• listo

Kan man basta när man är gravid?

EmmaHenke skrev 2008-11-27 13:29:15 följande:
    Jag tycker också att det är konstigt att man får olika svar. Min läkare sa att det inte va bra, så man ska undvika för stora värmeskillnader !
    Det är ju lite jobbigt om man bor längst upp i norr och är ute i -20 och går in till +20...
    Med lite humor kommer man långt i livet
  • listo
    Amandamamman skrev 2008-11-27 12:59:04 följande:
    Inte kan väl det vara någon fara när man är i vecka 21? Ska på kryssning med sambons jobb och vi hamnar väl i badet och bastun förstår jag.
    Det är helt okej att basta, men lyssna till din kropp. Jag gillar att basta i vanliga fall, men när jag var gravid var jag väldigt värmekänslig och började lätt må illa, så jag kunde bara sitta i bastun väldigt korta stunder.

Det är ju bara "ytvärme" på kroppen. Om bastun värmde upp hela kroppen ända in till skelettet, så skulle man ju dö. Vävnaderna i kroppen tål inte vilken värme som helst...
  • listo
    mamma0903 skrev 2008-11-28 00:00:10 följande:
    Jag har fått höra från min barnmorska att man inte bör basta, dels pga bakterierisken och dels för att man förlorar så mkt vätska och det är inte bra för bebisen. Man bör heller inte bada i bubbelpool pga bakterierisken, det är nämligen mycket svårt att rengöra bubbelpooler ordentligt så det finns myyyycket bakterier där. Usch det är rätt äckligt när man tänker på det.
    Bakterierisk i bastun?

När det gäller bubbelpool då... Alltså bebisen är ju skyddad av fosterhinnor och slempropp plus att slidväggarna sluter tätt... och det är ju sannolikt inte listeria i bubbelpoolen.
    Det som däremot tydligen KAN hända, är att man löper större risk att få slidkatarr, eller urinvägsinfektion om man är känslig för det. Under graviditeten är slemhinnorna känsligare än annars, så man kan vara mer mottaglig för den typen av bakterier.

Men det verkar ju inte logiskt att det på något vis skulle vara en bakterierisk för bebisen i magen... i så fall skulle kroppens system vara märkligt funtat tycker jag.
Svar på tråden Kan man basta när man är gravid?