signorina skrev 2008-12-11 14:05:34 följande:
VulgusProfanum skrev 2008-12-11 13:55:26 följande: Nej det är ju inte mobbing att vara av olika åsikter, men det kan vara en eller flera som faktiskt åsiktsmobbar. Vi pratar inte om att åsikter skiljer sig åt, sådär i allmänhet, utan om att någons åsikter blir föremål för mobbing. Jag klistrar in ett citat från krönikan i aftonbladet. "Morsor går ihop och hackar systematiskt på andra som använder annorlunda sömnmetoder än de själva, bärsjalsmammor och Bugaboopappor käbblar som om de var tillbaka i varsitt hörn av högstadiets rökruta och bråkade om Ozzy versus Depeche Mode. Visst. Det är sällan nedsättande ord som fitta, hora eller bögjävel florerar, men det välformulerade budskapet är detsamma: du är dum i huvudet och inget värd. Jag är cool och bra. Var fjärde flicka nätmobbas – hur ser statistiken ut i vuxenvärlden egentligen? "
www.aftonbladet.se/wendela/barn/article395192...Jo men ändå så tycker jag att måste göra den skillnaden att skilja mellan vad som är "åsiktsmobbing" och vad som är ren och skär mobbing på personnivå.
Att vara emot en viss form av sovmetod, bärsjalar eller you name it är ju inte att gå åt någon på ett personligt plan. Man går åt metoden eller åsikten.
Att däremot gå åt t.ex Alfhilda (fiktivtnamn) och kalla henne både det ena och det andra därför att hon använder sig av en metod samt systematiskt förfölja denna person i tråd efter tråd och då även gärna i samlad tropp det anser jag däremot vara ren och skär mobbing.
Ännu tydligare blir detta om man dessutom konsekvent ratar allt som "Alfhilda" tycker och tänker bara därför att det kommer ifrån Alfhilda. Då har man vad jag skulle klassa som ett fall av mobbing.
åsiktsmobbing vet jag inte riktigt heller vad det är för något.
Är det då åsikten man mobbar och isof handlar det ju faktiskt om att man är av skilda åsikter och inte vad jag skulle klassa som mobbing.