• Anonym (torris)

Prattråd för oss med psoriasis

Skönt att ha em egen snacktråd och gärna här där man kan vara anonym tycker jag ...

• Svar på tråden Prattråd för oss med psoriasis
  • Anonym (torrbollen)

Hej!
    Jippi,jag behöver "bara" sola 2 gånger till.Vad skönt.
    Fast jag ska inte vara så glad,snart har man ett skov igen.
    Hoppas att ni alla mår bra .
    Själv har jag nerräkning till semestern.
    Ha det bra där ute,tjejer

• Anonym (fläckisen)

Anonym (torrbollen) skrev 2009-03-10 09:08:25 följande:

Hej!Jippi,jag behöver "bara" sola 2 gånger till.Vad skönt.Fast jag ska inte vara så glad,snart har man ett skov igen.Hoppas att ni alla mår bra .Själv har jag nerräkning till semestern.Ha det bra där ute,tjejer
    Härligt! Hur vet du att du bara har två ggr kvar att sola? Har någon läkare tittat på dig?
  • Anonym (fjällan)

Va bra med en sådan här tråd. Min mamma, pappa, mina 3 systrar min systerson,
    min dotter hon har (PPP, samma som min ena syster) och jag har psoriasis
    Min mamma äter cellgifter för sin psoriasis och min syster har stelopererat sina händer för att psoriasisartriten hade tagit över. Men vi lever ett annars hyggligt liv,
    min mamma är värst drabbad men det kanske beror på att hon är äldst och det är lite oroväckande för vi blir också äldre och psoriasisen blir kanske värre.
    Tror att vi hanterar detta rätt så bra pga. att vi är så många så att det är nästan "naturligt" för oss. Kram till er alla och va rädda om er.

• Anonym (torrbollen)

Svar till #142; ja en läkare har tittat på mig,så hon tyckte att jag såg fin ut,men att jag skulle gå mina 20 gånger som vi får göra här.Det är därför jag vet att det är 2 gånger kvar.

• Anonym (fläckisen)

Anonym (torrbollen) skrev 2009-03-10 13:09:31 följande:

Svar till #142; ja en läkare har tittat på mig,så hon tyckte att jag såg fin ut,men att jag skulle gå mina 20 gånger som vi får göra här.Det är därför jag vet att det är 2 gånger kvar.
    Har alla dina fläckar försvunnit eller hur ser de ut nu? Här där jag bor får man gå 28 ggr har jag för mig och jag har tappat bort räkningen nu på hur många ggr som jag har gått.
  • Anonym (torris)

fläckisen: kan du inte fråga en läkare på kliniken där du solar hur du kan göra med solariesolningen? så du inte riskerar att bränna dig menar jag?

"H": psoriasis i naglarna är extremt svårbehandlat berättade läkaren för mig härom veckan. Det enda som hjälper är invärtes medicin (finns både tabletter, sprutor och intravenöst). tabletterna är i princip biverkningsfria vad jag föstod men de andra kan ha allvarliga biverkningsar så de tar man nog inte bara av "kosmetiska skäl". Jag har själv angrepp på 4-5 fingernaglar och några av tånaglarna. Det är superfult och obehagligt eftersom nageln släpper från nagelbädden. Tipset är att ha kortklippta naglar med lack i neutral färg så syns det itne så mycket ...

• Anonym (H)

torris: ok dock kan jag inte ha nagellack på två av naglarna. dom e fördärvade en av naglgarna skulle d funka på. har bara fått betavat o nån annan salva som inte funkar ibland blir två av naglarna inflamerade o d gör ont då

• Anonym (fläckisen)

Är förkyld fortfarande och har inte kunnat sola sedan förra torsdagen! Ska försöka att ta mig dit imorgon fast jag är hängig. Förstör jag behandlingen på något vis nu när jag inte har gått på en vecka? De kan väl inte höja då eller?
    Sedan skulle jag gärna vilja göra ett skönhetsingrepp men jag vet inte om det är bra att göra det om man har psoriasis?

• Anonym (torris)

Anonym (H) skrev 2009-03-11 13:52:10 följande:

torris: ok dock kan jag inte ha nagellack på två av naglarna. dom e fördärvade en av naglgarna skulle d funka på. har bara fått betavat o nån annan salva som inte funkar ibland blir två av naglarna inflamerade o d gör ont då
    oj såpass! vad jobbigt!!
  • Anonym (Torrisen)

Tror att jag också har börjat få nagelförändringar. Har pyttesmå gropar på ett par fingernaglar och grova ränder på tumnagel och stortånagel. Tånaglarna har också börjat kännas väldigt torra och ömtåliga på nåt sätt. Någon som känner igen det?
    brukar det bli sämre fort eller kan det hålla sig så här?

Svar på tråden Prattråd för oss med psoriasis