• Schnooglewookiemush

Irriterande, unga föräldrar.

Är jag den enda unga föräldern som faktiskt blir smått irriterad på många andra unga föräldrar?

Hur många gånger kliver man inte in på en 16-årings sida, full med skryt om att hon ska bli UNG mamma?
    "Mamma är ingen ålder!!!!", gud vad jag hatar det uttrycket.

Jag har svårt att förstå varför man är stolt över att man blivit med barn när man är ung, vad är det att vara stolt över?
    Nu menar jag inte att det är något fel med att vara en ung mamma, jag ses själv som en ung mamma.
    Men just det här med att vara stolt, varför?
    Jag är en stolt mamma, men inte tusan är det för att jag är ung. Jag är inte mer speciell än någon annan förälder.
    Orka starta en massa trådar om att det är så synd om mig för att alla tittar snett på mig när jag går med en barnvagn. Btw, ingen har någonsin gjort det.
    Alla mammor som är så otroligt stolta över sin unga ålder verkar ha väldigt dåliga erfarenheter av äldre föräldrar.
    ... Och det här med att det är bättre att vara en ung mamma (16 år) än att vara en gammal mamma (35 år), vad menas med det?
    Man är väl för tusan inte gammal om man är över 30! Varför skulle det vara bättre att inte ens ha gymnasieutbildning jämfört med att ha jobb (vilket många äldre har)?

*väntar på påhopp*

• Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.
  • Matillin
    WhiteAngels skrev 2009-05-19 11:08:52 följande:
    Men du får tycka vad du vill o jag tcyker fortfarande vad jag vill.I dag hade jag seriöst inte vilja börja skaffa barn.no way.Jag var klar med barnafödande ett bra tag innan 30
    Jag tror du missförstår mig?
    Jag förstår att du är klar nu eftersom du redan har barn
    Jag personligen vill inte heller ha barn efter 30 egentligen är rätt glad att jag nu vi 28 har 2 stycken.
    Vad jag menar är att om du tex inte hade träffat någon att skaffa barn med, eller som inte ville ha barn och ville att ni skulle vänta några år med barn.
    Eller om DU hade haft nedsatt fertilitet och fått kämpa i år för att bli gravid så tror ja inte att du hade tackat nej till barn för att du fyllt 3 0.
    Tror du verkligen det själv, att du skulle lagt ner då för att du inte lyckats bli gravid innan 30 om du hade svårt att få barn?
    Sen undrar jag varför du inte hade velat ha barn efter just 30, varför går gränsen just där och inte vid 25?
    Är man jättemycker äldre vid 30 mot 25, det skiljer bara 5 år?
  • WhiteAngels
    Matillin skrev 2009-05-19 13:51:26 följande:
    Jag tror du missförstår mig?Jag förstår att du är klar nu eftersom du redan har barn Jag personligen vill inte heller ha barn efter 30 egentligen är rätt glad att jag nu vi 28 har 2 stycken.Vad jag menar är att om du tex inte hade träffat någon att skaffa barn med, eller som inte ville ha barn och ville att ni skulle vänta några år med barn.Eller om DU hade haft nedsatt fertilitet och fått kämpa i år för att bli gravid så tror ja inte att du hade tackat nej till barn för att du fyllt 3 0.Tror du verkligen det själv, att du skulle lagt ner då för att du inte lyckats bli gravid innan 30 om du hade svårt att få barn?Sen undrar jag varför du inte hade velat ha barn efter just 30, varför går gränsen just där och inte vid 25?Är man jättemycker äldre vid 30 mot 25, det skiljer bara 5 år?
    För mig är gränsen 30 och inte en dag efteråt..
  • mosterYster
    WhiteAngels skrev 2009-05-19 14:19:10 följande:
    För mig är gränsen 30 och inte en dag efteråt..
    OK, vi har förstått det. Kan vi lämna ämnet "WhiteAngels gräns för när hon inte längre vill skaffa barn" och återgå till trådens fråga?
  • WhiteAngels
    mosterYster skrev 2009-05-19 14:21:14 följande:
    OK, vi har förstått det. Kan vi lämna ämnet "WhiteAngels gräns för när hon inte längre vill skaffa barn" och återgå till trådens fråga?
    Men kan man få lov att svara på frågor man får då eller..Förstår inte tjinkigheter bara för att man har sin åsikt klar!
  • chilipeppar77

Xx KalmarMamman87 xX skrev 2009-05-19 10:02:56 följande:

Visst kan det vara irriterande! Håller med. Men man ändras. När jag var 19 och väntade Jamilia så var jag jättestolt över att vara en ung mamma. Gick runt och var mallig för att genomsnittsmamman för första barnet ligger runt 30 och jag var så mycket yngre. Men nu när jag är 3 år äldre har jag insett att ålder inte betyder någonting alls. Det viktigaste är vem man är och hur mogen man är. Jag har däremot tvärr fått stöta på en hel del fördomar. När jag låg inne på BB (var 19) och en barnmorska kom in så sa hon barskt till mig "eftersom du är så ung så tycker jag du ska stanna kvar här så länge som möjlig". Pga av hennes otrevliga ton kändes det enbart då som dom ville hålla koll på mig tyvärr eftersom allt flöt på jättebra. Det är alltid nervöst med första barnet oavsett ålder. Sen har jag fått en del andra otrevliga kommentarer. Det sårar men skitsamma. jag är inte 19 längre och det kommer alltid att finnas elaka människor.Jag ångar inte att jag skaffade barn tidigt. Man är inte sämre (eller bättre) för det. Dock så vet jag att jag är mycket mer mogen än dom flesta i min ålder vilket är lite synd för när jag träffar folk i min ålder blir jag rätt trött på dom snabbt- många är rätt ytliga av sig och bryr sig mest om resor, fester och uteliv. Kommer väldigt bra överens med personer med en inre mognad. Något som de flesta mammor och äldre personer har.Och till er som säger att man kommer sluta på bidrag etc så stämmer det inte. Jag har jobbat och ska börja plugga till socionom till hösten. Så man hinner plugga även om man skaffat barn tidigt. Det är inget hinder. För mig är det snarare en morot.
    Jag tror det är jättebra att skaffa barn i tid och plugga medan de är små. Skoldagar är ju bra mycket kortare än arbetsdagar.
    Man får ju inte lägga ner och strunta i sin framtid bara för att man fått barn. Det gäller att streta framåt. Lycka till med utbildningen. Socionom tror jag är en superbra grund.
  • Mieria

Jag förstår inte heller. Om whiteangels nu har satt sin gräns vid 30 så får hon ha den där ellerhur? Det är hennes val och det rör inte oss i ryggen! Jag kan inte begripa resonemanget men det tycker jag känns skönt eftersom jag inte vill förlika mig med det- jag skulle inte vilja förstå mig på en massmördare eller en kommunist heller! Nu låter vi henne ha sin åsikt och ställer inte fler frågor så slipper vi kanske högstadiepolitiken! Puss.

• Matillin
    WhiteAngels skrev 2009-05-19 13:08:40 följande:
    Beror ju på vad man definierar som ung mamma..Varför rä det just mamman som ska ha utbidling eller jobb..alla barn har en papap oxå!
    Nej BÅDA föräldrarna ska ha en försörjning när dom skaffar barn, om man inte råkat bli gravid, det kan ju hända alla.
    Men dom flesta Planerar ju som sagt att skaffa barn även dom unga antar jag?
  • Dävvil

OT:
    Min pappa är 55+ och han tycker att han är ung. Han uppför sig dessutom som en tonåring.

Jag tycker att uttrycket ung mamma är skumt. Sådär, nu har jag sagt det.

Själv blev jag mamma när jag var 29 år. Nu är jag ju 31 och jättegammal.

• chilipeppar77
    paloma84 skrev 2009-05-19 10:11:15 följande:
    Nu är ju jag 25 år... och inte 16, Men jag råkar ja vara en "ung mamma" i jämförelse med dagens trend =)Och ja, jag är fan stolt och glad att jag inte är en gammal tant, som har planerat... Hör här "PLANERAT" att göra ett barn mellan två möten, då hon la en handduk under arslet för att inte kladda sina lakan =DOch planerat har de gjort för att, De är över 30 bast, har ett bra jobb, lyckats precis flytta till en 4:a vilket är minimun kravet när man skall ha barn... osv.Men enligt mig. Barn blir till när man knullar o är kär! Man kan alltid tjäna mer pengar, få bättre roll på sitt jobb, större lägenhet, snyggare man, bli smalare själv.. bla bla blaha ha ha, Mina fördomar =)Precis som vissa har fördomar kring unga mammor!
    Nja, jag är 32.
    Jag väntade på någon som var pappamaterial. Med ett barn är man evig ihopbundna och det vill jag inte vara med någon som inte lever upp till mina pappakriterier. Någon jag hålla ihop med.
    Det hade kunnat vara så att jag aldrig hittade honom. Men då hade jag hellre inte haft barn och istället lagt tid och pengar på andra saker, som resor.
  • WhiteAngels
    Matillin skrev 2009-05-19 14:28:17 följande:
    Nej BÅDA föräldrarna ska ha en försörjning när dom skaffar barn, om man inte råkat bli gravid, det kan ju hända alla.Men dom flesta Planerar ju som sagt att skaffa barn även dom unga antar jag?
    Vf ska BÅDA ha det då?
Svar på tråden Irriterande, unga föräldrar.