• Daisyduck

FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?

Jag och min pojkvän kan inte komma överens om förlossningen. Jag vill ha pojkvännen samt min syster med mig, de ger mig trygghet på olika sätt. Min pojkvän tycker att förlossningen är privat och han vill inte dela första ögonblicket som nybliven pappa med henne. Om jag tar med henne på förlossningen så kommer han inte delta pga att han känner sig utanför och han kommer känna sig sårad.

Era reflektioner? Vem ska få bestämma om en sådan här viktig sak? Det är ju ingenting vi direkt kan klunsa om. Jag är ledsen över denna situation som uppstått.

• Svar på tråden FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?
  • Cedergren

men kan ni inte göra så att din syster är med i början och när det börjar närma sig att bebisen ska komma så får hon gå ut `? kanske låter taskigt mot henne . men då är det ju bara du och din pojkvän där när bebisen kommer ut. ?

svårt kompromissa i en sådan sittuvation . mår din pojkvän super dåligt kanske din syster kan vänta i väntrummet. o skulle han känna att det känns ok att hon kommer in så kan hon komma in ett tag? han vill nog bara känna sig så delaktig som möjligt .

hoppas det löser sig

• Arne Anka

Som kille skulle jag bli väldigt sårad om min närvaro inte för min sambo var tilräcklig, något som verkligen hade känts som en ganska ordentlig törn för min självkänsla. Är jag självisk? Kanske, men vänd på det hela. Han frågar om han får ta med sin mamma (som ni kanske egentligen inte riktigt gillar, men ni har aldrig sagt något), skulle ni uppskatta att ha henne där inne?

• 3barnsmor35

Svårt att säga, din partner är viktigast och då får din syster kanske vara med under öppningsskedet - med instruktioner att vara passiv om inte du ber om henne specifikt.
    Man går in så mkt i sig själv också när man föder så under långa stunder är man knappt medveten om vilka som finns där. Det viktigaste är ju du och din man välkomnar ert barn tillsammans   Tänk på också, det finns också massor av killar som inte vill vara med, så var lite glad att han är engagerad.
    kram

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilla Trean BF 090625
  • KakanMakan
    Daisyduck skrev 2009-01-15 20:26:10 följande:
    Jag tycker din idé är bra, men pojkvännen säger att "jag vill inte att hon tar upp plats, hon kan få komma sen som alla andra "normala" människor gör". Han tycker verkligen det förtar hela känslan. Om jag var tvungen att välja, vilket jag nu är tvungen att göra, så är det givetvis min pojkvän som är prio ett. Det är bara det att jag blev ledsen över att han är oförstående inför min känsla av "dubbel" trygghet.
    Är det ert första barn? Jag upplevde en ganska lång förlossning med min första och då tror jag att både jag och min man kanske hade tyckt det var bra med lite "omväxling", nån pigg som kommer in och kan cocha när man är som tröttast. Kanske vara med en timma eller två. Men sen tycker jag att just själva slutskedet är för mamman och pappan själva.

Är du hemma länge innan du åker in kan ni ju ha en deal om att hon är med hemma, och sen när ni åker in åker bara ni två.
    ★ Storasyster 06 ★ Lillebror 09 ★
  • Daisyduck

Tack för alla era svar.
    Arne Anka: jag behövde höra en killes perspektiv också!

• buffybus

jag förstår din kille...

jag fråga min man om vi skulle ha med min syster för jag ville hon skulle få se hur det går till o så. men det ville han absolut inte.. så jag respekterar det o egentligen så är det vår egna tid.. vårt barn kommer till världen, det är speciellt...

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • MrsLi

Jag hade med min mamma och min man på förlossningen.
    Min man sa helt enkelt att.. det är du som skall genomlida detta.. gör det som känns bäst för DIG.
    Nu blev det en väldigt jobbig och utdragen förlossning och min man var faktiskt tacksam att mamsen var med. Jag pratade inte på 8 timmar och under den tiden kunde dom hjälpas åt så gott det gick.
    Han kunde gå iväg och äta och ändå känna att jag hade någon som höll min hand där inne.
    Och min mamma kunde gå iväg när hon kände för det.
    När sonen väl kom ut så fanns min man där hos mig och min mamma passade på att fotografera.. vilket jag är jättetacksam för idag.

• Smulan87

tuff sitts ^^ men jag hade nog valt att låta systern komma in efteråt när allt är klart, så pappan känner sig lixsom merprioriterad på nåt sätt ^^ asså just att det är ert barn, sedan kan ju hon vara med och så men att ni får den ensamma tiden med barnet när det är förlöst!

BF 11Juni 2009
  • SuperSecret

även om det är du som föder är det väl ERT barn som föds. jag förstår honom verkligen, vilket intrång i den privata svären! din syster är säkert otroligt viktig för dig, men det är väl du och din man som är ett par och ska bli en familj? det är du och din man som ska sitta där och gråta tillsammans med ert nya lilla spädbarn i famnen.

ok att det är mamman som sköter själva födandet. men det är båda som genomgår det. två föräldrar får sitt barn. den största händelsen i livet.

om jag var man och min kvinna resonerade på det sättet som du gör skulle jag reagera precis som din man.
    jag skulle som man känna att det sattes en slags norm redan från början om vem som är viktigast för barnet enligt mamman. att mostern ska ta en så stor plats från pappan...

visst om man är överens om det hela är allt jättebra. då kan man ha med både mormor, farmor och en granne om det är vad man vill. men jag tycker verkligen inte att en av föräldrarna kan ta med nån till förlossningen som den andra föräldern inte känner sig fullständigt ok med...

• vivexa

Barnets pappa måste få slippa andra personer om han vill, du kan inte tvinga honom att acceptera utomstående när ert barn föds...

Svar på tråden FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?