• Gaytjej

Danska Klinker (adresser och priser)

Här kommer en lista med namn, plats, webadress samt pris på insemination med anonym donerad sperma på olika danska fertilitetskliniker!

- Om inte 'läkare' står anget så är det en barnmorskeledd klinik, det är bara på barnmorskeledda kliniker som man även kan få öppen (icke anonym) sperma. Öppen sperma är något dyrare.

- Priserna är från oktober 2008. Svenska kronan har varierat mellan ca 1,40 och 1,55 SEK på 1 DKK hittills i år

¤¤¤ Fyll gärna på tråden med fler kliniker eller kommentarer och erfarenhet från en klinik ni har anlitat! ¤¤¤

Aagaards klinik
    ÅRHUS läkare
    www.netgyn.dk
    2300 DKR

Ciconia Aarhus Private Hospital
    ÅRHUS läkare
    www.ciconia.dk
    ? DKR

Dansk Fertilitetsklinik
    KÖPENHAMN läkare
    www.danfert.dk
    3300 DKR

Diers Klinik
    ÅRHUS läkare
    www.diersklinik.dk
    3600 DKR

Faurskov Fertilitet og Ultralyd
    ÅLBORG läkare
    www.fertilitet-ultralyd.dk
    2500 DKR

Fertilitetsklinik IVF-SYD
    FREDERICIA läkare
    www.fertilitetsklinikkensyd.dk
    2500 DKR

Gaia
    HOBRO (Nordjylland)
    www.graviditetsklinik.dk/
    2800 DKR

Gentofte Fertilitetsklinik
    KÖPENHAMN läkare
    www.gentofte-fertilitetsklinik.dk
    ? DKR

Insemination.dk
    HORSENS (Östra Jylland)
    www.insemination.dk
    3600 DKR

Maigaard Fertilitetsklinik
    ÅRHUS läkare
    www.maigaard.dk/
    2400 DKR

Copenhagen Fertility Clinic (fd Nordica Fertilitetsklinikk)
    KÖPENHAMN läkare
    www.copenhagenfertilitycenter.com/
    2300 DKR = 3080 SEK

Odense IVF-klinik
    ODENSE läkare
    www.odense-ivf.dk
    2500 DKR

Stork
    KÖPENHAMN
    www.storkklinik.dk
    3950 DKR

Skive private fertilitetsklinik
    SKIVE läkare
    www.dr-rolighed.dk
    ? DKR

Trianglen
    KÖPENHAMN (Hellerup) läkare
    www.trianglen.dk/
    3700 DKR

Vitanova
    KÖPENHAMN
    www.vitanova.dk/svIndex.htm
    4000 DKR

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-05 10:20

Gyn Grønlund
    HELSINGÖR (läkare)
    www.gyngronlund.dk/
    1000 DKK journalsamtal + 2000 DKK DI

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 10:32
    Sellmer Klinik
    KÖPENHAMN
    www.sellmerklinik.dk/
    500 DKK inledande samtal + 4000 DKK DI (juni 2011)

• Svar på tråden Danska Klinker (adresser och priser)
  • Clodia

Beyond Eternity skrev 2009-07-27 20:52:18 följande:

Ja jag är helt säker. Barnmorskor får helt enkelt inte föra upp kateternenda upp  i livmodern, för att få göra det ingreppet så måste man vara läkare.
    I så fall ljuger Storkkliniken, både på hemsidan, i informationsmaterialet och oss rakt upp i ansiktet (och muttan). Både när hon berättade hur inseminationen gick till, och när hon faktiskt lade upp katetern så sa barnmorskan "in i livmodern". Nu var det aldrig aktuellt med en läkarklinik för vår det, och det gick ju bra, men det är det så att de ljuger (inte bara slingrar sig och omskriver, utan faktiskt ljuger) så är ju det ett stort minus i kanten.
  • sunnybaby

Hur mycket kan det kosta att få se foto osv? Tycker det verkar intressant. Jag har ju själv katter o vill så gott det går förhindra att mitt barn får pälsdjursallergi....
    Kanske blir o spara massor nu så det ite blir en resa till hösten....

• Gaytjej

100 Euro kostar det att få tillgång till alla ESB profiler i en månad. Sedan kostar den anonyma sperman 180-220 Euro har jag för mig och så 100 Euro i frakt. Jag visste inte ens att denna möjlighet fanns när jag gjorde inseminationer, vilket eg var tur (hade blivit väl dyrt). Nu när vi köpte ett trepack IVF så kändes det däremot helt försvarbart att beställa själv. Vi beställde 3 strån men behövde bara 1, så nu har vi 2 kvar till syskonförsök på min sambo (det går att boka och beställa fler).

På Cryos har jag för mig att man ser profilerna med en gång, men där är sperman rätt så mkt dyrare.

• closetomyheart
    Clodia skrev 2009-07-28 09:28:20 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-07-27 20:52:18 följande: I så fall ljuger Storkkliniken, både på hemsidan, i informationsmaterialet och oss rakt upp i ansiktet (och muttan). Både när hon berättade hur inseminationen gick till, och när hon faktiskt lade upp katetern så sa barnmorskan "in i livmodern". Nu var det aldrig aktuellt med en läkarklinik för vår det, och det gick ju bra, men det är det så att de ljuger (inte bara slingrar sig och omskriver, utan faktiskt ljuger) så är ju det ett stort minus i kanten.
    Ja det är jävligt illa om det är så de förklarar det hela.
    Jag gick in på Storkklinikens hemsida och kopierade en del av texten där

"Själva inseminationen tar bara ett ögonblick och sker genom en tunn kateter med spermier som läggs upp i din livmoder under din ägglossning."

Jag kan förstår att man kan uppfatta denna text som om katetern förs upp enda in i livmodern (och jag gissar att de förklarar muntligt i samma termer), MEN det är ju inte vad de egentligen skriver. De säger "spermier som läggs upp i livmodern" och det är ju där de hamnar om man skjuter upp dem med katetern från livmoderöppningen.

Jag förstår också varför de inte är tydliga med att de faktiskt INTE för upp katetern enda upp i just livmodern, helt enkelt för att då skulle de kunna förlora kunder.

Men jag tycker det otroligt är viktigt för alla som ska inseminera att man faktiskt får rätt information om detta, så får varje person/par själva ta ställning till om de ändå vill göra inseminationen hos en barnmorskeklinik......

Hjälp gärna till att sprida denna information. För hade jag efter, säg tre två-tre inseminationsförsök på en barnmorskeklinik inte blivit gravid och fått denna information först då så hade jag kännt mig rejält lurad...för tänk om jag hade kunnat bli gravid vid första försöket hos en läkare just för att läkaren får föra in katetern enda upp i livmodern. Det handlar ju faktiskt ändå om rätt mycket pengar och framförallt om enorma förhoppningar om att bli gravid och längtan efter ett barn.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • Mynta13

Angående hur långt in katetern förs. På stork tex passeras cervix, livmoderhalsen, med katetern och spermierna skjuts in i livmodern, resten av resan klarar de små själva. En spiral sätts in på samma sätt av barnmorskor. Livmoderhålan är mindre än man kan tro och de 0,4 ml som sprutas in kan kännas som ett tryck så det är inte som så att man går in med en kateter och rör om, det gör inte heller läkarna vid en insemination.

• Ewry

hej vet nån vad en provrörsbefruktning med spermadonation kostar?

• Apolline

Fast såhär står det i Storkklinikens informationsmaterial;

"Efter samlag med en man kommer spermierna att ligga överst i slidan. Därifrån kommer en del av spermierna att simma upp genom livmodershalsen till livmodern. För att öka chansen för att du ska bli gravid vid inseminationen lägger vi upp spermierna direkt i livmodern. För att göra det krävs att man
    först tvättar sperman i en steril procedur."

De skriver ju uttryckligen att DE lägger upp spermierna direkt upp i livmodern. Varför skulle de med det mena att att sprutar ut spermierna vid livmodertappen och låter dem simma in i livmodern själva?

Första gången jag var där illustrerade de på en modell hur långt katetern fördes in, och de visade då att den förs in i livmodern. Dessutom har jag sett när de inseminierat mig hur lång den där plastkatetern är. Och jag känner ju rent fysiskt när de för katetern genom livmodertappen, för det gör ont. Efter insemination kollar de också att livmodertappen sluter sig igen. Några gånger har det kommit några droppar blod. Skulle allt detta vara bluff?

Kan du inte istället visa var du hittat den information som säger att barnmorskor inte får föra in spermier i livmodern? Eller vem som har sagt det till dig?

• Gaytjej
    Ewry skrev 2009-07-30 23:17:10 följande:
    hej vet nån vad en provrörsbefruktning med spermadonation kostar?
    Du ser prislistor ifall du går in på de olika läkarledda klinikernas hemsidor! Men i runda slängar 25-30 000 SEK/IVF eller 60 000 SEK för ett trepack.
  • closetomyheart
    Apolline skrev 2009-07-31 13:15:24 följande:
    Fast såhär står det i Storkklinikens informationsmaterial; "Efter samlag med en man kommer spermierna att ligga överst i slidan. Därifrån kommer en del av spermierna att simma upp genom livmodershalsen till livmodern. För att öka chansen för att du ska bli gravid vid inseminationen lägger vi upp spermierna direkt i livmodern. För att göra det krävs att man först tvättar sperman i en steril procedur." De skriver ju uttryckligen att DE lägger upp spermierna direkt upp i livmodern. Varför skulle de med det mena att att sprutar ut spermierna vid livmodertappen och låter dem simma in i livmodern själva? Första gången jag var där illustrerade de på en modell hur långt katetern fördes in, och de visade då att den förs in i livmodern. Dessutom har jag sett när de inseminierat mig hur lång den där plastkatetern är. Och jag känner ju rent fysiskt när de för katetern genom livmodertappen, för det gör ont. Efter insemination kollar de också att livmodertappen sluter sig igen. Några gånger har det kommit några droppar blod. Skulle allt detta vara bluff? Kan du inte istället visa var du hittat den information som säger att barnmorskor inte får föra in spermier i livmodern? Eller vem som har sagt det till dig?
    "... lägger vi upp spermierna direkt i livmodern" detta kan du tolka hur du vill.
    I stället för att hålla på att misstolka den luddiga info på dessa barnmorskekliniker så kontaktade jag läkare (inkl barnmoskor) , svårare än så är det inte.

Så kontakta en läkare om du tvivlar på informationen om det är viktigt för dig, jag tänker inte dividera om detta mer. Som jag nu redan upprepat ett antal gånger så har jag  fått informationen av flera olika läkare inkl barnmorskor.
    Jag skrev denna info här i tråden av ren välvilja och inte för att ha någon evighetsdebatt om det hela då det inte handlar om min åsikt eller något jag tycker, tro på det eller inte, gör vad du vill med informationen.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
  • nadir

Men då undrar jag vad tex CFC har för statistik? Vad den beräknade chansen att bli gravid är.
    StorkKlinik säger 15-20%, typ som ett samlag då har jag för mig.. men vad säger CFC om den procenten?

Svar på tråden Danska Klinker (adresser och priser)