• MuminMy

Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?

Ja, hur står det egentligen till här på familjeliv? Själv tycker jag inte att nivån ändrats nämnvärt sedan starten - möjligtvis att taket blivit lite lägre och att fler gränsfall döms och tas bort än tidigare.

Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 12:46
    Defintion av mobbning: Mobbning innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en organisation.

Att någon är elakt en gång mot en annan medlem är alltså inte att betrakta som mobbning, mobbning blir det först när förföljelsen är systematisk mot en enskild annan medlem. Det är inte heller mobbning att en grupp medlemmar med en viss åsikt blir bemötta av en annan grupp med motsatt åsikt så vida inte debatten fortsätter utanför skådeplatsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?
  • Funkyiore

MC: visst är det så att vi alla har ett ansvar. Men jag är varken naiv eller blind. Jag tar det inte som att du syftar på mig, men det är ett exempel på att vi faktiskt inte vet så mycket om varann, vi som florerar på forumet. Utan vi drar slutsater utifrån oss själva och de kan vara fel. Det är just därför som jag inte tar åt mig av elaka kommentarer från andra här. För vad vet dom om mig, egentligen?

Våren är alldeles för långt bort
  • MuminMy
    M C skrev 2008-12-12 12:32:48 följande:
    Ja, det äsolklart att det förekommer, förklara annars det stora antalet moddisar som jobbar häcken av sig.Jag har anmält de som jag tycker går över gränsern - ibland mot mig, ibland mot andra.Att säga att det INTE förekommer är lite naivt och lite... blint? (skygglappar liksom)Trots att vi hoppas att alla är vuxna, mogna och generösa så ÄR inte alla det. En del är småsinta, elaka, arga och bittra människor. Inte konstigare än att en del aldrig blir mogna och andra är tant vid 18.Därmed inte sagt att man alltid ska bekämpa elakheter, man får inte sluta för då vinner de som inte vet bättre. Allt som behövs för att de onda ska segra är att de goda inte gör något. (vsb med att ibland hoppar FBare in här i flock och apar sig och förstör)
    Jo, moddsen håller ju efter helt vanliga regelbrott också jag skulle inte tippa att merparten av anmälda inlägg är pga "mobbning" utan nog mer för helt vanlig dålig ton och taskig attityd
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • mosterYster

Decnet skrev 2008-12-11 20:10:06 följande:

"Nej, jag har inte upplevt att vuxenmobbning förekommer i någon större utsträckning" men däremot folk som inte respekterar andras åsikter och skall in i det sista hävda sig oavsett om det bottnar i substanslöst fakta eller personliga påhopp. I mina ögon handlar det inte om "mobbing" utan hur pass effektivt personen idiotförklarar sig själv... Fuck the Bozos..
    Håller med. I de trådar där folk framhärdar mer eller mindre burdust, och till slut framstår som dumhuvuden.
  • MuminMy

*uppdaterade TS*

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • mosterYster

Ibland funderar jag över varför folk lägger ut trådar som "kan jag ge min femmånadersbaby saft?" när resultatet GARANTERAT blir "ÄR DU GALEN JÄVLA IDIOT, SKA DU FÖRSTÖRA DITT BARN GENOM ATT GE DET SOCKER?????" Och det var bara ett exempel. Och sen funderar jag över de märkliga människor som orkar engagera sig i varje socker-/sömn-/LCHF-/bantnings-/div. etik-/etc etc etc-tråd och högljutt tala om för alla som inte tycker som dem hur FEL de har. Orka, liksom. Själv blir jag lika förbluffad varje gång jag ser någon skriva att julen är barnens högtid, men till slut ger man ju upp. Samma med det här med alkoholmängd i bröstmjölk efter att mamman druckit. Man (jag och många andra) skalar av det till rena fakta, sen kommer folk och gapar om hur värdelösa mammor det är som stupfulla ska ta hand om sin barn. Suck.

• Winnertaco
    mosterYster skrev 2008-12-12 12:58:13 följande:
    Ibland funderar jag över varför folk lägger ut trådar som "kan jag ge min femmånadersbaby saft?" när resultatet GARANTERAT blir "ÄR DU GALEN JÄVLA IDIOT, SKA DU FÖRSTÖRA DITT BARN GENOM ATT GE DET SOCKER?????" Och det var bara ett exempel. Och sen funderar jag över de märkliga människor som orkar engagera sig i varje socker-/sömn-/LCHF-/bantnings-/div. etik-/etc etc etc-tråd och högljutt tala om för alla som inte tycker som dem hur FEL de har. Orka, liksom. Själv blir jag lika förbluffad varje gång jag ser någon skriva att julen är barnens högtid, men till slut ger man ju upp. Samma med det här med alkoholmängd i bröstmjölk efter att mamman druckit. Man (jag och många andra) skalar av det till rena fakta, sen kommer folk och gapar om hur värdelösa mammor det är som stupfulla ska ta hand om sin barn. Suck.
    Haha. Klockrent.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • mosterYster

Winnertaco skrev 2008-12-12 13:09:06 följande:

Haha. Klockrent.
  • aprilsill

Jag har sett tydlige tecken på mobbning som jag rapporterat, men blivit nekad i granskningen.

• M C

Funkyiore skrev 2008-12-12 12:40:55 följande:

MC: visst är det så att vi alla har ett ansvar. Men jag är varken naiv eller blind. Jag tar det inte som att du syftar på mig, men det är ett exempel på att vi faktiskt inte vet så mycket om varann, vi som florerar på forumet. Utan vi drar slutsater utifrån oss själva och de kan vara fel. Det är just därför som jag inte tar åt mig av elaka kommentarer från andra här. För vad vet dom om mig, egentligen?
    Nej, jag syftade inte på någon speciell. jag har inte läst tråden alls innan. Jag bara konstaterar att jag har blivit utsatt och kan därmed se det som solklart att det finns.

Jag är ledsen om du kände dig åsyftad, inte min mening. Men att förneka mobbing är ganska naivt. Det finns överallt och kommer alltid finnas. Vi kan bara göra vårt bästa för att förhindra det men än är inte den siste idioten född så vi har att göra om vi vill...
    Ärume?
    Man kanske önskar att det vore annorlunda men det är inte. Okunnighet är i värsta fall fullständigt livsfarligt och i bästa fall irriterande. Men bekämpas måste den.
  • VulgusProfanum
    mosterYster skrev 2008-12-12 12:58:13 följande:
    Det är tjusningen med ett diskussionsforum. Det dyker upp trådar hela tiden och vissa trådar tar upp saker som en del ser som självklara medans andra inte hade en susning att så var fallet.
    Jag tycker så här självklart ska det vara OK att ställa en fråga även om vissa frågor kanske är naiva så ska de bemötas med respekt.
    Kan man inte det så kanske man borde låta bli tråden öht.

Sedan tycker jag inte att det är synonymt med mobbing om någon svarar på ett taskigt sätt utan då handlar det mera om dålig netetikett. Så ser jag på det hela.
    Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?