• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Pelargonen skrev 2008-11-21 21:39:18 följande:
    Menar du ca 2% när du skriver "ett par procent"? Ja, vi inom skola har ju lösningar på det problemet. Men den lösningen ske mig veterligen via just offentliga register, vi begär ett registerutdrag. Vilken annan typ av lösning är det du syftar på? Byggarbetare säger du. Ja, det beror vad arbetsplatsen ligger enligt mig. Självklart finns det yrken där pedofiler platsar. Frågan är dock om det är ett brott (t.ex. grov våldtäkt mot barn) som man ska ha möjlighet att kunna avtjäna för att sedan återgå till vanligt samhällsliv? Fast det är kanske en fråga för en annan tråd än denna.
    Ja, jag menar ca 2 % (2.9 för att vara exakt).

Nej, polisens belastningsregister är inte ett offentligt register som vem som helst kan söka i.

Och grov våldtäkt mot barn är ett ex på ett av de brott som jag anser att man inte ska kunna sona (inlägg 422) men att det är upp till staten att sköta straffandet. (man ska alltså aldrig friges).
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:42:58 följande:
    Du skrev att det är tämligen klarlagt att de som stämplas som kriminella har svårt att få bostad. Och jag frågade var du har fått den informationen ifrån. Min fråga kvarstår eftersom ovanstående inte är något svar utan endast en beskrivning av din personliga övertygelse. Och så undrar jag vad du menar med "stämplas"? Menar du de som får en stämpel (och är oskyldiga) eller menar du de som faktiskt är kriminella och att detta kommer till allmänhetens kännedom? Är de då "stämplade som kriminella"?
    Spelar ingen roll om du är skyldig eller inte, utan det handlar om hur du uppfattas av samhället.

Stämpelteorin kallas det väl på svenska (labeling theory)
  • Micke

Miss Q skrev 2008-11-21 21:45:10 följande:

Fast, psykiatrin har ju länsrätt och- när det går steget längre, domstol precis som kriminalvården. Och vad gör det för skillnad att det är en vårdande enhet? Varför ska man stämplas som återfallsförbrytare där men inte inom kriminalvården?
    För att är du psykiskt sjuk så straffas du inte för dina handlingar utan du får vård tills dess att du anses frisk.
    Ska man klassa ngn som frisk så får man givetvis ta hänsyn till risken för återfall.

De som är friska straffas utifrån det brott de har begått.

Därför skiljer sig synsättet på återfall åt.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:50:01 följande:
    Så återfallsrisken för sexualförbrytare är 2,9% i Sverige?
    Nej det sa jag inte. Pratade om pedofiler. Undersökningen var amerikansk, och jag inte sett några svenska siffror.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:49:32 följande:
    Nej, inte vem som helst. Men vi som anställer kan söka (begära) utdrag ur det. Vilket är helt rätt enligt mig. Jag instämmer i dina åsikter hur personer dömda för grov våldtäkt mot barn skall hanteras och straffas. Den åsikten gäller även vid grov våldtäkt mot vuxna för min del. Likaså mord och överlagt mord.
    Du kan som arbetsgivare begära utdrag, men den anställde själv måste skicka ansökan då du inte får söka i registret.

Den information du får ut är också enbart sådant som är relevant för tjänsten. Att läraren är dömd för skattebrott kommer du tex aldrig få reda på.

Däremot ska du jobba som revisor så är arbetsgivaren klart mer intresserad av att få reda på skattebrott, men struntar misshandelsdomen etc.

Och det var detta jag menade med "Tycker att registerutdrag kan vara befogade, men då begränsade till de områden där det finns relevans för tjänsten."
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:50:58 följande:
    Så om man tex. uppfattas på korrekt sätt så är man stämplad? Mig veterligen används inte uttrycket på det sättet men du gör kanske det?
    Stämpelteoretikerna använde sig av det uttrycket, iaf då jag läste kriminologi.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-11-21 21:59:11 följande:

Det förklarar fortfarande inte varför man som psykiskt sjuk ska stämplas som "flergångsförbrytare" redan första gången men inte då man hamnar inom krimivalvården. Jag säger inte att det är fel att det är så inom rättspsykiatrin, jag menar att det är fel inom kriminalvården att den inte tas mer hänsyn till det än vad det gör.
    Du stämplas knappast som återfallsförbrytare första gången. Däremot ser man till återfallrisken som en del i bedömningen om du är frisk eller inte.
    Samma sak om du har cancer. Innan du friskskrivs så ser man till risken för återfall.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 21:59:52 följande:
    Aha. Så 2,9 av USA:s pedofiler riskerar drabbas av återafallsrisk? Svårt när man pratar om andra länders siffror när det är Sverige (mig veterligen) vi diskuterar här. Kanske kan vi presentera Thailands, Hollands och Rysslands siffror också? Jag vet dock inte vad det skulle ge. I USA har man ju dessutom mycket skilda straff delstaterna mellan så det vore intressant att få veta om undersökningen gäller i hela landet procentuellet eller om den är genomförd i vissa delstater?
    Handlade om behandling, inte om straff.

Tyvärr får vi hålla oss till USA, England etc då det inte finns några svenska studier.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 22:06:34 följande:
    Och då återstår min fråga; hur använder du uttrycket? Vad menar du när du säger "stämplad"?
    När du betraktas som X (kriminell/pedofil/skattesmitare etc) av samhället. När det blir en del av din identitet.
    Spelar alltså ingen roll om du är kriminell eller inte. Tror alla runt omkring dig att du är kriminell så kommer du att behandlas som om du vore kriminell. Du är alltså stämplad som kriminell.

Det kommer leda till att du ökar risken att antingen bli kriminell eller att återfalla
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-21 22:20:30 följande:
    Ja. Och alla som en gång varit kriminella behöver ju inte fortsätta vara det. Precis som du säger. Men pedofil är man hela livet. Det går inte att bota. Så det är inget man kan "stämplas" som, det är något man faktiskt är. Vare sig man vill eller inte. Likaså "tidigare straffad". Det är också något man alltid är. Och har man valt att en gång genomgå vissa typer av brott så tycker jag att man måste ha förståelse för att andra har svårt att förlåta och glömma. Det är ju en del av mänsklighetens psykologi.
    Har aldrig påstått att stämpeln är felaktigt satt, men den får konsekvenser oavsett. Som svårigheter att få bostad, arbete etc.
    Dessutom ökar den återfallsrisken då man distanseras till övriga samhället.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän