che71 skrev 2015-02-20 10:34:02 följande:
Var det bara de veckorna efter operation som man skulle undvika trappor o mjuka soffor o huksittande? eller var det allmänt dåligt om man har framfall...vet du det?
Svårt att undvika trappor om man bor i lägenhet utan hiss ju o att sitta ner på huk (fast jag bara böjer mig ner o lyfter bebis i o för sig o kanske mest sitter på knä vid lek) när man har bebis i min bebis ålder 9 månader!!!?
Måste byta soffa också. Studsmatta o hopp är ju inget problem att undvika.
Jag försöker att inte bära tungt, sambon får bära tyngre matkassar o tunga tvättkassar o vill helst inte bära bebis i babyskyddet för det är så tungt, men nu väger min lilla 9 kg så det känns ju att bara lyfta från spjälsängen o golvet.
Blir du sjukskriven de 6-8 veckorna så att din man kan vara hemma o ta hand om bebis?
Jag tycker inte att prolapsringen hjälper så mycket. Den nya har nu suttit 1½ vecka. Vi har inte försökt med sex (har ju bara haft det en gång sedan förlossningen pga mina obehag av framfallet har jag inte vågat/haft lust, men vi provade för första gången för några veckor sen innan jag fick ringen)
o jag undrar verkligen om den inte kommer att kännas?! Jag kan ju känna den med ett finger inte alls långt in, några futtiga små cm bara!! Lite orolig att den ska flytta sig neråt när vi är ute o reser snart. Den nya är mycket svårare att dra ut, jag får inget grepp o det gjorde ju så himla ont att dra ut den förra, så jag vågar inte ens försöka. usch..trodde verkligen att det skulle bli bättre.
När jag opererades blev jag sjukskriven och maken föräldraledig. Det var ju mest lyft när det gäller barnen. Han reste faktiskt bort med barnen så att jag var helt själv hemma, hade handlat innan så jag behövde inte lämna hemmet alls första dagarna, jätteskönt!!!!
Det där med soffa har jag aldrig hört men de andra råden fick jag med. Sexförbud i minst 8 veckor, helst 12 så det höll vi oss till. Cykelförbud i 12 veckor, osv. Hud och slemhinnor läker ju ganska snabbt, men bindväv tar lång tid och det är ju bindväven som håller stadgan.