• crimson

Här tipsar vi om billig mat - Recepttråd!

En bitråd till huvudtråden där vi snackar billig mat.
    I denna tråd lägger vi endast in recept!
    Vill man påpeka att en maträtt var god gör man det i huvudtråden Glad

Huvudtråd Här tipsar vi om billig mat Del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-18 20:48
    Lägg gärna tråden i favoriter!
    Använd då knappen för det, den har alla och finns längst ner under all text och heter "lägg denna tråd i mina favoriter"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-15 22:46
    Nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42241136.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om billig mat - Recepttråd!
  • Yes I am
    Pajdeg: 75 g smör 2,5 dl vetemjöl 3/4 dl Kesella lätt Fyllning: 250 g fryst bladspenat 3 paprikor 3 ägg 2 dl mjölk 1/2 tsk salt 2 krm vitpeppar 2 dl riven ost Hacka samman smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt Kesella och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform (ca 24 cm i diameter). Sätt ugnen på 200 grader. Låt pajen vila i kyl ca 30 min. Förgrädda pajskalet ca 10 min. Tina spenaten och pressa ur all vätska. Tärna paprikorna. Fräs grönsakerna mjuka i smör. Vispa samman ägg, mjölk och kryddor. Blanda i grönsakerna och osten. Häll fyllningen i det förgräddade pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen vid 200 grader ca 30 min.
  • SWE Maria

Idag åt vi supergod
    vitlöksdoftande kasslergratäng med spenat

4 port

Koka ca 300g pasta, strimla ca 400 g kassler.
    Vispa ihop 3 dl mjölk med 2 msk vetemjöl och låt koka upp,
    häll sedan i 1 pkt ( ca 400 g) frusen hackad spenat, pressa i 1-2 vitlöksklyftor och salta och peppra efter behag.
    Lägg kassler och pasta i en smord form, häll över såsen och gratinera i ugn (250grader) i 10 minuter!

• Yes I am

Pastasås med bacon
    2 port.

2 tomater
    1 pkt bacon
    2/3 paprika
    1 buljongtärning
    1-2 vitlöksklyftor
    matlagningsgrädde
    Pasta tex fjärils eller pennepasta

Skär i små bitar och bryn bacon, paprika och tomat. Häll på grädden så det blir så där lagomt såsig. Pressa i vitlök och smula i buljongtärningen. Koka under tiden pastan, häll i den i stekpannan och blanda med såsen en stund.

• Charlie74
    Svar på #53
    Bus mamma skrev 2009-01-20 22:41:45 följande:
    jag gjorde en billig pasta med tomt o ostsås m skinka i tog krossade tomater 500g o tre klyftor vitlök värmde det på spisen. när det har kokat upp hällde jag i ostså tre paketer låte det koka upp sen la jag i strimlad skinka. till detta serverade jag markeroner hjul. barnen älskade det. runt en 35 kr billigare kan det ej bli. lycka till
    Vilken ostsås köper du? Keldas kostar ca 20:-/paket hos mig. Iofs billigast att göra egen på bechamelsås och riven ost.
  • Charlie74

Charlie74 skrev 2009-02-07 10:48:55 följande:

Svar på #53Bus mamma skrev 2009-01-20 22:41:45 följande: Vilken ostsås köper du? Keldas kostar ca 20:-/paket hos mig. Iofs billigast att göra egen på bechamelsås och riven ost.
    FÖRLÅÅÅT
  • Moonis

MAKARONILÅDA:

Koka makaroner. Häll tomatpure i en kastrull och tillsätt salt, peppar, 1 grönsaksbuljong och låt det koka ihop tills buljongen smält (man får smaka av efter eget tycke).

Skiva bacon och stek, blanda ihop allt (eller gör i lager, vilket man föredrar) i en form och toppa med riven ost.
    In i ugnen på 200 grader tills osten fått lite färg.

Supergott och enkelt!

• Moonis

PASTA MED BACON OCH SVAMP:

Koka pasta. Stek strimlad bacon och svamp (fungerar med bara bacon om man inte gillar svamp). Blanda i allt med pastan och tillsätt grädde, låt det koka ihop lite.
    Fungerar även utan grädde och kan ha lite riven ost till då istället.

Även detta är jätte gott och enkelt.

• Sofeus

Stekt ris med kyckling, morot, curry och vitlök

Koka riset (helst jasminris).
    Under tiden:
    Stek kycklingfilén, krydda med vitlök och curry (+salt peppar)
    Blanda i riset samt lite olja, fräs på.
    Blanda till sist i riven morot, så att den fortfarande har lite motstånd i.
    Klar! Servera med turkisk yoghurt.
    Enkel, snabb och billig!

• Kattägd

Idag gjorde jag Bön och bananbiffar till middag, egentligen skulle man ha spenatbulgur till men jag åt dem som de var med lingonsylt. Det blev nästan som småplättar.

3-4 portioner
    Mixa 1 banan, 1 ägg, 1 burk vita bönor(häll bort det mesta av vätskan), salt, peppar och curry. Blanda sedan i majskorn(ska vara hela och inte mixas), forma till biffar och stek på ganska hög värme någon minut på varje sida.

• Hedebris

Till 5 (mindre) portioner:
    2,5 dl ris
    5 skivor kassler
    ca 1-2dl vispgrädde
    3dl creme fraige
    1 köttbuljongtärning
    ca 2-3 msk chilisås
    ca 200g riven ost (behövs inte... men det är gott)

Hur gör man då????
    Skiva kasslern och lägg i en ugnsäkerform.
    Vispa grädden tills den blir stel (inte stenhård) och häll i cremefraigen
    och chilisåsen och fortsätt vispa till det är blandat. Smula ner tärningen och vispa :)
    Bred smeten över kasslern. strö på osten.

in i ugnen på ca 200grader i 15-20minuter och GLÖM inte riset :D

Svar på tråden Här tipsar vi om billig mat - Recepttråd!