Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

che71 skrev 2014-09-30 11:31:08 följande:
    Jo flera har sagt det.
    Det är nu 5 månader sen FL o vi borde ju prova sex.
    Men jag känner mig inte hel på något sätt...har ju detta som buktar ut o känns obehagligt o känner mig liksom ofräsch..hur kommer man över det?
    Mannen har ju också fått höra om alla besvär o hur det känns..vet ju inte hur han känner..han kanske inte har lust då?!
    Har du pratat med honom om att du vill prova sex men inte är säker på hur det kommer att kännas? Han kanske inte vågar visa sitt intresse för att ha sex för att han inte vill pressa dig? Ta det lugnt och ha glidmedel, slemhinnorna på ammande kvinnor kan vara lite sköra och torra. All sex handlar ju inte om "inochut" utan man kan ju ha massa sex ändå!

Ibland är det bra att dela allt med sin partner och ibland är det bättre att välja lite vad man säger och på vilket sätt. Det är upp till varje par tycker jag! Jag har inte pratat detaljer med min man, men han vet att jag inte kunnat promenera långt, hoppa studsmatta etc. Den nivån passar oss, men säkert inte alla!
  • Gladhannapanna
    born2011 skrev 2014-09-30 20:04:42 följande:
    Kan man inte promenera långt om man har framfall? Hur håller du igång kroppen?
    Jag tyckte att det var vedervärdigt att promenera mer än ca en kvart så jag gjorde sällan det. Hade fått riktlinjerna att inte göra någonting som kändes obehagligt så därför undvek jag att gå längre stunder om jag inte var tvungen. 
    Nu kan jag gå obehindrat efter min operation.
  • Gladhannapanna
    Hemligkvinna skrev 2014-10-09 09:07:25 följande:

Här känns det riktigt bra efter operationen. Jag går nu ca 15000 steg om dagen. Kunde springa 10 meter från bilen och in på jobbet i spöregn. Igår hoppade jag över en stor vattenpöl. Känner inte av något alls, inget ont, ömt eller studsande inuti.  Livmodern sitter där den sitter, även om jag inte hade haft något emot om den satt lite längre upp.

Härligt!!!
  • Gladhannapanna

Jag tror att det är viktigare att inte operera för snart efter förlossningen än efter amningsstopp. Jag fick info innan fl att söka hjälp ca sex månader efter fl för att opas ca ett år efter fl. ingen sa till mig att jag var tvungen att sluta amma innan men jag slutade ca 1,5 månad före op för att jag själv ville att kroppen skulle vara i balans. Hade nog mens en gång innan op.

• Gladhannapanna
    che71 skrev 2014-10-25 16:44:51 följande:
    ok men konstigt att de dök upp nu efter ett halvår efter FL?
    Framfallet kom ju 2-3 veckor efter FL.
    Vad sa hon att det var för flikar då?

Jag har också flikar, enligt min gyn är det rester av mödomshinnan som finns kvar.... Vet inte om det stämmer, har inte kollat så noga innan jag fick barn.
  • Gladhannapanna

Che: jag antar att läkaren själv måste konstatera att ditt framfall inte gått tillbaka av sig självt.

Jag hade lyftförbud i sex veckor. Första op blev i samband med att maken gick på föräldraledighet. Andra op var båda på förskolan och maken gjorde allt annat tungt hemma.

• Gladhannapanna
    lightfish skrev 2014-12-15 09:53:30 följande:

Hej tjejer.

Första gången jag skriver här och mest för att jag har haft en hel del besvär efter min framfalls- prolaps- och hysterektomioperation för 4 veckor sen.

Jag letar efter någon/några som gjort en liknande operation och som jag kan bolla med för pratar jag med läkaren så är allt så himla normalt... Jag är opererad av en oerhört skicklig läkare så jag tror ju inte att något är felgjort. MEN, det gör fortfarande ont nere och stygnen som skulle försvinna av sig själva är liksom kvar.

Någon?

Tacksam för svar Hjärta.

Jag har inte gjort samma operation som du, men när jag gjorde min bakre plastik hade jag ordentligt ont i flera veckor och stygnen satt kvar i ca åtta veckor vilket behövdes eftersom bindväv tar lång tid att läka. Hoppas att det snart känns bättre!
  • Gladhannapanna
    Stinsen skrev 2014-12-16 05:59:59 följande:
    Minnie7 skrev 2014-12-11 23:25:19 följande:Jo, men nu går den liksom rakt bakåt. Svårt att förklara. Före förlossningen kände jag bara min tapp om jag låg ner och grävde djupt. Nu känns den direkt och det är tydligen normalt att få en bäckenbottensänkning efter vaginalförlossning. Men- man ska ju inte ha besvär av det.
    Idag bär det av mot Linköping och Eva!

Lycka till!!!!
  • Gladhannapanna
    KlarSomDenVackraste skrev 2015-01-14 15:06:17 följande:
    Tack för svar.
    Beklagar det som hände dig. Hoppas för din skull att det löser sig snart.

Kompisen är 31 år (så inte lastgammal precis), första barnet och hon är inte överviktig. Vet dock inte hur mkt hon gick upp under graviditeten. Men jag vill minnas att man bara såg skillnad på hennes mage (givetvis), samt lår och rumpa. I övrigt såg hon ut som vanligt.

Till henne har de sagt att vem som helst kan få framfall, närsomhelst. Men risken ökar vid graviditet pga att barnet ligger och trycker neråt hela tiden. Så de menar på att hon fick det för att hon bara var gravid.
    Bebisen var inte så överdrivet stor heller vill jag minnas. Jag har för mig att barnet vägde omkring 3 kg och var mellan 45-50 cm lång. Fast jag är inte säker, kan ha fel. Däremot är jag stensäker på att barnet INTE var ovanligt stort. Snarare "normalstort" eller mer åt det mindre hållet.
    Mitt/mina framfall beror nog både på förlossning och graviditet. Det försämrades inte mycket under andra graviditeten i alla fall.

Min gynekolog har förklarat att man har olika risk för framfall beroende på bindvävens hållbarhet osv. 
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder