Prattråd för oss med psoriasis
Skönt att ha em egen snacktråd och gärna här där man kan vara anonym tycker jag ...
Skönt att ha em egen snacktråd och gärna här där man kan vara anonym tycker jag ...
Anonym (torris) skrev 2009-02-11 09:10:54 följande:
Anonym (fläckisen) skrev 2009-02-12 13:54:51 följande:
Anonym (torris) skrev 2009-02-13 20:05:48 följande:
har inte blivit brun av solen än, men vi får väl se. Vill ju inte bli FÖR brun, då undrar ju säkert folk varför och jag har ingen lust att berätta...det är inte så många som vet att jag har ps.
Hallo!
Vad roligt att det finns en tråd om psoriasis,har haft denna sjukdom sedan jag var 4 år,nu är jag 39 år.
Har haft sov pga att jag har haft en stessig höst och nu har dom hittat att jag har problem med sköldkörteln,suck.
Kul att få komma kontakt med någgra som sitter i samma sits som jag.Nu vart det långt.
Anonym (torrbollen) skrev 2009-02-15 12:12:26 följande:
roligt att hitta hit!
satt och funderade på vilka salvor jag använde förra graviditeten men jag kommer verkligen inte ihåg... kan ha varit elocon men minns inte så noga.
läste att ngn ammade, kanske inte så länge sedan du var gravid då? använde du ngn salva och vilken?
sist under graviditeten blev psoriasisen mkt mkt bättre, men efteråt rasade det ordentligt och blev 70 resor värre.
denna (nya) graviditet har jag inte märkt så mkt vilket håll det går, men det svider och jag har upptäckt nya små prickar... vore skönt om ngn salva kunde fungera så man kan hålla det i schack iaf!
hej "gravid". Kul att vi är så många här
Jag var nyligen gravid. använde betnovat i hårbottnen typ 3 ggr under graviditeten, innan en läkare avrådde mig för att det kunde påverka fostret. Daivobet, som jag brukade avända innan graviditeten är absolut utesluten under graviditet pga risk för allvarliga fosterskador. Jag använde alltså inga krämer eller annan behandling under själva graviditeten. Min psoriasis blev varken bättre eller sämre, men nu efter graviditeten när jag ammar har det blivit mycket värre.
Jag har precis börjat på bla ljusbehandling och har fått elocon.
Innan jag blev gravid frågade jag läkaren på den hudklinik jag då gick hos vad för behandling man kunde använda under eventuell graviditet. Jag har för mig att hon sa att det bästa under graviditet är ljusbehandling. Hon sa även att betnovat var ofarlig i mindre doser, men sen träffade jag en förlossningsläkare när jag var gravid (obstetriker tror jag det heter) som avrådde mig från betnovat, varför jag som sagt struntade i att använda den. Elocon var aldrig något jag diskuterade.
Jag går och solar på hudmottagningen och andvänder daivonex,tycker attden funkar på mig.Under min gravitet så blossa det upp hade över hela kroppen.Jag åkte på havandeskapsförgiftning,tror att det var därför det blossa upp.
Hur länge har ni haft sjukdomen?
Jag har haft psoriasis sedan våren-06 efter min sista graviditet och det började med en torr fläck på smalbenent som inte ville försvinna. Har psoriasis guttat så det är utspritt men värst på smalbenen och lår, rygg och bröst och mage. Inget i ansiktet eller händer, fötter och armarna vilket jag är jätteglad för. När jag fick min diagnos så blev jag jättedeppig länge för jag såg framför mig vilket slit men nu så har jag accepterat det men skulle jag få större problem skulle det bli jättejobbigt. Min psoriasis blir nästan helt bra på sommaren då jag solar och har lätt för att bli brun.