• crimson

Här tipsar vi om billig mat - Recepttråd!

En bitråd till huvudtråden där vi snackar billig mat.
    I denna tråd lägger vi endast in recept!
    Vill man påpeka att en maträtt var god gör man det i huvudtråden Glad

Huvudtråd Här tipsar vi om billig mat Del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-18 20:48
    Lägg gärna tråden i favoriter!
    Använd då knappen för det, den har alla och finns längst ner under all text och heter "lägg denna tråd i mina favoriter"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-15 22:46
    Nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42241136.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om billig mat - Recepttråd!
  • musli
    Hedebris skrev 2009-02-09 22:21:16 följande:
    Till 5 (mindre) portioner: 2,5 dl ris 5 skivor kassler ca 1-2dl vispgrädde 3dl creme fraige 1 köttbuljongtärning ca 2-3 msk chilisås ca 200g riven ost (behövs inte... men det är gott) Hur gör man då???? Skiva kasslern och lägg i en ugnsäkerform. Vispa grädden tills den blir stel (inte stenhård) och häll i cremefraigen och chilisåsen och fortsätt vispa till det är blandat. Smula ner tärningen och vispa :) Bred smeten över kasslern. strö på osten. in i ugnen på ca 200grader i 15-20minuter och GLÖM inte riset :D
    Gör i princip samma grej men kokar riset först, lägger riset i en form och lägger sen skivad kassler ovanpå. Blandar vispad grädde med crème fraîche och antingen chilisås eller champinjoncrème och breder det över kasslern och riset. På med ost och in i ugnen.
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • optimisten

Korv med vita bönor i tomatsås är billigt och väldigt enkelt. Öppna två burkar med vita bönor i tomatsås, skiva falukorv och lägg över bönorna. Skiva eller riv ost över och strö över lite paprika och cayennepeppar. In i ugnen tills allt har fått färg i 225 grader i ca 20 minuter. Servera potatis och sallad till.

• optimisten

Glömde skriva att bönorna när de har öppnats såklart ska läggas i botten på en ugnssäker form och sedan lägga korven ovanpå

• Alicat

Kycklinggulasch
    skala och hacka 2-3 gula lökar grovt. Fräs i botten på en stor kastrull med lite smör/olja. Tillsätt ett paket krossade tomater per lök ungefär, späd med vatten. Krydda med brödkummin, vitpeppar och en hönsbuljongtärning. Låt koka upp. Lägg i en hel kyckling och koka på låg värme tills den i princip faller sönder (blir ännu bättre med höna, men tar längre tid)

Ta upp kycklingen och låt svalna på ett fat. rensa från skinn och ben, skär köttet i mindre bitar och lägg tillbaka i gulaschen. servera med ris eller brödknödel.

Blir mycket mat! eftersom det tar lite tid brukar jag göra på två kycklingar och frysa in i lagoma portioner.

• Mela1986

god förrätt jag gjorde på alla hjärtans dag.

2 pers:

1 tinad smördegsplatta
    en liten bit brie
    (pesto om man vill)
    (körsbärstomat om man vill)

skär ut 4 hjärtan med pepparkaksform eller kniv. kavla litegrann.
    lägg över en liten skiva brieost.
    klicka på en lite pesto
    toppa med en körsbärstomat (jag skippade då maken är allergisk)

in i ugnen 5-10 min, mitten 225 grader.

enkelt, billigt och enligt mig supergott

• nica83

Lägger till en variant på ovanstående (idéen med hjärtarna var ju super för övrigt!). Har själv gjort denna men med soltorkad tomat, lufttorkad skinka, mozzarella och basilika. Inte lika billigt dock, men ville tipsa iaf.

- Lycklig mamma till J -
  • lisan

Har två jättegoda och billiga recept som brukar uppskattas.

Pastasås 4 pers

3st a 140g bacon
    1 grönsaksbuljong
    1 lök
    1 paprika
    500 dl creme fraiche

Klipp baconet i små bitar och fräs lätt,obs: ej knapperstekt!
    Ta upp och låt fettet rinna av.
    Hacka paprika och lök i bitar, fräs lätt tills dom blir lite mjuka, slå på ca 1 dl vatten och 1 buljontärning, rör om och låt småputtra tills nästan allt vatten är borta.
    Lägg paprika/löken i en gryta och blanda i baconet,lägg i creame fraichen, krydda med lite svartpeppar och låt småputtra tills det är genomvärmt.
    Servera med pasta och sallad.

korvröra till pasta
    Falukorv 800gr
    1Purjolök
    2 morot
    1 msk curry
    2,5 dl matlagningsgrädde
    svartpeppar o salt

Dela falukorvs skivor i lagom bitar, hacka purjolök och riv morötterna grovt.
    Bryn falukorven, lägg i purjolöken och morötterna, curryn och fräs tills grönsakerna blir mjuka.
    Häll på grädden och låt småkoka ett par minuter, smaka av med salt och peppar. servera till pasta och sallad.
    supergott...

• Mela1986

idag blev det snabbt och billigt eftersom creme fraichen gick ut i datum idag.

pasta (älskar dom där tunna nystanen som finns på bl.a willys)
    ett paket bacon
    en halv lök
    en burk creme fraiche

koka pastan, stek bacon som får rinna av på papper sen, stek lök. häll av vattnet från pastan och rör sen ihop allt i en kastrull. lite svartpeppar, vitpeppar, citronpeppar och grillkrydda.

riktig ungkarlsmat men de blev gott

• Trancygirl

Tortellini gratäng
    1 paket tortellini ( ost och skinka men även soltorkade tomater o oliver)
    1 paket lätt och rökt
    1 tomat
    1 burk champinjoner
    ostsås antingen egengjord eller fusk keldas färdiga ostsås men den brukar jag koka upp först och tillsätta lite mjölk.

Koka tortellinin enl. förpackning, häll upp i gratängform. Skär lätt o rökt i mindre bitar och lägg över tortellinin. Likadant med tomat och champinjoner. Häll ostsåsen så det täcker allt. In i ugnen ca 15min eller tills du själv tycker att den har bra färg. Brukar köra 200grader.

• Katta86

Pasta sås med curry kyckling
    2-3 kycklingfileer
    lite strimlad röd paprika
    ca 4 dl matlagningsgrädde
    Krydda med curry, soja, salt och peppar.

Tärna kyklingen och stek den så att den är genom stekt, ha i paprikan. Häll därefter på matlagningsgrädden och krydda efter smak! Låt koka tills paprikan är så mjuk som du föredrar
    Super gott!

Svar på tråden Här tipsar vi om billig mat - Recepttråd!