• Amandamamman

Kan man basta när man är gravid?

Inte kan väl det vara någon fara när man är i vecka 21?

Ska på kryssning med sambons jobb och vi hamnar väl i badet och bastun förstår jag.

• Svar på tråden Kan man basta när man är gravid?
  • Doudou

Bastar ett par kvällar i veckan.

• MrsCharlotte

Jag har fått höra från min barnmorska att man inte bör basta, dels pga bakterierisken och dels för att man förlorar så mkt vätska och det är inte bra för bebisen.

Man bör heller inte bada i bubbelpool pga bakterierisken, det är nämligen mycket svårt att rengöra bubbelpooler ordentligt så det finns myyyycket bakterier där. Usch det är rätt äckligt när man tänker på det.

• Tiro

Jag frågade min barnmorska om detta. Hon sa att det inte var någon fara. De finska barnen må¨r ju bra.. sade hon...Tänk hur det skulle gå om man skulle förbjuda finskorna att basta... *ler*

• pygmalion

KATASTROF!! det hade aldrig gått bra

Tiro skrev 2008-11-28 00:03:04 följande:
    Jag frågade min barnmorska om detta. Hon sa att det inte var någon fara. De finska barnen må¨r ju bra.. sade hon...Tänk hur det skulle gå om man skulle förbjuda finskorna att basta... *ler*
  • Leefen

Min BM sa att det inte är farlig bara man tänker på att inte förlora för mycket vätska! Basta på!!

Alfred MELWIN Andreas Bf 30/1 2009
  • listo
    mamma0903 skrev 2008-11-28 00:00:10 följande:
    Jag har fått höra från min barnmorska att man inte bör basta, dels pga bakterierisken och dels för att man förlorar så mkt vätska och det är inte bra för bebisen. Man bör heller inte bada i bubbelpool pga bakterierisken, det är nämligen mycket svårt att rengöra bubbelpooler ordentligt så det finns myyyycket bakterier där. Usch det är rätt äckligt när man tänker på det.
    Bakterierisk i bastun?

När det gäller bubbelpool då... Alltså bebisen är ju skyddad av fosterhinnor och slempropp plus att slidväggarna sluter tätt... och det är ju sannolikt inte listeria i bubbelpoolen.
    Det som däremot tydligen KAN hända, är att man löper större risk att få slidkatarr, eller urinvägsinfektion om man är känslig för det. Under graviditeten är slemhinnorna känsligare än annars, så man kan vara mer mottaglig för den typen av bakterier.

Men det verkar ju inte logiskt att det på något vis skulle vara en bakterierisk för bebisen i magen... i så fall skulle kroppens system vara märkligt funtat tycker jag.
    Med lite humor kommer man långt i livet
  • Sara 07
    EKJ76 skrev 2008-11-27 19:47:23 följande:
    Hade det varit farligt hade Finland varit tomt på människor Så länge man inte sitter till man mår dåligt är det ingen fara.
    Ha, ha... Precis! I Finland bastar ALLA ofta och det gäller även gravida. Så det här att vara rädd för bastu måste vara kulturellt betingat för att vi svenskar helt enkelt inte är vana att basta i samma utsträckning.
  • xenaa
    listoplisto skrev 2008-11-28 06:27:50 följande:
    Bakterierisk i bastun?När det gäller bubbelpool då... Alltså bebisen är ju skyddad av fosterhinnor och slempropp plus att slidväggarna sluter tätt... och det är ju sannolikt inte listeria i bubbelpoolen.Det som däremot tydligen KAN hända, är att man löper större risk att få slidkatarr, eller urinvägsinfektion om man är känslig för det. Under graviditeten är slemhinnorna känsligare än annars, så man kan vara mer mottaglig för den typen av bakterier.Men det verkar ju inte logiskt att det på något vis skulle vara en bakterierisk för bebisen i magen... i så fall skulle kroppens system vara märkligt funtat tycker jag.
    Precis!

Hur får man en infektion i en bastu?

Sen sa min läkare till mig att det ä bra att basta om man har foglossning det var därför hon rekommenderade mig att basta då jag lider av stark foglossning.
    Men visst man lyssna på kroppen sa hon. och dricka mkt vatten då man förlorar mkt i bastun
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Amandamamman

Hörr´ni! Jag tänker basta OCH bada bubbelpool. Helt sant att Finland inte skulle existera om alla gravida avstod bastning där.
    Tänker även bubbla en stund. Är helt övertygad om att det inte kommer in en hel bakteriehärd till bebben. Får väl vara uppmärksam på slidkatarrer och urinvägsinfektion efteråt.

Störtsa problemet just nu känns som vin och ost-provningen som jag bara får vara publik på.
    "Gubbarna" ska på konferens och vi ladies ska då få lyxa till det med ost och vin..... Ja ja, jag får väl lukta.

• pygmalion

TREVLIG RESA!!!

Amandamamman skrev 2008-11-28 09:42:17 följande:
    Hörr´ni! Jag tänker basta OCH bada bubbelpool. Helt sant att Finland inte skulle existera om alla gravida avstod bastning där. Tänker även bubbla en stund. Är helt övertygad om att det inte kommer in en hel bakteriehärd till bebben. Får väl vara uppmärksam på slidkatarrer och urinvägsinfektion efteråt.Störtsa problemet just nu känns som vin och ost-provningen som jag bara får vara publik på."Gubbarna" ska på konferens och vi ladies ska då få lyxa till det med ost och vin..... Ja ja, jag får väl lukta.
  • MrsCharlotte
    Svar på #36
    Ingen aning, det är inte jag som säger det utan min barnmorska
    Alla verkar få höra olika så man får väl ta de risker man känner att man kan stå ut med, eller vilka man tror på eller inte tror på
    listoplisto skrev 2008-11-28 06:27:50 följande:
    Bakterierisk i bastun? När det gäller bubbelpool då... Alltså bebisen är ju skyddad av fosterhinnor och slempropp plus att slidväggarna sluter tätt... och det är ju sannolikt inte listeria i bubbelpoolen. Det som däremot tydligen KAN hända, är att man löper större risk att få slidkatarr, eller urinvägsinfektion om man är känslig för det. Under graviditeten är slemhinnorna känsligare än annars, så man kan vara mer mottaglig för den typen av bakterier. Men det verkar ju inte logiskt att det på något vis skulle vara en bakterierisk för bebisen i magen... i så fall skulle kroppens system vara märkligt funtat tycker jag.
  • Yizza

Det jag har läst ang. att basta under graviditet är att man ska vara försiktig i slutet av graviditeten om man har problem med högt boldtryck eftersom kroppen kan påverkas mkt av värmen och ev. Vätske brist och liknande.
    Ha en super mysig resa TS och basta och bubbla lite åt mig med

• Cassiopeja

Jag har bastat en gång i veckan hela graviditeten och både jag och barnet mår prima vad jag kan se! Sitter dock max tio minuter (är inte mycket för bastu, men de har aromaterapi på torsdagar och det är så gött!!) och på nedersta "bänken". Och så ser jag till att dricka ordentligt...

Nu senast var doften kardemumma och det tyckte jag passade extra bra när man nu har en bulle i ugnen!

Trevlig resa TS!!

• Tingelina

Oooo, vad jag blir sugen på att basta nu!

• bebbegos

Jag har läst att det går bra att basta men att man ska försöka göra det med en lägre temperatur på aggregatet än vad man vanligtvis brukar ha... låter ganska rimligt tycker jag.
    Är det en offentlig bastu där du själv inte kan bestämma så verkar det ju smart att sätta sig långt ned då... o inte sitta och steka högst upp

• solouniko

Om man blir varm/yr/mår dåligt eller liknande så går man väl ut ur bastun, oavsett om man är gravid eller inte? Lite sunt förnuft kan man komma långt med så basta på du bara och lyssna på din kropp.

Jag måste basta för att överhuvudtaget bli ren efter jobbet, annars hade jag sett ut som en smutsgris hela dagarna Glad

BF 090321 ♥
  • Soldahl83

Jag är i v 38+0 i morgon å jag bastar flera gånger i veckan (finne så klart🤣) min barnmorska här i Finland sa förra veckan att det mot slutet kan bidra till att det sätter igång, men oxå att det e bra å basta om värme hjälper mina sammandragningar. Bara man tar pauser å inte bastar för varmt. Jag har egen bastu så jag e inte orolig för bakterier, men skulle inte basta offentligt där många brukar bastun när jag e gravid. Har dock märkt de två sista gångerna nu, senast igår, att jag får sammandragning som håller i hela bastu tiden tills jag tar en paus å går ut i friska luften å svalkar mig. Jag skulle undvika kryssningsbad och bastu om jag va du. 

Svar på tråden Kan man basta när man är gravid?