• MuminMy

Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?

Ja, hur står det egentligen till här på familjeliv? Själv tycker jag inte att nivån ändrats nämnvärt sedan starten - möjligtvis att taket blivit lite lägre och att fler gränsfall döms och tas bort än tidigare.

Vad tycker du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 12:46
    Defintion av mobbning: Mobbning innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en organisation.

Att någon är elakt en gång mot en annan medlem är alltså inte att betrakta som mobbning, mobbning blir det först när förföljelsen är systematisk mot en enskild annan medlem. Det är inte heller mobbning att en grupp medlemmar med en viss åsikt blir bemötta av en annan grupp med motsatt åsikt så vida inte debatten fortsätter utanför skådeplatsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?
  • MuminMy
    elinelversson skrev 2008-12-11 10:35:35 följande:
    att man blir påhoppad p.g.a att det anses vara "fel".
    Om någon har en avvikande åsikt från dig - är det då med automatik ett påhopp? I så fall är det ju påhopp åt alla håll

Jag tycker inte att ettåringar ska äta godis - då hoppar jag på de som tycker att de ska få det och blir påhoppad av dem i min tur?

Blir ju lite märkligt med ett diskussionforum om alla som har en avvikande åsikt är påhoppare - då blir det ju bara ett "hålla med"-fourm
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy
    signorina skrev 2008-12-11 11:27:07 följande:
    MuminMy skrev 2008-12-11 10:29:09 följande: klart man kan bli mobbad för:att man "tycker" fel,för att man har fel intressen,för att man ser annorlunda utoch för att man beter sig annorlunda.Och samlar man då i hop sig, genom att upplysa andra åsiktsmotståndare om en ny het tråd, så att de kan komma in i tråden och också klanka ner på denne, eller de få som uttrycker sin åsikt, så det är klart att det är åsiktsmobbing.Och opponerar man då sig det minsta, så säger en vältalig åsiktsmotståndare att man bör lämna FL, eftersom man tycker att man blir illa behandlad.Sen är det ju inte ovanligt att åsiktsmobbarna, inte erkänner att det förekommer, som vi ser ett par exempel på, i den här tråden.
    Du verkar väl insatt i hur man mobbar andra på nätet? Själv har jag aldrig deltagit i något sådant som du beskriver här och har inte heller sett eller upplevt det (och då har jag hängt här både länge och väl).

Du skrev att man kan ha "Fel åsikter" - det kan man inte. Nu svarar du på något annat som jag inte vet vad det är så jag låter bli att bemöta det.

Däremot skulle jag gärna vilja att du definierade ditt begrepp åsiktsmobbning - vad det nu är?
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • signorina

MuminMy skrev 2008-12-11 12:23:01 följande:

Du verkar väl insatt i hur man mobbar andra på nätet? Själv har jag aldrig deltagit i något sådant som du beskriver här och har inte heller sett eller upplevt det (och då har jag hängt här både länge och väl).Du skrev att man kan ha "Fel åsikter" - det kan man inte. Nu svarar du på något annat som jag inte vet vad det är så jag låter bli att bemöta det. Däremot skulle jag gärna vilja att du definierade ditt begrepp åsiktsmobbning - vad det nu är?
    Nu använder du det där syndromet som kallas "slängd i käften syndromet" - och försöker omvandla det jag skrev till något annat.

Nu skrev jag faktistk inte det,
    jag skrev att man kan bli mobbad av en grupp människor som inte gillar ens annorlunda åsikt.

Inte särskilt trevlig antydning där -

MuminMY.
  • VulgusProfanum

Mobbing ser jag som ett systematiskt förföljande av en annan person.
    Man kritiserar allt denna skriver och man går ifrån tråd till tråd. Man snackar skit sinsemellan och man försöker att frysa ut personen systematiskt och utstuderat.

Att vara av olika åsikter anser jag inte vara mobbing.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • signorina

VulgusProfanum skrev 2008-12-11 13:55:26 följande:

Att vara av olika åsikter anser jag inte vara mobbing.
    Nej det är ju inte mobbing att vara av olika åsikter, men det kan vara en eller flera som faktiskt åsiktsmobbar.
    Vi pratar inte om att åsikter skiljer sig åt, sådär i allmänhet, utan om att någons åsikter blir föremål för mobbing.

Jag klistrar in ett citat från krönikan i aftonbladet.

"Morsor går ihop och hackar systematiskt på andra som använder annorlunda sömnmetoder än de själva, bärsjalsmammor och Bugaboopappor käbblar som om de var tillbaka i varsitt hörn av högstadiets rökruta och bråkade om Ozzy versus Depeche Mode.

Visst. Det är sällan nedsättande ord som fitta, hora eller bögjävel florerar, men det välformulerade budskapet är detsamma: du är dum i huvudet och inget värd. Jag är cool och bra.

Var fjärde flicka nätmobbas ? hur ser statistiken ut i vuxenvärlden egentligen? "

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3951920.ab
  • VulgusProfanum
    signorina skrev 2008-12-11 14:05:34 följande:
    VulgusProfanum skrev 2008-12-11 13:55:26 följande: Nej det är ju inte mobbing att vara av olika åsikter, men det kan vara en eller flera som faktiskt åsiktsmobbar. Vi pratar inte om att åsikter skiljer sig åt, sådär i allmänhet, utan om att någons åsikter blir föremål för mobbing. Jag klistrar in ett citat från krönikan i aftonbladet. "Morsor går ihop och hackar systematiskt på andra som använder annorlunda sömnmetoder än de själva, bärsjalsmammor och Bugaboopappor käbblar som om de var tillbaka i varsitt hörn av högstadiets rökruta och bråkade om Ozzy versus Depeche Mode. Visst. Det är sällan nedsättande ord som fitta, hora eller bögjävel florerar, men det välformulerade budskapet är detsamma: du är dum i huvudet och inget värd. Jag är cool och bra. Var fjärde flicka nätmobbas – hur ser statistiken ut i vuxenvärlden egentligen? " www.aftonbladet.se/wendela/barn/article395192...
    Jo men ändå så tycker jag att måste göra den skillnaden att skilja mellan vad som är "åsiktsmobbing" och vad som är ren och skär mobbing på personnivå.
    Att vara emot en viss form av sovmetod, bärsjalar eller you name it är ju inte att gå åt någon på ett personligt plan. Man går åt metoden eller åsikten.
    Att däremot gå åt t.ex Alfhilda (fiktivtnamn) och kalla henne både det ena och det andra därför att hon använder sig av en metod samt systematiskt förfölja denna person i tråd efter tråd och då även gärna i samlad tropp det anser jag däremot vara ren och skär mobbing.
    Ännu tydligare blir detta om man dessutom konsekvent ratar allt som "Alfhilda" tycker och tänker bara därför att det kommer ifrån Alfhilda. Då har man vad jag skulle klassa som ett fall av mobbing.
    åsiktsmobbing vet jag inte riktigt heller vad det är för något. Fundersam
    Är det då åsikten man mobbar och isof handlar det ju faktiskt om att man är av skilda åsikter och inte vad jag skulle klassa som mobbing.
  • lövet2
    signorina skrev 2008-12-11 14:05:34 följande:
    VulgusProfanum skrev 2008-12-11 13:55:26 följande: Nej det är ju inte mobbing att vara av olika åsikter, men det kan vara en eller flera som faktiskt åsiktsmobbar.Vi pratar inte om att åsikter skiljer sig åt, sådär i allmänhet, utan om att någons åsikter blir föremål för mobbing.
    Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar med åsiktsmobbing! Jag avskyr vissa åsikter och reagerar omedelbart när jag hör någon uttrycka åsikter som t ex "zigenare är tjuvaktiga", "en bra katt är en död katt" eller "barn ska lyda sina föräldrar". Jag reagerar också, fast inte lika starkt när okunniga människor kommer med korkade påståenden. Men i inget av fallen är det människorna jag ser ner på, utan det är åsikterna. Om då dessa människor tar illa upp för att jag säger emot dem, då är det deras problem - särskilt på ett diskussionsforum.

Jag tycker inte illa om min svägerska för att hon röstade på moderaterna, men vi diskuterar saken hett och livligt ibland, och kanske kan jag övertyga henne någon dag. Jag avgudade min farmor, trots att hon hade fördomar som vem som helst kunde svimma av. Och jag höll inte tyst när hon barskt talade om att alla dalmasar var födda lögnare och tjuvar. Är det vad du kallar åsiktsmobbing? Att jag eller någon annan hugger på vissa åsikter?
  • kokoskärlek med bubblor

MuminMy skrev 2008-12-11 10:19:08 följande:

Ja naturligtvis är det en definitionsfråga. Jag tycker bara det kan gå rätt snabbt på nätet från normal ton till elakheter. Sådan brutalitet brukar i alla fall inte jag möta irl över ett namn...
    Ärlighet i all ära, men att kasta åsikter på folk som ej bett om dem går lätt överstyr och blir i mina ögon snabbt just mobbning. Jag hade ju inte gått fram till en människa på stan och sagt "faan vilken äckligt ful tröja du har!" ... Samma sak?
    Det specifika fallet jag nämner blev självklart uppmärksammat av moderatorer.
    Jag är av den åsikten att ingenting egentligen behöver bli extremt eller tabu att prata om så länge man kan uttrycka sig, men då pratar jag om åsikter. Att hitta en person, gadda ihop sig och göra personen till åtlöje är sällan befogat. Och det existerar enligt mig.
    Vad är nätmobbning om det inte är att systematiskt "reta" någon för exempelvis val av namn eller liknande? Om personen ej bett om det? Inte fan hälsar jag på en mamma och hennes barn irl för att sedan börja skratta elakt ÅT hennes kids namn...vilket jag inte heller tror att de personer som sysselsätter sig med det här gör... Som sagt - internet är för enkelt..
  • Raka Pungen

Folk på FL är såna jääävla lipsillar som känner sig mobbade, påhoppade och kränkta så fort man inte håller med dem. Jag tycker det är löjligt.

• VulgusProfanum

Jag håller med dig Lövet. Kan inte citera just nu

För jag möts dagligen av åsikter som jag tycker är helt och hållet galna utifrån mitt sätt att se på saker och ting.
    Då argumenterar man sakligt för sin ståndpunkt och det är ju inte mobbing. Det är debatt

Svar på tråden Nätmobbning/vuxenmobbning på Familjeliv?