Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

tvättoman skrev 2013-06-27 13:35:01 följande:
    Tack för din berättelse, Jahaja. Jag tror att jag lite skenat iväg i tanken själv. Det kommer säkert bli bättre med tiden, men jag är ändå så himla ledsen nu. Det är säkert hormoner o sömnbrist, men detta leder till att det är så himla bråkigt här hemma.

Barnen bråkar m varandra, vi blir irriterade på dom, jag blir irriterad på min man när han tycker HAN har det jobbigt SOM GÖR NÄSTAN all markservice för jag är så jävla självupptagen med detta, känns som att min kropp är trasig. Jag sover helt upphackat, kroppen lägger mycket energi på att producera mjölk, och så dessutom har jag ett underliv i trasor och en obehaglig känsla i slidan som helt dominerar mina tankar. Jag kniper typ hela tiden, försöker liksom trycka upp, upp urinrör och slidväggar och hålla inne allt när jag går. Skitjobbigt.

Dåligt väder är det också.

Men denna tråden- tusen tack!!
    Du har rätt till din upplevelse och dina känslor oavsett vad som kommer att hända framöver!!!

Visst är detta en av de bästa trådarna på fl!  
  • Gladhannapanna

Jorban: jag hade aldrig "det stora mötet" eftersom jag träffade en förlossningsläkare strax innan min andra förlossning. Det var hon som påpekade hur stor defekt jag hade och att den behövde åtgärdas!

• Gladhannapanna
    underbarasara skrev 2013-08-19 09:53:29 följande:
    Har inte vågat skriva här men läst lite. Känner mig extremt ensam. 25 år, en son på 14 månader idag och ett främre framfall och så känner jag att livmoderhalsen är längre o längre ner:( är en träningsgalning. Innan sprang jag massor med mil i veckan och gymade! Nu försöker jag gymma varje dag men vågar knappt röra mig längre för att det ska böi värre:( är så sjukt deprimerad av detta Min sambo har lämnat mig. Vårt förhållande gick i botten av detta då jag får ont i livmodern av sex Har operationstid om en månad och känner mig livrädd inför den ifall något går fel plus att de säger att jag egentligen är för ung för operation! Aldrig hört om detta innan min graviditet och det känns som om jag är den enda som fått detta!!! Vill ju kunna träna hårt och behålla fitnesskroppen jag fått efter förlossningen! Känner ingen livsgnista kvar och läkaren pratar inte gott om operation, att de flesta får återfall:'( Känner mig hemsk!! Min son är mitt allt o gör allt för honom men ibland mår jag så dåligt att jag ångrar att jag blev gravid Mitt ex tar inte vår son något och jag är alltid ensam med honom... Vill höra något gott om operation? Blir man återställd? :(
    hej!
    Så tråkigt att du passar in i "vår" tråd men varmt välkommen i eländet!

Jag är en av dem som opererats, både bakre och främre plastik är gjord på mig.
    Helt som innan man fick barn blir man nog aldrig och det tror jag inte att någon som fött barn blir, jag är dock så gott som besvärsfri!
    Från att inte kunna promenera mer än max 15 minuter i taget innan jag fick tyngdkänslor mm, inte kunna bära, inte hoppa eller springa till att kunna gå som jag vill. Jag undviker hopp och löpning, men det är mest mitt eget initiativ för att det känns som att det frestar på onödigt mkt. Jag kan inte använda menskopp och får trixa lite med tampong. (misstänker att livmodern ligger långt ner).
    Jag kan bära mm utan problem. Dock räknar jag kallt med att få göra om operationen så småningom, har taskig bindväv som ställer till det för mig. Det är tre år sedan jag opererades och jag hoppas att det dröjer minst 7 år tills jag måste göra om det! ( är 41 år).

Se till att den som opererar syr med tråd som sitter så länge som möjligt, det tar flera månader för bindväv att läka ordentligt så trådarna bör sitta minst i t åtta veckor, helst ännu längre enligt min läkare!

Jag fick absolut inte anstränga mig på fyra månader, efter två månader var det ok med lättare lyft och försiktiga knipövningar.

Med andra ord måste du ha hjälp med din son ett bra tag efter operationen för att du inte ska skada läkningen, det är superviktigt!!!!

Fråga vad du vill, vi är itne så känsliga här utan skriver om allt och ingenting!

• Gladhannapanna

Träffade föresten syrrans svägerska för några veckor sedan. Hon jobbar på kontoret på ett företag som jobbar med inkontinensskydd och enligt det företaget borde ingen kvinna hoppa studsmatta!

• Gladhannapanna

Sara: mitt räknades som en grav defekt.

Min dotter var ett år vid första op. Jag satt i soffan och hon fick klättra upp i mitt knä, bytte på golvet mm. Du bör inte lyfta alls!!! Jag opererade mellangården så cykel var absolut förbjudet i fyra månader...

• Gladhannapanna
    underbarasara skrev 2013-09-02 20:43:04 följande:

En till grej Jag är pt. Utför knäböj och kör ju många olika övningar, muskelgrupper,har dock ingen större erfarenhet av framfall o träning! Allting innebär ju tyngre vikt o alla övningar ger mer eller mindre buktryck Förvärrar träning verkligen så mkt? Det är mitt stora intresse o jobb:/ har ångest nu när jag tränar

Jag tror faktiskt att du ska vara ytterst försiktig med träningen. Förstår att det känns bittert, men du riskerar ju att förvärra din skada och därmed minska chanserna att bli återställd av en operation.

Jag har fått förklarat för mig att man inte opererar förrän tidigast ett år efter förlossningen eftersom kroppen behöver återhämta sig, dra ihop ligament, återställa hormonbalans mm. Jag tror inte att en seriös privatklinik kommer att operera tidigare.

Sorry för negativ kommentar, men detta är vad jag tror.
  • Gladhannapanna

Jag har en teori som kan förklara en del av orsakerna till att de som op privat är mer nöjda. Många av dem som väljer att söka privat är nekade av landstingsvården pga för liten defekt. Rent logiskt är en mindre defekt lättare att få bra än en större defekt.

• Gladhannapanna

Gusta: har tyvärr inget svar till dig...

När jag blev utskriven från BB efter första förlossningen påpekade läkaren vikten av att inte lyfta mm både för mig och maken. Jag fick lyfta bebisens vikt men absolut inte barnvagn, bilstol med bebis i etc.

Min sfinkter konstaterades ju direkt och jag blev inbokad till en sjukgymnast efter ett antal veckor. Det besöket gav typ ingenting...

Idag har jag jobbat på en barnmarknad och satt i kassan tillsammans med en barnmorska. Vi pratade en del om deras arbetsförhållanden mm. Jag frågade om det stämmer att skador mörkas hos dem ( jag är förlöst på hennes arbetsplats) hon berättade att man "får ha" ett visst antal sfinkter rupturer på ett år!

Hon sa att hon själv aldrig skulle mörka eftersom kvinnan måste få rätt vård efteråt, hon hade lyft frågan bland kollegorna efter tv programmet men fick dålig respons....

• Gladhannapanna
    Minnie7 skrev 2013-09-29 15:55:17 följande:

GHP- usch... "får ha"... Låter som om något som kan undvikas alltså.

Precis, och det tror inte jag att man kan till 100 procent.
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder