• MuminMy

Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?

Ja, hur står det egentligen till här på familjeliv? Själv tycker jag inte att nivån ändrats nämnvärt sedan starten - möjligtvis att taket blivit lite lägre och att fler gränsfall döms och tas bort än tidigare.

Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 12:46
    Defintion av mobbning: Mobbning innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en organisation.

Att någon är elakt en gång mot en annan medlem är alltså inte att betrakta som mobbning, mobbning blir det först när förföljelsen är systematisk mot en enskild annan medlem. Det är inte heller mobbning att en grupp medlemmar med en viss åsikt blir bemötta av en annan grupp med motsatt åsikt så vida inte debatten fortsätter utanför skådeplatsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?
  • kokoskärlek med bubblor

Raka Pungen skrev 2008-12-11 14:30:18 följande:

Folk på FL är såna jääävla lipsillar som känner sig mobbade, påhoppade och kränkta så fort man inte håller med dem. Jag tycker det är löjligt.
    Ja, men det är ju en sak. Den gruppen existerar ju definitivt!
    Men det utesluter inte det faktum att mobbning i dess rätta bemärkelse förekommer.
  • Raka Pungen

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-12-11 14:36:49 följande:

Raka Pungen skrev 2008-12-11 14:30:18 följande: Ja, men det är ju en sak. Den gruppen existerar ju definitivt! Men det utesluter inte det faktum att mobbning i dess rätta bemärkelse förekommer.
    Mobbning förekommer överallt så det är ju inte så konstigt, men 9 av 10 som på FL säger sig känna sig mobbade, har nog totalt missförstått begreppet mobbning...
  • Funkyiore

Håller med dig lövet (igen). Man måste ju få uttrycka sin åsikt, annars blir det ju inte ett diskussionsforum. Sen är det speciellt att skriva sina åsikter, för man vet ju aldrig hur tonen uppfattas. Muminmys inlägg, uppfattade jag inte som "fientligt", men tydligen gick det att tolka det som så. Tex har jag själv varit med om att min bror uppfattade mig som bitter och arg på honom, efter ett mail jag skickade. Jag fattade noll. Nu har vi rett ut missförståndet. 

Är det inte bäst att fråga rakt ut vad den person som uttrycker sin åsikt menar, om det känns som ett påhopp? 
    Samtidigt, om det är ett "påhopp", varför tar man åt sig så hårt? Eftersom jag själv är som "en gås" när det gäller elakheter, så förstår jag inte fenomenet och behöver få det förklarat för mig.
    Våren är alldeles för långt bort
  • kokoskärlek med bubblor

Raka Pungen skrev 2008-12-11 14:39:15 följande:

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-12-11 14:36:49 följande: Mobbning förekommer överallt så det är ju inte så konstigt, men 9 av 10 som på FL säger sig känna sig mobbade, har nog totalt missförstått begreppet mobbning...
    Ja det kan absolut vara sant. Man är ju inte mobbad bara för att man säger att man är det.
  • Loco Madre

Jag upplever inte att det förekommer speciellt ofta men visst ser man det ibland. Det är ungefär som man kan förvänta sig på ett närforum med flera tusen användare.

• CosmicCat

Visst förekommer mobbing, men jag har aldrig sett det som ett särskilt utbrett problem här på FL.

Sedan kan jag i många fall tycka att det verkar som hälften av medlemmarna är överkänsliga och skriker "mobbing" och "kränkning" så fort de får minsta mothugg och den andra hälften av medlemmarna skulle behöva en snabbkurs i takt och ton, där de får lära sig att hålla inne med de värsta elakheterna i kommunikationen med andra.

• MuminMy
    signorina skrev 2008-12-11 13:28:22 följande:
    MuminMy skrev 2008-12-11 12:23:01 följande: Nu använder du det där syndromet som kallas "slängd i käften syndromet" - och försöker omvandla det jag skrev till något annat. Nu skrev jag faktistk inte det,jag skrev att man kan bli mobbad av en grupp människor som inte gillar ens annorlunda åsikt.Inte särskilt trevlig antydning där -MuminMY.
    Svara på frågan istället.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • arkeologitjejen

Jag läste en kolumn i Aftonbladet där just Familjeliv pekas ut som en av de sajter där mest vuxenmobbning och trakasserier förekommer och jag måste nog till viss del hålla med. Jag har själv flera gånger upplevt att man istället för att tex svara på det jag skrivit i TS har kommit med allmänna påhopp eller att man med flit missförstått vad någon annan skrivit och sedan verkligen kommit med personangrepp. Det sistnämnda har jag inte upplevt själv, men noterat här på FL. Jag började hänga på FL för snart ett år sedan och jag måste säga att jag tycker klimatet här på forumet hårdnat markant under detta år. När jag först hittade Familjeliv berättade jag glatt för min sambo att jag hittat ett forum där det verkade som att man inte fick vara otrevlig mot varandra och där folk stöttade varandra i sina frågeställningar. Nu upplever jag FL som en plats där det finns en grupp personer som gärna kritiserar allt som andra skriver, där man inte drar sig för att tex håna någon som säger sig ha ekonomiska problem och som ber om råd och där man säger till andra att de är dåliga föräldrar. Det är trist att det blivit så. Majoriteten här inne verkar vara trevliga, men det överskuggas till viss del av att man tillåter och accepterar en hel del som aldrig skulle accepteras om vi möttes IRL.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • signorina

Det brukar sällan eller aldrig vara mobbaren själv som säger att mobbing förekommer.
    Inte många mobbare, (handen på hjärtat nu)vill erkänna att de mobbar, utan de lutar sig tillbaka och tycker att de inte gjort något fel.

Det brukar vara den mobbade själv som tillsist berättar, om det någonsin uppdagas.

Och det är nog inte helt ovanligt att den som mobbar, förnekar det.

Och återigen, åsikter som skiljer sig åt, är ju inte mobbing, dett har jag aldrig påstått, och det vore ju riktigt dumt att påstå någonting sådant. För ingen blir ju ledsen av det.

Ett exempel på mobbing:
    En väldigt god vän till mig, frågade i all oskyldighet, om någon provat 5 mm,
    och hon lyckades skapa en flera hundra sidor lång tråd, där otaliga inlägg handlade om att håna, skamfylla, eller nedvärdera, henne, och hennes inställning. Få kom till hennes försvar, och hon deltog inte ens i tråden längre.
    Barnmisshandel, hette, det.
    Du skadar ditt barn hette det.
    Inte hjälpte det en redan deprimerad tjej, och ett sömnlöst barn.

Nu har hon tillslut annvänt 5 mm, och går i terapi för egen del.
    Men här blev hon blev rätt illa behandlad.
    Och hon som bara hållit sig till neutrala trådar tidigare, om skönhet, eller kost. Och inte gjort en fluga förnär.
    Hon använder inte FL numera.
    Hon var intet ont anande att det gick till på det här sättet.

Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?