn som inte är så skadad.
    Eller att den i så fall är ännu äldre, så att det är mer nött av att den är använd!! {#lang_emotions_wink}

Nu skall jag hämta en Emmaljunga Concord i Karlskrona, det är den som legat till salu ett par gånger, tror det var för 100ingen första gången. Jag blev inte färdig att buda på den, men nu var det en kompis till mig som sa att hon budat hem den till mig. Men jag får hämta den själv!!! *fnissar* 
    Det är vitt chassi o liggkorgen är vit skai med blommigt tyg på sidorna o på vindskyddet.
    En riktig sommarvagn!!! Den skall visst vara lite solblekt o någon fläck, men jag hoppas att det inte skall vara så farligt. Det bleka är ju svårt att göra något åt, men fläckarna kanske man kan få bukt med.....
    Börjar sjunka långt ner i vagnträsket........
  • Sitter vackert
    Tessax skrev 2009-06-09 22:06:20 följande:
    www.blocket.se/stockholm/Retrovagn_22119631.h...
    Jag gillar den här modellen och en bonus är att den är rätt vanlig och ofta billig. Behöver man reservhjul så kan man hitta hela vagnar för ca200-500kr.
  • By Starlight

Nu är jag ägare till en emmaljunga princess från tidigt 80 tal. Använd endast 6 månader på 25 år. (än så länge hihi)
    Tack Skrinda för en god affär :)

I väntan på november.
  • Garageänkan

Hej på er. Jag har sytt och lappat, tvättat och polerat min bruna Ora liggvagn så den är som ny. Nästan, så ny man kan bli från 1974 och använd till tre barn...

Det jag saknar är ett sånt "rör mig inte" hjärta. Helst brunt eller grönt eller rött och inget sånt nytillverkat. Så om ni ser ett sånt (ni som hinner va på tradera och blocket) så fixa gärna ett åt mig...

Vet någon om det säljs genomskinliga regnskydd för liggvagnar?

Jag hittar bara svarta och signalgula här hemma i affärerna. Signalgult går fetbort.

Någon som vet vad man hade för skötväska på 70 talets mitt?
    Funkar det med nätkasse? Eller ska man ha nån axelremsväska i typ retrosportstil, tänk en oldschool puma väska?

Svar på tråden Retrovagnstråden 16