• miababia

vad vet du om ditt liv innan du kom till sverige?

allstå vad kommer du ihåg, vad har dina föräldrar berättat?
    riktar mig till dig som vill veta, finns ju en del som inte vill veta el behöver veta.
    har du frågat, hur mycket ar de svarat på, har du fått se adoptionspapprena?

• Svar på tråden vad vet du om ditt liv innan du kom till sverige?
  • alvaereva

jag är född i sverige, född på hinsebergs kvinnofängelse. dom tog mej direkt efter födseln och sen kom jag till min nya familj när jag var 6 dagar gammal
    jag vet vad båda mina bioföräldrar heter och mina halvbröder. jag har träffat alla utom min biopappa.
    jag har fått se alla papper och alla försöker svara på alla frågor så gott det går.
    dock är jag inte längre så intresserad, det var mest när jag precis fått reda på det vid 19 års ålder som jag var mest inne i det.
    nu har nyfikenheten lagt sig och jag tänker knappt på att jag är adopterad längre.

• Little M

Jag är född i Indien, calcutta.
    Jag kom till sverige när jag var 4 månader.

När jag föddes lämnades jag på trappan till ett sjukhus..
    Så jag vet inget alls.

Men hade gärna vetat

• Utlandssvensk

Alvaereva: Visste du inte att du var adopterad förrän vid 19 ârs âlder eller kände du inte till namnen pâ dina bioföräldrar o halvbröder förrän dâ?
    Undrar lite... Att fâ veta att man är adopterad först vid 19 ârs âlder lâter väldigt sent. Det mâste ha kommit som en chock i sâdana fall? Eller?

alvaereva skrev 2008-12-07 08:52:40 följande:
    jag är född i sverige, född på hinsebergs kvinnofängelse. dom tog mej direkt efter födseln och sen kom jag till min nya familj när jag var 6 dagar gammal jag vet vad båda mina bioföräldrar heter och mina halvbröder. jag har träffat alla utom min biopappa. jag har fått se alla papper och alla försöker svara på alla frågor så gott det går. dock är jag inte längre så intresserad, det var mest när jag precis fått reda på det vid 19 års ålder som jag var mest inne i det. nu har nyfikenheten lagt sig och jag tänker knappt på att jag är adopterad längre.
  • inoka

Mina föräldrar berättade allt de visste då de tog reda på så mkt de kunde när de hämtade mej. Min adoption skedde inte pgr av att mina bioföräldrar inte ville ha mej utan av andra anledningar därför ville jag söka upp mina rötter när jag blev äldre.
    Mina adoptivpapper går knappt att läsa längre, kunde bara urskilja namnet på bioföräldrarna när jag skulle börja söka så det var spännande. Men med många vänner i srilanka och även god kontakt med vår adoptionsadvokat mr silva så fann vi dem.
    Det enda nya jag fick reda på när vi träffades var att jag var storasyster :) Min lillebror föddes ngr år senare och dog tyvärr för ett antal år sen. Nu har jag tät brevkontakt med min syster och mina bioföräldrar och planerar en 5e resa tillbaks till srilanka med mina barn :)

• mammamys06

Jag har fått veta allt som finns att veta vilket inte är särskilt mycket. Det har dock varit ok för mig att ha lite info om detta eftersom jag inte varit någon "sökare eller grubblare" utan accepterat att så är det bara. Jag har fått alla papper från mina föräldrars adoptionsprocess för 33 år sedan, häftigt, en tjock pärm är det med gulnade papper Jag har även talat med AC kring vad som finns att efterforska.

Däremot blev jag jätteledsen och besviken över att vår son inte heller hade mycket info om sin bakgrund när vi adopterade honom. Min mamma tyckte min reaktion var lite konstig eftersom jag inte brytt mig om min bakgrund men plötsligt blev vår sons bakgrund så enormt viktig - för mig. Men det beror på att jag vet ju hur liten betydelse det varit för mig under uppväxten och även nu som vuxen men jag vet ju inte om vår son tycker det är viktigt och kommer grubbla och sakna dessa uppgifter och kanske inte känna sig hel pga den bristfälliga info. Men då sade mamma någonting jättebra att jamen i så fall så åker vi ju hit igen! Då kändes det ju lättare

• Utlandssvensk

Mammamys, vad intressant att läsa....

I vârt fall sâ har vi precis all information man kan önska om vârt barn - bio-mammans bakgrund, sjukhusjournalerna frân födseln och dagbok med bilder frân tiden pâ barnhemmet (som inte var speciellt lâng)....

Jag tyckte inte att det kändes sâ viktigt innan vi fick vâr dotter, men nu känns det tryggt att ha den här informationen. Inte främst för mig, men för henne den dag hon vill veta mera....

• inoka

Måste fråga er som är i min ålder.. 30+ Har era föräldrar gått genom ac när de adopterade er? Känns som jag är den enda som inte har med ac att göra *S* Har lovat att ställa upp i adoptionspanelen ngn gång och prata om min adoption men vet knappt va ac är :)

• mammamys06

Menar du AC-panelen på adoptionsdagen eller vilken adoptionspanel? Ja, jag adopterades genom AC, likaså min bror men min man adopterades inte genom någon adoption från Korea utan jag tror det var direkt via MIA på den tiden som då hette NIA tror jag...

• inoka
    Svar på #8
    mammamys06 skrev 2008-12-08 09:53:31 följande:
    Menar du AC-panelen på adoptionsdagen eller vilken adoptionspanel? Ja, jag adopterades genom AC, likaså min bror men min man adopterades inte genom någon adoption från Korea utan jag tror det var direkt via MIA på den tiden som då hette NIA tror jag...
    Ärligt talat vet jag inte ... En vän till mej som är aktiv innom ac frågade mej om jag ville tala i "panelen" ngn gång ibland om de behöver ngn som är adopterad :) De skulle fråga mej då det var adoptionsdagen i sommras men som tur var behövdes det inte *S*
  • alvaereva

Utlandssvensk skrev 2008-12-07 11:23:40 följande:

Alvaereva: Visste du inte att du var adopterad förrän vid 19 ârs âlder eller kände du inte till namnen pâ dina bioföräldrar o halvbröder förrän dâ? Undrar lite... Att fâ veta att man är adopterad först vid 19 ârs âlder lâter väldigt sent. Det mâste ha kommit som en chock i sâdana fall? Eller?
    jo jag fick veta det först då att jag är adopterad.
    har haft mina aningar när jag var liten (att bara jag har gröna ögon när alla andra har blå) men har slagit bort dom bara. det kom inte direkt som en chock utan kändes mest bara kul och så!
Svar på tråden vad vet du om ditt liv innan du kom till sverige?