• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Andreas tjej skrev 2008-11-15 19:54:38 följande:

Är ni alla odelat positiva till den här sajten. Jag känner nyfikenhet men samtidigt obehag.
    Nej, men att argumentera emot detta på FL är som att slå huvudet i väggen. Har försökt tidigare men folk gillar uthängningar, spöstraff och dödsstraff på FL och vägrar att lyssna på andra argument.

Däremot var det ett annat ljud i skällan när FUP:en för arbogamålet spreds. Då önskade man censur och inskränkningar i offentlighetsprincipen.
  • Micke
    kengru skrev 2008-11-15 19:59:23 följande:
    Det spelar väl ingen roill om de har ångrat sig efter att de suttit av sitt straff, blir brottet förlåtet då? Får offret/offren tillbaka sina liv o sin trygghet, jag gissar att svaret är NEJ. Därför är det bra att det publiceras bilder på dessa "män", så de förhoppningsvis får sona för det de gjort hela sina patetiska liv utanför galler.
    Sen när blev det upp till allmänheten att ta hand om straffandet?
  • Micke
    kengru skrev 2008-11-15 20:02:02 följande:
    Micke, sen staten inte "straffar" tillräckligt.
    Du ser ingen risk i detta, att varje enskild person agerar domare och bödel?
  • Micke
    kengru skrev 2008-11-15 20:10:14 följande:
    Micke, Jag ser stora risker med det, men tydligen gör inte staten det.
    Varför då förespråka ngt du ser risker i, istället för att försöka påverka våra politiker att skärpa de straff du anser vara fel?
  • Micke
    Bedhead skrev 2008-11-15 20:11:57 följande:
    Jag får inga responser av byborna med brinnande facklor på det faktum att de dömdas anhöriga drabbas av utängningen??
    Nej, de brukar inte bry sig om det argumentet.
  • Micke
    Andrea skrev 2008-11-15 20:39:01 följande:
    Oki, du kanske inte bokstavligen har förvarat förövare. Men hela attityden att det ska vårdas och lallas och förlåtas tror jag inte på. Inte ett dugg. Vissa brott är oförlåtliga. Att vålda spädbarn och sprida filmer på det anser jag vara ett sådant brott.
    Att försvara rättsamhället är inte att försvara förövaren.

Jag tror på att det är staten som ska sköta om straffandet, enligt fastställda regler. När man sedan avtjänat sitt straff är man fri.

Vissa straff kanske man aldrig ska kunna avtjäna, tex övergrepp på barn, men det är en annan diskussion.

I ett samhälle där allmänheten enligt eget tyckande skapar lynchmobbar, det är inget samhälle jag vill leva i.
  • Micke

janne j skrev 2008-11-15 20:44:27 följande:

Varför inte avrätta både förövare, hans/hennes partner och deras ungar för att ytterligare minimera risken för återfall och att nya sexförbrytare växer upp
    Varför dra gränsen där?

Varför inte avrätta alla män när vi ändå håller på?
  • Micke
    Nixx skrev 2008-11-21 16:17:44 följande:
    Med tanke på att bilderna verkade ha hittats på facebook och liknande så tycker jag det verkar tveksamt om siterna verkligen kan vara säkra på att bilden stämmer överrens med personnumret.
    precis.

Finns en anledning att sådan sidor inte är lagliga.
  • Micke
    stardream skrev 2008-11-21 17:43:52 följande:
    Hittade länken! Eftersom det är allmäna uppgifter så tror jag inte det är någon fara med att lägga ut länken här... hittade en som bara bor en mil från mig!
    Länka är inte olagligt. Däremot att föra ett register över dömda är olagligt för alla utom myndigheterna.
  • Micke
    Triskele skrev 2008-11-21 19:28:04 följande:
    Beyond Eternity skrev 2008-11-21 19:24:40 följande: Det är en falsk trygghet, ditt barn blir inte säkrare, du blir inte säkrare av dessa siter. Du kanske känner dig säkrare, men det är en illusion.
    instämmer
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän