• LykkeLee

Är det ok att dom har stökigt på rummet?

Mina tonåringars rum ser ut som ett krigsområde med grejer precis överallt och ja.. det är bara ett kaos.. men jag tjatar och tjatar utan ngt annat resultat än att vi blir ovänner.. hur gör ni andra, får dom ha som dom vill på sitt rum eller hur gör ni? Om dom inte städar vad gör ni då?

• Svar på tråden Är det ok att dom har stökigt på rummet?
  • Glamrockare
    LykkeLee skrev 2009-04-12 11:08:40 följande:
    Ja.. det kanske är det vettigaste.. Jag har kört lite så ett tag.. sonen har sovit UTAN lakan i typ två veckor nu.. Det står disk och stinker i hans rum.. jag fattar inte att dom vill HA det så.. Jag har själv en depression just nu efter en mkt traumatisk förlossning och försöker med nöd och näppe hålla ordning på övriga hemmet och jag orkar inte tjata på dom också..
    nä vem förstår det. men de kommer att ändra sig.

Som sagt stäng dörren o försök att låtsas att det inte finns, snart står de inte ut själva utan inser sicken jävla svinstia det är eller bara det att kompisarna inte vill komma dit längre.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • LykkeLee
    AtroCious skrev 2009-04-12 11:09:51 följande:
    Säg till att idag ska ni städa! Hjälp honom att storstäda rummet, så att det är riktigt fräsht och snyggt när ni är klara. När ni är färdiga så kräver ni att han håller det rent, annars blir det avdrag på månadspengen.
    Frågan är hur jag ska få honom till det?? Han skriker bara åt mig när jag säger ngt.. Jag sa vänligt till honom "Nu vill jag att du städar ditt rum" då skrek han "Men vafan.. ORKA!!!!! Jag är trött för helvete!!" Känns inte direkt som en bra öppning...
  • Glamrockare
    LykkeLee skrev 2009-04-12 11:13:04 följande:
    Frågan är hur jag ska få honom till det?? Han skriker bara åt mig när jag säger ngt.. Jag sa vänligt till honom "Nu vill jag att du städar ditt rum" då skrek han "Men vafan.. ORKA!!!!! Jag är trött för helvete!!" Känns inte direkt som en bra öppning...
    det andra alternativet du har som faktiskt funkar, för tonåringar som beter sig som små barn bör behandlas där efter.

Är att städa ur hans rum en dag när han inte är hemma så att han i princip har sin säng med täcke kudde där inne o det han behöver för att sköta skolan.

o sedan att om han vill äta gör han det vid matborde annars blir det inget.

Vill han spela allan så får du spela allan tillbaka.
    Jag delar inte dina åsikter, men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem E.B.Hall
  • Schnooglewookiemush
    LykkeLee skrev 2009-04-12 11:13:04 följande:
    Låt honom skrika, så börjar ni städa utan honom. Antagligen så kommer han hjälpa till efter en stund, eftersom det är hans grejer. Det är inte kul för en tonåring när föräldrarna går in och vänder upp och ner på alla grejer. Det är hans saker, han vill inte att ni ska röra dem.
  • Dejsi

Puma86: Kunde inte sagt det bättre. De ansvarar för sitt eget rum men i övriga huset får hon plocka upp :)

• LillaLilli

hej. Jag kan bara prata om mig själv som tonåring. jag gillade inte att städa och jag gjorde det inte heller. min mamma städade och gjorde inte hon det så va det stökigt. det enda jag gjorde va att jag la ut mina smutsiga kläder utanför rummet så mamma kunde ta ner och tvätta det. la inte jag ut det i hallen så blev det inte tvättat.

men jag tycker inte det är så himla farligt om det är stökigt. nu när jag bor själv och har gjort det länge så städar jag ju. för att jag måste och det är MITT hem nu, ingen annans. (eller jo min karls med, men han ska inte behöva städa heller..)

så ta det lugnt, stökigt eller inte, spela roll =) det finns värre saker att otoa sig över. ^^

• anna klara
    Glamrockare skrev 2009-04-12 11:17:40 följande:
    sin säng med täcke kudde där inne o det han behöver för att sköta skolan.
    Haha, den va ju skitbra.
  • nadyn

Har en tonårspojk som blir 14 snart, har nyligen infört lite regler för honom, har inte behövts tidigare men man får kankse vara lite "hårdare" nu så man inte mister kontrollen ;)

Stänga av datorn 21:30 vardagar
    Stänga av TV:n 22:30 vardagar
    Diska 1 gång i veckan
    Dammsuga lägenheten 1 gång i veckan
    Storstäda rummet 1 gång i veckan
    Disk och tvätt skall plockas ut varje dag
    Sängen skall bäddas varje dag

Har förklarat för min son att hans månadspeng, 500kr, är hans "lön" för att han "jobbar" alltså går i skolan, vilket han sköter exemplariskt samt att han sköter sina åtaganden hemma, om han misssköter sig drar jag av pengar på hans månadspeng. Drog av 70kr en månad då han trots allt mitt tjat aldrig bäddade sängen innan han gick till skolan. Jag har inte behövt dra något sen dess :)

Jag tänker aldrig finna mig i eller låta han ha en svinstia på sitt rum, det finns inte på kartan. Jag skulle aldrig säga eller resonera på det viset att "det är hans rum låt han bo i skiten" tänker uppfostra honom och tjata mig till döds, men han skall lära sig att plocka upp efter sig. En dag skall han bo ensam i en egen lägenhet -

Han är min första, och jag är en ung tonårsmamma på 31 år, jag har ingen erfarenhet av tonåringar, men man gör så gott man kan.

PS, läste någonstans ovanför ang att månadspeng/veckopeng anpassas efter familjens ekonomi. Enligt mitt tycke så ska inte barnen lida för att man själv har dålig ekonomi. Jag har varit ensam med min pojk från start och aldrig fått någon hjälp. Men ALDRIG skall han få mindre bara för att jag är en ensamstående mamma, det är ju inte hans fel. Jag drar hellre in på mina egna saker så att jag kan ge min son det han behöver. 50kr i veckan alltså 200kr i månaden är lite magert att röra sig på, "normen" för en 13-åring är 350 vill jag tro. Nu har min son 500kr och jag vet att det kan vara lite i överkant, men sen och andra sidan så vet jag att han har pengar så han klarar sig, och han är en sparsam pojk han har alltid nån hundralapp över när nya månadspeng kommer :P
    jaja.. en reflektion från mig bara, DS

• Sharky

Så länge det inte stör DITT liv, så tycker jag du skall låta dem ha stökigt.
    Den linjen kör jag med mina två tonårspojkar (17 och 14)
    I våra gemensamma utrymmen är jag väldigt noga med att man städar upp efter sig, och håller snyggt. Vi turas om att plocka ur diskmaskinen, duka och ta ut skäpet etc.
    I de egna rummen gör de som de vill, för där skall ju inte jag vistas, så det påverkar inte mitt liv!
    Men sen i nåt skede städar de sen alltid, för att de inte själva orkar leva i kaoset :)

Sen jag tog det här beslutet, och slutade tjata, så har livet blivit mycket lättare,
    och relationen oss emellan mycket bättre!

• Bevabus

Mina föräldrar tjatade på mig konstant förut på mig om mitt rum men det blev ju bara bråk om det, slöseri på tid och energi. Så länge jag städade när vi skulle ha gäster så fick jag sköta det som jag ville. Numera städar jag dock rummet frivilligt en gång i veckan

Svar på tråden Är det ok att dom har stökigt på rummet?