• LykkeLee

Är det ok att dom har stökigt på rummet?

Mina tonåringars rum ser ut som ett krigsområde med grejer precis överallt och ja.. det är bara ett kaos.. men jag tjatar och tjatar utan ngt annat resultat än att vi blir ovänner.. hur gör ni andra, får dom ha som dom vill på sitt rum eller hur gör ni? Om dom inte städar vad gör ni då?

• Svar på tråden Är det ok att dom har stökigt på rummet?
  • mirre2

Felix e 14år han rum ser imellan åt som kriget men det är bara att stänga dörren jag städar då  inte där På fredag MÅSTE han städa rummet annars blir de ingen cola på helgen eller chips (utan de går hans värd under)

• mirre2
    mirre2 skrev 2009-05-04 11:40:30 följande:
    Felix e 14år han rum ser imellan åt som kriget men det är bara att stänga dörren jag städar då  inte där På fredag MÅSTE han städa rummet annars blir de ingen cola på helgen eller chips (utan de går hans värd under)
    och om jag behöver tjata för mycke åker internet oxå!
  • mirre2

kanske tilläga att felix har varken månadspengar eller veckopengar han får pengar då och då om han behöver (och har sköt sig)

• Maskot

Sonen är 17 år-snart 18. Han behöver inte ha kliniskt rent på rummet, men tvätt och disk ska bort. Han städar 1 gång i veckan (damsuger och dammar) och mestadels är det hyfsat. Det var mer när han var yngre som det kunde se värre ut- och då tröttnade jag och rensade själv emellanåt. Det uppskattades inte!

• Stargirl

Varje söndag kväll ska rummet vara tipptopp. Dvs allt på sin plats så jag kan dammsuga och torka golven. På söndagar ska det vara gjort på mitt sätt.
    Då bäddar vi även rent. Resten av veckan ska man plocka undan efter sig själv om man ex lekt med lego och avslutat leken ska man plocka i ordning. Men då gör det inget om ngn legobit blir kvar eller om det ligger någon bok kvar på sängen. Då får de städa på sitt sätt.

Om barnen inte städat undan sina rum får jag uppmana att göra det. Om det inte görs så spelar man inte TV spel, går ut med sina kompisar eller liknande. Allra oftast städar barnen ibland får man sura miner eller ngn kommentar hur tråkigt det är.

• Stargirl
    Stargirl skrev 2009-05-04 18:14:57 följande:
    Varje söndag kväll ska rummet vara tipptopp. Dvs allt på sin plats så jag kan dammsuga och torka golven. På söndagar ska det vara gjort på mitt sätt.Då bäddar vi även rent. Resten av veckan ska man plocka undan efter sig själv om man ex lekt med lego och avslutat leken ska man plocka i ordning. Men då gör det inget om ngn legobit blir kvar eller om det ligger någon bok kvar på sängen. Då får de städa på sitt sätt.Om barnen inte städat undan sina rum får jag uppmana att göra det. Om det inte görs så spelar man inte TV spel, går ut med sina kompisar eller liknande. Allra oftast städar barnen ibland får man sura miner eller ngn kommentar hur tråkigt det är.
    Barnen är 6 och 8 år.
    2 åringen hjälper till då vi städar hennes rum. Men inga krav på att göra det själv
  • Bevabus

Men du...tråden ligger i "tonåringar"

Stargirl skrev 2009-05-04 18:15:36 följande:
    Barnen är 6 och 8 år. 2 åringen hjälper till då vi städar hennes rum. Men inga krav på att göra det själv
  • BymBym

Kan bara tala för mig själv som tonåring. Vad har ni bestämt att månadspengen står för? För att han sköter skolarbetet? Gör sysslor hemma? Osv osv. Skulle hellre i så fall ge en lägre summa som grund och belöna när han gjort något i stället för att bestraffa när han INTE gjort nåt. Sen ska ju självklart vissa sysslor bara vara självklara som t ex plocka bort sin disk. Blir han helt lamslagen så kanske man ändå får dra lite i pengarna....

Och är det HANS rum eller bor han i ERT hur i ett rum? Ser ni det som HANS rum så tycker jag också som någon annan skrev att du bara ska stänga dörren.

Men blir det en hälsofara så är det ju en annan femma

• BymBym
    danitra skrev 2009-05-04 18:29:07 följande:
    Deras rum, deras beslut.
    mina tankar går åt samma håll...
Svar på tråden Är det ok att dom har stökigt på rummet?