• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Cleo4 skrev 2008-11-22 00:36:13 följande:
    Risken för rattfylla är mycket större det håller jag med om. Alkoholism är en sjukdom man kan bota. Ett övergrepp KAN ske en gång..men då VET du att det du gör skadar. Av de som kör rattfulla är det nog många som tänker "det är så kort bit, det skadar ingen" osv...jag tror inte man är ute efter att köra på någon då. Ett övergrepp mot barn eller vuxna, en våldtäkt då vet du mycket väl att du skadar någon o gör fel. Skulle förmodligen inte förlåta om nån körde på min dotter heller...men dom får ju sitt straff med alkolås på bilar, fotbojor, ev fängelse o rehab. Hur rehabiliterar man en pedofil en våldtäktsman??
    Med terapi och mediciner. Ungefär som alkoholister.
  • Micke
    Cleo4 skrev 2008-11-22 00:36:13 följande:
    Risken för rattfylla är mycket större det håller jag med om. Alkoholism är en sjukdom man kan bota. Ett övergrepp KAN ske en gång..men då VET du att det du gör skadar. Av de som kör rattfulla är det nog många som tänker "det är så kort bit, det skadar ingen" osv...jag tror inte man är ute efter att köra på någon då. Ett övergrepp mot barn eller vuxna, en våldtäkt då vet du mycket väl att du skadar någon o gör fel. Skulle förmodligen inte förlåta om nån körde på min dotter heller...men dom får ju sitt straff med alkolås på bilar, fotbojor, ev fängelse o rehab. Hur rehabiliterar man en pedofil en våldtäktsman??
    Alkoholism är för övrigt ngt man brukar säga att man inte kan bota. Man kan vara en nykter alkoholist, dvs en alkoholist som inte dricker.
    På samma sätt kan en pedofil behandlas så att denna inte begår övergrepp, men fortfarande är denna en pedofil.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 00:37:56 följande:
    Återigen så talar du om för mig vad jag tycker och tänker. Jag börjar bli rätt trött på det faktiskt. Brukar du vinna diskussioner på det sättet? Jag har inte ändrat mig under kvällen. Jag började med att tycka att sexualbrott skulle finnas med i en statligt styrd databas. På frågan vad jag tyckte om övriga brott sa jag att jag inte visste, att jag behövde fundera. Därefter har många kommit med kloka och tankvärda inlägg. Jag är inte särskilt intresserad av att läsa om alla möjliga sorters brott och har därmed ingen personlig vinst av att alla brott finns med. Och brott som enbart ger böter kanske inte heller ska finnas med? T.ex. fildelning, att köra 5 Km/h för fort osv. Jag vet inte är mitt svar. Jag vet inte. Jag har inte svar på alla dina frågor men jag tycker att vissa brott absolut ska finnas med i basen, ja.
    Jag hittar inte på. Jag försöker tolka det du skriver. Och nog alltid känns det som du velat under kvällen:

Inlägg 620: Frågan är vilka du vill hänga ut:
    "Jag tycker att dömda sexualförbrytare (där våldet är betraktat och bedömt som grovt) skall publiceras för allmänheten."

639: Då undrade jag över ditt svar, och frågade om det enbart var sexualbrott, för det var det du hade svara i inlägg 620, Då fick jag svaret

"Enbart sexualbrott? Jag vet faktiskt inte. Måste fundera på det.

Alla brott? Nej."

Och nu senast läst som

"Därav kan jag tycka att samtliga brott inte behöver finnas med i sökregister på nätet men det skulle inte heller störa mig om så blev fallet. "
    "Men visst, vill andra ha alla domar med där så kör i vind."
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 00:41:27 följande:
    Ja. Men att ha avtjänat sitt straff innebär inte att hans tidigare brott är en hemlig uppgift för den som vill veta. Och ja, kör man rattfull på min gata är man en fara för mitt barn. Jag har inte påstått motsatsen.
    Nej men du var så övertygad gällande pedofilen, och så osäker gällande rattfyllan, därav försökte jag förtydliga hur jag resonerade ang risker.
  • Micke
    Angelven skrev 2008-11-22 00:48:18 följande:
    Bara för att klargöra var jag står: Californien har three strikes and out - dvs tredje brottet ger livstid - en utmärkt filosofi.
    Njae, vissa brott, som diskuterats i denna här tråden tex, nöjer jag mig med 1 gång och sen är det slut.
  • Micke
    Cleo4 skrev 2008-11-22 00:42:18 följande:
    Det är precis det jag menar med att bota en alkoholist, att förbli nykter. Alkoholism är en sjukdom...att vara pedofil (som jag pratar om) är en läggning. Kan du bota en homosexuell från att vara homosexuell?
    Du bota homosexuell, visste inte att vara homosexuell var en sjukdom?

Att ha en läggning innebär inte att man agerar efter den.

Jag gillar kvinnor men våldtar dem inte. En pedofil kan gilla barn men låta bli att begå övergrepp.
  • Micke
    Cleo4 skrev 2008-11-22 00:54:52 följande:
    Som jag skrev ovan, att vara pedofil är en läggning = går inte att bota. Visst du kan låsa in personen, låta han/hon gå terapi...men personen är fortfarande pedofil...ett sexuellt behov. Jag anser att det är farligt att ha en sån människa i mitt barns närhet och vill veta om min granne eller någon i närheten är det. En alkoholist kan man hindra från att köra alkoholpåverkad genom att sätta alkolås och förhoppningsvis så lånar ingen ut sin bil till den personen. Men hur hindrar jag en pedofil från att begå övergrepp, förutom att låsa in personen och varna omgivningen? En ärlig fråga nu utan att vara spydig eller otrevlig?
    Genom att minska sexualdriften med mediciner och terapi.
  • Micke

Beyond Eternity skrev 2008-11-22 10:42:10 följande:

Svar på #694"Det enda riskerar att skada ngn annan det, andra att döda." Kan du förklara vad du menar med detta för jag förstod det inte.
    Var nog lite trött när jag skrev, så ett extra "d" kom med och kommatecknet hamnade fel.

Om jag korrigerar det så lyder meningen:
    "Det ena riskerar att skada ngn annan, det andra att döda." kanske blir tydligare?

Övergrepp riskerar att skada ngn annan, rattfylla att döda.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-22 17:21:07 följande:
    Enligt svensk lag ja. Sidan ligger förmodligen på en server i utlandet där lagen är annorlunda. I såna fall är den inte olaglig som jag har förstått det.
    Servern ligger i Danmark.

Och vad jag har för mig så gäller svensk lag om sajten vänder sig till svenskar (och ansvarige vistas i Sverige).
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän