Pelargonen skrev 2008-11-21 21:25:59 följande:
Vill du ha svaret i procent? Jag har inga siffror att ge dig. Dock så är det ju så att vissa förbrytare löper större risk för återfall, det vet ju både vården och domstolarna om. Vad menar du med rehabilitering? Att få ett jobb? Jag har faktiskt full förståelse för att ett företag inte gärna anställer den som tidigare är dömd för att förskingra pengar, att den som är sexualförbrytare har svårt att få jobb inom vården och att dömda pedofiler inte får anställas i skola, förskola och/eller barnomsorg. Full förståelse och nej, att man har suttit en tid i fängelse innebär visserligen att man har sonat sitt brott men inte att man ska ses som ostraffad.
Med vård och medicinering ligger återfallsrisken på ett par procent gällande tex pedofiler (som diskuterats flitigt i tråden).
Det är en låg siffra anser jag.
Med rehabilitering anser jag att en person ska kunna återanpassas till samhället och få jobb, bostad etc.
Att man inte vill ha pedofiler i barnomsorgen är ju givet, och det har man lösningar på redan idag utan sökbara offentliga register.
Men varför ska pedofilen inte kunna jobb som tex byggarbetare?
Tycker att registerutdrag kan vara befogade, men då begränsade till de områden där det finns relevans för tjänsten.