Kan man basta när man är gravid?
Inte kan väl det vara någon fara när man är i vecka 21?
Ska på kryssning med sambons jobb och vi hamnar väl i badet och bastun förstår jag.
Inte kan väl det vara någon fara när man är i vecka 21?
Ska på kryssning med sambons jobb och vi hamnar väl i badet och bastun förstår jag.
Bastar ett par kvällar i veckan.
Jag har fått höra från min barnmorska att man inte bör basta, dels pga bakterierisken och dels för att man förlorar så mkt vätska och det är inte bra för bebisen.
Man bör heller inte bada i bubbelpool pga bakterierisken, det är nämligen mycket svårt att rengöra bubbelpooler ordentligt så det finns myyyycket bakterier där. Usch det är rätt äckligt när man tänker på det.
Jag frågade min barnmorska om detta. Hon sa att det inte var någon fara. De finska barnen må¨r ju bra.. sade hon...Tänk hur det skulle gå om man skulle förbjuda finskorna att basta... *ler*
KATASTROF!! det hade aldrig gått bra
Min BM sa att det inte är farlig bara man tänker på att inte förlora för mycket vätska! Basta på!!
Hörr´ni! Jag tänker basta OCH bada bubbelpool. Helt sant att Finland inte skulle existera om alla gravida avstod bastning där.
Tänker även bubbla en stund. Är helt övertygad om att det inte kommer in en hel bakteriehärd till bebben. Får väl vara uppmärksam på slidkatarrer och urinvägsinfektion efteråt.
Störtsa problemet just nu känns som vin och ost-provningen som jag bara får vara publik på.
"Gubbarna" ska på konferens och vi ladies ska då få lyxa till det med ost och vin..... Ja ja, jag får väl lukta.
TREVLIG RESA!!!
Det jag har läst ang. att basta under graviditet är att man ska vara försiktig i slutet av graviditeten om man har problem med högt boldtryck eftersom kroppen kan påverkas mkt av värmen och ev. Vätske brist och liknande.
Ha en super mysig resa TS och basta och bubbla lite åt mig med
Jag har bastat en gång i veckan hela graviditeten och både jag och barnet mår prima vad jag kan se! Sitter dock max tio minuter (är inte mycket för bastu, men de har aromaterapi på torsdagar och det är så gött!!) och på nedersta "bänken". Och så ser jag till att dricka ordentligt...
Nu senast var doften kardemumma och det tyckte jag passade extra bra när man nu har en bulle i ugnen!
Trevlig resa TS!!
Oooo, vad jag blir sugen på att basta nu!
Jag har läst att det går bra att basta men att man ska försöka göra det med en lägre temperatur på aggregatet än vad man vanligtvis brukar ha... låter ganska rimligt tycker jag.
Är det en offentlig bastu där du själv inte kan bestämma så verkar det ju smart att sätta sig långt ned då... o inte sitta och steka högst upp
Om man blir varm/yr/mår dåligt eller liknande så går man väl ut ur bastun, oavsett om man är gravid eller inte? Lite sunt förnuft kan man komma långt med så basta på du bara och lyssna på din kropp.
Jag måste basta för att överhuvudtaget bli ren efter jobbet, annars hade jag sett ut som en smutsgris hela dagarna
Läste lite om graviditet och att bada bastu och hittade den här artikeln!
Jag är i v 38+0 i morgon å jag bastar flera gånger i veckan (finne så klart🤣) min barnmorska här i Finland sa förra veckan att det mot slutet kan bidra till att det sätter igång, men oxå att det e bra å basta om värme hjälper mina sammandragningar. Bara man tar pauser å inte bastar för varmt. Jag har egen bastu så jag e inte orolig för bakterier, men skulle inte basta offentligt där många brukar bastun när jag e gravid. Har dock märkt de två sista gångerna nu, senast igår, att jag får sammandragning som håller i hela bastu tiden tills jag tar en paus å går ut i friska luften å svalkar mig. Jag skulle undvika kryssningsbad och bastu om jag va du.