• Amandamamman

Kan man basta när man är gravid?

Inte kan väl det vara någon fara när man är i vecka 21?

Ska på kryssning med sambons jobb och vi hamnar väl i badet och bastun förstår jag.

• Svar på tråden Kan man basta när man är gravid?
  • xenaa

ja till mig sa en läkare det senast idag att de gick bra att basta

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • John2008

hejhej..
    ja de kan du göra..
    jag bastade när jag var gravid:)..
    hehe ja tålde att vara i bastun längre än vanligt då:P

• Aquavit

Absolut! Det enda är att man kanske får lyssna lite mer på kroppen, det är tydligen lättare att få vätskebrist när man är gravid. Men så länge man mår bra så är det helt ok!

• Mickan84

Hej!
    Jag tycker det är konstigt att man kan få olika svar beroende på vem man frågar. Frågade en bm i veckan som inte är min ordinarie och hon sa att det var ok en liten stund. Frågade igår min vanliga bm och hon rekomenderade det inte över huvud taget. Så läser man här att en läkare säger att det är ok?

Ska på relax med bastu i helgen då jag gifter mig på lördag och skulle gärna vilja basta, måste väl vara ok en liten stund eller vad tror ni.? man känner väl själv när det är nog?
    Kram.

Förlåt att jag tog över lite TS!

• Aquavit

Fick du någon förklaring på varför hon inte tyckte det var ok? Om man fick olika svar, eller överhuvudtaget ett negativt svar så skulle i alla fall jag vilja veta varför.
    I alla böcker jag läst och dessutom min BM, säger att det är ok. Men som sagt, man bör lyssna lite extra på kroppen så att man inte sitter för länge elelr för varmt. Vissa säger att det är bättre att basta på en lägre temperatur, men som sagt, det lär gå bra ändå om man tar det lite lugnt.

Mickan84 skrev 2008-11-27 13:15:30 följande:
    Hej! Jag tycker det är konstigt att man kan få olika svar beroende på vem man frågar. Frågade en bm i veckan som inte är min ordinarie och hon sa att det var ok en liten stund. Frågade igår min vanliga bm och hon rekomenderade det inte över huvud taget. Så läser man här att en läkare säger att det är ok? Ska på relax med bastu i helgen då jag gifter mig på lördag och skulle gärna vilja basta, måste väl vara ok en liten stund eller vad tror ni.? man känner väl själv när det är nog? Kram. Förlåt att jag tog över lite TS!
  • Chica73

Varför skulle inte det vara ok? Är finska och har aldrig hört att någon i min släkt avstått från bastu för att de är gravida. Värmen kan lindra en hel del om man har ont i kroppen. Självklart ska man lyssna på kroppen och inte pressa när kroppen säger ifrån....

• Mickan84

Enligt min bm blir det för varmt för barnet. Jag frågade dessutom båda två ang. jacuzzi/bubbelpool som båda avråde ifrån och det kan man ju förstå men bastu??? Jag tänker nog basta ändå. man gifter sig bara en gång och jag lyssnar ju på kroppen. barnet kan väl inte ta skada ändå, kan ju istort sätt föda när som så det kan ju inte påverka så mycket.

• Okaa san

varmt för barnet? hur gör dom kvinnorna i dom varmare länderna då? >.<

Mickan84 skrev 2008-11-27 13:27:02 följande:
    Enligt min bm blir det för varmt för barnet. Jag frågade dessutom båda två ang. jacuzzi/bubbelpool som båda avråde ifrån och det kan man ju förstå men bastu??? Jag tänker nog basta ändå. man gifter sig bara en gång och jag lyssnar ju på kroppen. barnet kan väl inte ta skada ändå, kan ju istort sätt föda när som så det kan ju inte påverka så mycket.
    Life i fragile
  • SABL

Enligt min läkare och Bm (frågade båda) så är det ingen fara med bastu så länge man inte sitter för länge eller blir för varm. Det känner man själv.

• EmmaHenke

Jag tycker också att det är konstigt att man får olika svar. Min läkare sa att det inte va bra, så man ska undvika för stora värmeskillnader !

Svar på tråden Kan man basta när man är gravid?