• Amandamamman

Kan man basta när man är gravid?

Inte kan väl det vara någon fara när man är i vecka 21?

Ska på kryssning med sambons jobb och vi hamnar väl i badet och bastun förstår jag.

• Svar på tråden Kan man basta när man är gravid?
  • Mamma till två mirakel

Jag blev jätte dålig när jag försökte basta,höll på att svimma och blev helt yr... jag tyckte det var som om man inte fick luft...
    Känns det inte bra så gå ut genast.... min BM sa också att man ska passa sig lite pga syre bristen man kunde få...

(¯`°?.¸ ღ♥ Bär på ett Mirakel v.35 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mickan84

Okaa san skrev 2008-11-27 13:28:51 följande:

varmt för barnet? hur gör dom kvinnorna i dom varmare länderna då? >.<
    Ja det funderar jag oxå på!!!
    Tycker att man nog lägger ner lite för mcket energi på vad man får göra och inte få göra som gravid. Det är ju samma sak med vad man får äta och inte,,,,en hel djungel därute med olika budskap överallt.
  • Sara 07

Ja det kan du! Men det är alltid bra att se till att få sig i extra vätska (gäller ju även i varmare väder).

• Sara 07
    EmmaHenke skrev 2008-11-27 13:29:15 följande:
    Jag tycker också att det är konstigt att man får olika svar. Min läkare sa att det inte va bra, så man ska undvika för stora värmeskillnader !
    Men snälla nån, då är det ju inte bra att gå direkt in i värmen i hemmet heller efter att ha varit ute i minusgrader... Sunt förnuft är mitt bästa tips när det gäller vad man kan göra och inte.
  • listo
    EmmaHenke skrev 2008-11-27 13:29:15 följande:
    Jag tycker också att det är konstigt att man får olika svar. Min läkare sa att det inte va bra, så man ska undvika för stora värmeskillnader !
    Det är ju lite jobbigt om man bor längst upp i norr och är ute i -20 och går in till +20...
    Med lite humor kommer man långt i livet
  • EmmaHenke
    Svar på #14
    Men magen är väl inte ute och hänger i minusgrader ??? Jag har i allafall alltid varmt runt magen när jag går ut...... Jag hoppar bastu i allafall, man är ju inte gravid hela livet direkt !
  • listo
    Amandamamman skrev 2008-11-27 12:59:04 följande:
    Inte kan väl det vara någon fara när man är i vecka 21? Ska på kryssning med sambons jobb och vi hamnar väl i badet och bastun förstår jag.
    Det är helt okej att basta, men lyssna till din kropp. Jag gillar att basta i vanliga fall, men när jag var gravid var jag väldigt värmekänslig och började lätt må illa, så jag kunde bara sitta i bastun väldigt korta stunder.

Det är ju bara "ytvärme" på kroppen. Om bastun värmde upp hela kroppen ända in till skelettet, så skulle man ju dö. Vävnaderna i kroppen tål inte vilken värme som helst...
    Med lite humor kommer man långt i livet
  • La Lola
    listoplisto skrev 2008-11-27 13:42:05 följande:
    Det är ju lite jobbigt om man bor längst upp i norr och är ute i -20 och går in till +20...
    Ja hur ska jag klara mig i vinter?!
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Aquavit

Men om man skulle åka från kalla Sverige i november då, runt noll-gradigt, till Karibien och 20-30 grader? Nån gång kliver man ju ut ur planet...

Nej, jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara dåligt för bebis utan från vad jag har läst och hört är det mer en fråga om mammans tillstånd, att man lättare kan få vätskebrist, värmeslag osv. Så basta på, men ta det lugnt, och kanske gå ut och ta en paus lite oftare.

EmmaHenke skrev 2008-11-27 13:43:29 följande:
    Svar på #14Men magen är väl inte ute och hänger i minusgrader ??? Jag har i allafall alltid varmt runt magen när jag går ut...... Jag hoppar bastu i allafall, man är ju inte gravid hela livet direkt !
  • EmmaHenke
    Svar på #19
    Men går ni alltså med magen utan kläder när ni går ut ????? Jag håller min mage varm när jag går ut med kläder och jacka. Men jag tror också att man får lyssna på kroppen. Vissa klarar det säkert jätte bra. Hoppas du får en skön bastustund och rolig kryssning !
Svar på tråden Kan man basta när man är gravid?