• Krusbär

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8

Länken till dr Beer finns i den tråden. Har själv lagt dit den!

• Krusbär

Ni som pratar om järn, har ni bara testat hb-värdet (som ju egentligen inte är järn utan hemoglobin, dvs blodets förmåga att transportera syre) eller har ni också fått testa järnvärdet? Jag undrar eftersom jag alltid har haft ok hb, men lågt järn. Och hb säger inget om kroppens järnförråd. Dåliga järndepåer kan ju ge samma symtom som lågt hb. Jag menar alltså att man kan behöva äta extra järn fastän hb är ok. Hänger ni med?

• Krusbär

corneliana: Men om man har järnbrist (dåliga järndepåer) kan man ju behöva ta extra järn för att inte få anemi. Det är väl bara om hb är högt som det kan vara farligt? Hb-värdet och järnvärdet behöver ju som sagt inte hänga ihop.

• Krusbär

Alltså; hb=hemoglobin, inte det samma som järn.

• Krusbär

Järnvärdet (ferritin) får man genom blodprov (i armen). Stick i fingret kollar bara hb.

• Krusbär

babblar: Ferritin är ett vanligt mått på järnvärdet, ska helst inte ligga under 11 tror jag. Sen kan man även kolla kroppens järndepåer, men jag minns inte vad det provet hette. Normalintervallet var iaf mellan 10 och 150, men värden under 50 kan ge uttalad trötthet. Jag har t ex haft 9 i järn och samtidigt 115-135 i hb. Brukar ligga kring 120 när jag tar järntabletter.

• Krusbär

Idun: Jag tror inte att det är nån fara för dig, ett hb på 110 är lågt. Järndepåerna kollar man nog bara om man misstänker järnbrist eller anemi.

Vild i håret: Grattis!

Ego: Har gjort KUB:en nu och det gick jättebra! Ångrar verkligen inte att vi gjorde testet, det känns såååå skönt! H*n gav oss en riktigt fin uppvisning på skärmen. Men nu ska mini få vara ifred till rutin-UL.

• Krusbär

Idun: V 27 är ju underbart! Men usch vad jobbigt med sammandragningar! Beror det på stress? Är det farligt?

Jo, de första veckorna med blödningar gick ju extremt långtsamt men nu börjar dagarna att rulla på lite snabbare!

Vet inte om jag börjar få lite mage redan eller om det bara är all onyttig mat (och frånvaro av motion). Men nu börjar det bli lite trångt! Hur vet man vad som är vad?

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 8