• MuminMy

Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?

Ja, hur står det egentligen till här på familjeliv? Själv tycker jag inte att nivån ändrats nämnvärt sedan starten - möjligtvis att taket blivit lite lägre och att fler gränsfall döms och tas bort än tidigare.

Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 12:46
    Defintion av mobbning: Mobbning innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en organisation.

Att någon är elakt en gång mot en annan medlem är alltså inte att betrakta som mobbning, mobbning blir det först när förföljelsen är systematisk mot en enskild annan medlem. Det är inte heller mobbning att en grupp medlemmar med en viss åsikt blir bemötta av en annan grupp med motsatt åsikt så vida inte debatten fortsätter utanför skådeplatsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?
  • signorina

lövet2 skrev 2008-12-10 21:16:13 följande:

Alt 3. Det förekommer mobbing, men det är inte så utbrett. Men då skiljer jag på 2 helt olika företeelser:1. A skriver i en tråd att hon utför handling X (slår barnet, matar katten med torrfoder, snattar på ICA osv) och 15 personer kastar sig över henne och berättar hur fel hon gör och att hon är en idiot om hon fortsätter med det.2. A skriver i en tråd att hon utför handling X. 15 personer talar om för henne att hon är dum i huvudet, skämtar sinsemellan om hur korkad hon är, diskuterar henne i andra trådar, länkar mellan varandra så fort någon hittar flera trådar där A är med och tar tillvara varje tillfälle att jäklas med henne.Det är bara scenario 2 som jag kallar för mobbing. I scenario 1 är det inte mobbing - ännu i alla fall. Det är fortfarande den speciella handlingen alla tycker är fel och kritiserar, även om då någon går för långt och kastar ur sig okvädningsord.
    Men det kan ju inte vara DEN SOM MOBBAT som ska avgöra när det förekommit mobbing, det måste väl den drabbade som själv upplevt det
  • kokoskärlek med bubblor

Ejin skrev 2008-12-10 21:18:22 följande:

fast ibland är det vissa som tycker att det är vuxenmobbning såfort ts inte får medhåll i det han/hon skriver... och det är ju inte samma sak.. man får förvänta sej olika åsikter om man startar en tråd.. så är det bara... sen finns de ju vissa såklart som måste ta till barnsliga påhopp men så himla ofta tycker ja inte att de e...
    Det som skulle räknas som mobbning irl räknas även som mobbning på nätet. Att ha en diskussion med delade åsikter är väl en helt annan sak..
  • lövet2
    signorina skrev 2008-12-10 21:24:13 följande:
     Men det kan ju inte vara DEN SOM MOBBAT som ska avgöra när det förekommit mobbing, det måste väl den drabbade som själv upplevt det
    Nja, det funkar liksom inte. Vi hade ett "berömt" fall här på FL, där en person pekades ut som mobbare. Alla som följde diskussionerna såg att A var obalanserad, svor och gormade, gjorde personangrepp på alla som hade andra åsikter osv. B försökte i inlägg efter inlägg skriva lugna balanserade svar för att övertyga A om att hon hade fel i sak, och det gjorde A helt rabiat. Hon påstod sig vara mobbad av B och förtalade B över hela FL. Lyckades till och med få B avstängd till slut just för mobbing. Och det A anförde som argument var just att det spelade ingen roll vad B hade skrivit; eftersom A kände sig mobbad, så var hon mobbad ...
  • Ejin

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-12-10 21:27:58 följande:

Ejin skrev 2008-12-10 21:18:22 följande:
    Det som skulle räknas som mobbning irl räknas även som mobbning på nätet. Att ha en diskussion med delade åsikter är väl en helt annan sak..
    vissa här anser nog att en diskussion med delade åsikter är samma som mobbning... vissa som startar trådar kan ju inte ta att dom inte blir klappade medhårs utan anser då att det är mobbning...
  • MuminMy

Förutom att hålla med lövet ovan när det gäller vad som är mobbning och inte så tycker jag att man har ett stort ansvar som medlem att se till att redaktion och moderatorer får vetskap om vad som försiggår - om man nu upptäcker något.

Sedan kan jag också tycka att det i många fall gått inflation även i begreppet mobbning, precis som i "kränkt", "kris" och "övergrepp" - det måste kännas förskräckligt för de som faktiskt utsätts för mobbning att höra att någon skriker "mobbning" så fort de inte får medhåll.

Att tycka att ett namn t.ex. är WT tycker jag inte är mobbning, det är ett uttryckande av åsikt, sedan måste uttrycket ske på ett okej sätt, givetvis, men det är inte mobbning.

Det är inte heller mobbning bara för att man "känner sig" mobbad - den känsla man har kan komma från flera olika källor och behöver inte alltid stå i proportion till den aktuella händelsen, som vuxen har man ett ansvar att vända ut och in på känslan och fundera på varifrån den verkligen kommer och försöka se händelsen så objektivt som möjligt.

En fördel när det gäller mobbning på nätet jämfört med IRL är ju att här finns fullständig dokumentation över vad som hänt (med undantag av det som sker i gästböcker där medlemmarna själva kan radera) så det går liksom inte att komma undan.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Funkyiore
    lövet2 skrev 2008-12-10 21:30:44 följande:
    Nja, det funkar liksom inte. Vi hade ett "berömt" fall här på FL, där en person pekades ut som mobbare. Alla som följde diskussionerna såg att A var obalanserad, svor och gormade, gjorde personangrepp på alla som hade andra åsikter osv. B försökte i inlägg efter inlägg skriva lugna balanserade svar för att övertyga A om att hon hade fel i sak, och det gjorde A helt rabiat. Hon påstod sig vara mobbad av B och förtalade B över hela FL. Lyckades till och med få B avstängd till slut just för mobbing. Och det A anförde som argument var just att det spelade ingen roll vad B hade skrivit; eftersom A kände sig mobbad, så var hon mobbad ...
    Håller med dig fullständigt. Man kan känna sig mobbad, utan att det är mobbing det handlar om. Svårt att dra gränsen dock.
    Gläds åt det lilla för i slutänden, finns inget större
  • Funkyiore

Muminmy, jag tänkte just på samma sak. Att ord som kränkt och mobbing används titt som tätt nu för tiden. Att tycka något är WT är inte mobbing, det är en åsikt. Men om fler personer "gaddar ihop sig" och följer en annan person i flera trådar, bara för att trycka ner den människan, är det mobbing (anser jag). Sedan funderar jag, om det är EN person som hånar en annan hela tiden, är det mobbing då? Speciellt om det inte får gehör, varken från den som blir utsatt, eller av andra? 

• lövet2
    Funkyiore skrev 2008-12-10 21:45:10 följande:
     Sedan funderar jag, om det är EN person som hånar en annan hela tiden, är det mobbing då? Speciellt om det inte får gehör, varken från den som blir utsatt, eller av andra? 
    Nej, då är det rätt och slätt trakasserier. För att mobba måste man vara flera som gaddar i hop sig ...
  • Funkyiore
    lövet2 skrev 2008-12-10 21:47:01 följande:
    Nej, då är det rätt och slätt trakasserier. För att mobba måste man vara flera som gaddar i hop sig ...
    Ja, då är du och jag på samma våglängd i det här fallet.
  • kokoskärlek med bubblor

Ejin skrev 2008-12-10 21:33:30 följande:

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-12-10 21:27:58 följande: vissa här anser nog att en diskussion med delade åsikter är samma som mobbning... vissa som startar trådar kan ju inte ta att dom inte blir klappade medhårs utan anser då att det är mobbning...
    Då har de fel
Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?