Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Grad 1 är endast hudskador, grad2 omfattar även bäckenbotten och musklerna. Grad3 delvis sfinkter av och grad4 totalt av.
Grad 1 är endast hudskador, grad2 omfattar även bäckenbotten och musklerna. Grad3 delvis sfinkter av och grad4 totalt av.
Mitt råd är att boka tid hus en riktig expert på förlossningsskador och inte en barnmorska. Om du bor nära Linköping kan du själv boka en tid till Eva Uustal på universitetssjukhuset för bedömning. Har själv varit hos två olika gynekologer, varav en sk expert på framfall, som inte såg mina skador.
Just det ja- mellangårdens tjocklek mäts med ultraljud och är svår att bedöma själv enbart med fingrarna. Musklerna måste vara ordentligt fästa där osv och inte enbart huden. Som sagt- sök hjälp för så ska du inte behöva ha det. En riktigt diagnos med en behandlingsplan måste man kunna kräva.
Jorban: men det är ju jättebra! Är själv opererad av Eva Uustal och hon har själv sagt att vem som helst kan ringa och boka en tid hos henne oavsett var i Sverige man bor. MEN om man inte tillhör det landstinget och hon bedömer att en operation måste göras så måste hemlandstinget betala vilket kanske kan vara ett hinder ibland? Men som sagt- en bedömning och diagnos kan du få av henne. Ring KK imorgon! 010-1059435 och beställ en tid. Återkom gärna!
Hon är underbar!
Ja, den jämförelsen är så sann...
Och det där med att knipa.... Hur många ggr fick man inte höra det innan skadan upptäcktes? Jag spyr bara av att höra det ordet...
Va?!? Undrar om de har blivit totalt nerringda efter programmet... Men vad tråkigt!!! Ska ju opereras av henne, igen, nu i oktober. Ska höra med henne om det blivit totalt kaos nu.
Ja, och jag hade personligen ALDRIG fött vaginalt en gång till. Det var en för mkt för mitt underliv. Blev förstört och varför ens riskera att göra det värre. Om man önskar ett barn till kan ju en graviditet inte undvikas men man kan bli snittad.
Dock är läkarkåren och BM väldigt envisa om att en vaginal förlossning ej försämrar så snitt på den indikationen kan, som du säger, vara knepigt.
Om du önskar snitt så gå in och säg att du vägrar föda vaginalt helt enkelt. Stå på dig, var ärlig- du är ju faktiskt rädd. Kanske inte för själva förlossningen men för konsekvenserna.
I mitt fall var det definitivt förlossningen som var boven. Hade inga besvär alls under min första graviditet, efter kejsarsnittet eller under den andra graviditeten. Allt kom efter den vaginala förlossningen.
Mani- inte vad jag kommer ihåg...