Har en tonårspojk som blir 14 snart, har nyligen infört lite regler för honom, har inte behövts tidigare men man får kankse vara lite "hårdare" nu så man inte mister kontrollen ;)
Stänga av datorn 21:30 vardagar
Stänga av TV:n 22:30 vardagar
Diska 1 gång i veckan
Dammsuga lägenheten 1 gång i veckan
Storstäda rummet 1 gång i veckan
Disk och tvätt skall plockas ut varje dag
Sängen skall bäddas varje dag
Har förklarat för min son att hans månadspeng, 500kr, är hans "lön" för att han "jobbar" alltså går i skolan, vilket han sköter exemplariskt samt att han sköter sina åtaganden hemma, om han misssköter sig drar jag av pengar på hans månadspeng. Drog av 70kr en månad då han trots allt mitt tjat aldrig bäddade sängen innan han gick till skolan. Jag har inte behövt dra något sen dess :)
Jag tänker aldrig finna mig i eller låta han ha en svinstia på sitt rum, det finns inte på kartan. Jag skulle aldrig säga eller resonera på det viset att "det är hans rum låt han bo i skiten" tänker uppfostra honom och tjata mig till döds, men han skall lära sig att plocka upp efter sig. En dag skall han bo ensam i en egen lägenhet -
Han är min första, och jag är en ung tonårsmamma på 31 år, jag har ingen erfarenhet av tonåringar, men man gör så gott man kan.
PS, läste någonstans ovanför ang att månadspeng/veckopeng anpassas efter familjens ekonomi. Enligt mitt tycke så ska inte barnen lida för att man själv har dålig ekonomi. Jag har varit ensam med min pojk från start och aldrig fått någon hjälp. Men ALDRIG skall han få mindre bara för att jag är en ensamstående mamma, det är ju inte hans fel. Jag drar hellre in på mina egna saker så att jag kan ge min son det han behöver. 50kr i veckan alltså 200kr i månaden är lite magert att röra sig på, "normen" för en 13-åring är 350 vill jag tro. Nu har min son 500kr och jag vet att det kan vara lite i överkant, men sen och andra sidan så vet jag att han har pengar så han klarar sig, och han är en sparsam pojk han har alltid nån hundralapp över när nya månadspeng kommer :P
jaja.. en reflektion från mig bara, DS