Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
Tack Pollys mamma. Ska kolla där!
Mammin: Hur gick det?
Pollys mamma: Det var en riktigt bra länk. tack. Intrycket jag fått är att somliga kan bli väldigt bra hjälpta, andra inte alls. Men det är aldrig skadligt utom precis efter att skadan uppstått eller direkt efter en operation. Så det är alltid bra att försöka Och den studien som presenterades där visade ju fantastiska resultat.
Thalia: Det låter ju lovande! Hoppas att det funkar för dig.
Själv försöker jag landa efter gårdagens besök på KK. Jag fick träffa en ung läkare som inte vågade säga så mycket. Men det är uppenbarligen livmoderhalsen jag känner. Hon säger att den är synlig ca 1,5 cm in i slidan, och tycker jag låter ungefär samma som "någon cm innanför introius" som det står i bedömningen innan op. Och så en massa kommentarer som att "man kan kanske inte förvänta sig att det blir helt bra" och liknande. Själv drar jag slutsatsen att hon diagnostiserade ett nytt framfall, men det enda hon säger till mig är att jag får vänta till min läkare är tillbaka på måndag.
Och såklart är det så att den som undersökt mig innan, utfört operationen och tittat på mig så sent som i torsdags är den som kan se om det hänt nåt. Min man kollade hur det såg ut efter op, jag var nyfiken och ser ju inte så bra själv. När han kollade igen i förrgår såg det annorlunda ut. Och jag känner att nåt hänt.
Det känns nästan mer skavigt än innan op, men då var det cystocelet som kändes mest och ju "låg i vägen" för livmoderframfallet.
Jag känner mig mest som om jag vill lägga mig ner och bara de upp. Om detta är tre veckors pina helt i onödan så känns det surt. Till det en vecka då jag levde i statusen "de sätter strax kniven i mig" efter den uppskjutna operationen.
Så nu ska jag på nåt sätt fungera tills jag får kontakt med rätt läkare och får höra vad hon säger. Hur det ska gå till har jag inte listat ut.
hej Mammin!
ja vilken op"resa" du gjort- mycket åtgärdat och tråkiga komplikationer efteråt- infektionen tänkte jag då på.
å sen nu detta- kan bara säga att jag vet precis hur det är- då man ganska omgående efter op känner att detta inte är som det ska- så var ju fallet tyvärr för mig med mitt opererade rectocele som nu tyvärr är värre än nånsin- nu har jag jätte problem med att få ut avföringen...nåja var inte om mig jag skulle skriva om nu..
förstår verkligen oron du känner nu men snart får du träffa läkaren som op dig och hoppas du då får lugnande besked..
Kan det kanske vara nätet som opererades in för att hålla upp livmodern som släppt och i så fall kanske lätt kan åtgärdas igen? hur ärannars resten av det de åtgärdat? kan du tex sköta magen nu utan problem? kram
Mammin: en fråga kortade dom inte av din livmodertapp? Min resa av detta elende började för nu snart 3 år sedan med första op som just var livmoderframfall- där tappen var förlängd och var nere vid öppningen- hemsk känsla- det som gjordes då var att den kortades- tyvärr började strax efter det ca 1/2 år) rectocele o enterocele komma- vet inte om det då var så att tappen tryckte tillbaka det o när den försvann så blev det inget stöd för bakväggen? men jag har aldrig fått nån bekräftelse av det,
Hella: Så himla trist med nya besvär efter operation. Det låter ju inte orimligt att slidväggarna "förlorade" stöd när livmoderframfallet åtgärdades, jag förstår hur du tänker. Det är helt klart ett komplext och känslig system.
Jag spekulerar förstås i om nätet släppt, men jag vet inte. Jag har inte haft några problem att tömma tarmen alls nu (förutom att det gjort ont), men mina besvär på den fronten var ganska milda.
För att inte riskera att behöva ta i håller jag avföringen nästan väl lös mha av Movicol (fast just nu gör antibiotikan mot livmoderinfektionen det jobbet). Så länge jag är hemma är det bättre att behöva skynda till toaletten tänker jag.
De har inte kortat livmodertappen. Har inte förstått det som att den var förlängd. Minns att en annan gynekolog pratade om det för flera år sedan, men det har de aldrig pratat om inne på KK.
Övriga åtgärder verkar fungera bra. Det är kvarvarande smärta, speciellt när jag står och går samt den nytillkomna skavkänslan som besvärar mig.
Enterocele har jag inte koll på. Googlade lite snabbt och förstår jag rätt när jag uppfattar det som att tunntarmen smiter ner framför tjocktarmen? Det låter isf inget vidare alls
So Nice- hur har det gått för dig? blev det nån operation?
Jag har nu fått en tid till min läkare imorgon. Så får vi se vad hon säger om vad som hänt och vad som kan göras.
Jag har till slut kommit på vad jag ska söka på för att hitta engelska artiklar, det är inte lätt med medicinska termer och olika språk. Verkar som om uterosacropexi som de skriver här i Sverige motsvaras av sacrohysteropexy hystero sacrppexy och uterine suspension.
Om någon känner till en bra ordlista för dessa begrepp är jag tacksam för en länk.
Mammin: Lycka till hos läkaren!
Jag vet att min läkare skrivit flera artiklar i ämnet. Eva Dahlgren. Man kan googla på henne!
Tack Pyttis. Jag har försökt googla din läkare förut utan att hitta nåt, har du tips på sökbegrepp? Jag ska göra ett nytt försök nu.