• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Miss Q skrev 2008-12-19 21:12:19 följande:

Micke skrev 2008-12-17 00:42:54 följande:
    Kanske det bero på att du (och ni andra som är emot) är insnöade på VARFÖR det är bra för just mig. Jag har bara hört dåliga argument, ge mig ett bra så kanske jag ska ändra mitt tankesätt.
    skiter högaktningsfullt i dig. Har aldrig diskuterat huruvida sidan är bra för dig eller inte, är inte det minsta intresserad.

Det som är intressant hur en legalisering av en sådan sida skulle påverka rättssäkerheten. Men känns inte som du är villig att lyfta nivån på diskussionen dit.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-19 23:48:08 följande:

Micke: Jag är mer än mottaglig för att diskutera saken men argumenten som hittills lyfts fram är inte hållbara.
    Nej du anser ju att din personliga nyfikenhet går före rättssäkerheten.

Att det ska vara ok för vem som helst att sprida rykten om personer, sanna eller inte, utan möjlighet att överklaga, och utan att ens veta vem det är som sprider ryktena. Det viktiga är din nyfikenhet stillas.
  • Micke

Lumberjack skrev 2008-12-19 23:47:35 följande:

Svar på #1323Man kan ju fundera både en och två gånger var du har dina sympatier? Eller är du en sån människa som ska diskutera för diskussionens skull till varje pris trots att du framstår som ett pucko? De flesta som har egna barn förstår att om det finns möjlighet till att informera sig huruvida någon i ens barns närhet är döms pedofil så är det av högsta intresse. Man vidtar ju därefter åtgärder man personligen anser lämpliga, vad jag gjort tänker jag inte diskutera här. Men att sitta och dumma sig som du gör är ju enbart fånigt.
    Vet du att informationen som sprids är korrekt?
    Om jag la ut ditt namn på sidan, hur hade du reagerat då?
    Vad är dina chanser att rentvå dig tror du?

Ska pöbeln döma och straffa eller ska staten straffa?
    Är det ok att offren hängs ut? Att alla på skolan får läsa alla detaljer vad de utsatts för?

Att risken får återfall ökar pga uthängningen?

Att rehabiliteringen försvåras?

Att de allra flesta som begår övergrepp är första gångs förbrytare och således inte finns med på sidan?

etc.
  • Micke

jeno1975 skrev 2008-12-20 00:08:38 följande:

Jag vill gärna veta om det bor/finns några pedofiler i våran närhet. Jag vill ju såklart skydda mina barn från dessa idioter. Så om ni tycker det handlar om nyfikenhet eller inte skiter jag i för jag vill veta. Finns det bilder mm på de som e dömda får de faktiskt stå för det de gjort. Jag tror tyvärr inte att de är " botade" när de ev kommer ut i samhället igen...
    Så du lämnar glatt dina barn till okända personer som inte finns på sidan?
  • Micke

jeno1975 skrev 2008-12-20 00:16:14 följande:

Micke skrev 2008-12-20 00:14:08 följande:
    Äh blir ju äcklad av hela denna tråden. SJÄLVKLART inte, vilken planet bor du på. Grrrr
    Vad gör då sidan för skillnad för dig menar du? Mer än att den stillar din nyfikenhet.
  • Micke

Kajsan skrev 2008-12-20 00:17:57 följande:

En fråga till er som är emot dessa sidor. vad anser ni om att de som söker sig till förskolor och annan barnomsorg måste visa registerutdrag? Det är väl totalt onödigt också eftersom det inger en falsk trygghet mot de som inte är dömda sexualbrottslingar? Eller?
    Nej där kan det finnas en poäng för att förhindra att dömda söker sig till skolans värld. Visserligen är det till stor del en ganska falsk trygghet då de flesta som sagt inte är dömda.

Dock så sprider man inte uppgifterna till folk enbart för att de är nyfikna, utan endast de som rekryterar får se regsiterutdraget. Belastningsregistret är ju som bekant ingen offentlig handling.

www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2200451.svd
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-20 00:20:49 följande:

Micke: Det handlar om att jag som förälder vill ha koll på så mycket jag kan kring mina barn. Nyfikenhet är en annan sak. Ansvar ser jag det som.
    Ja, men du får ingen koll av en sådan lista. Håll koll på dina barn istället. Det är enda chansen. Lämna dem inte ensamma med personer du inte litar på.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-20 00:25:28 följande:

janne j. Visst är det en skillnad. Men det borde ju vara helt onödigt. Enligt vissas resonemang om "falsk trygghet", "offer inom familjen" och "de flesta har ännu inte begått ett brott".
    Offren hängs inte ut genom att du uppvisar ett registerutdrag för ngn som innehar tystnadsplikt.
    Den som visar upp utdraget vet vilka som får ta del av det.
    De som är dömda kommer inte ens att söka tjänsterna då det vet om kravet.
    De allra flesta är inte dömda ännu, dessa kan komma att söka tjänsterna så att tro att registerutdragen ger ngn form av garanti är en falsk trygghet.
  • Micke

Miss Q skrev 2008-12-20 00:25:53 följande:

Micke: Det ena untesluter inte det andra.
    jo, om man vill bo i en rättsstat.
  • Micke

HellviHumle skrev 2008-12-20 00:29:49 följande:

Ännu en tråd där empatin flödar! Jag är fortfarande mer nervös över alla rattfyllon efter vägarna. Det finns ingen som helst nytta med att hänga ut dömda pedofiler, våldtäktsmän eller andra dömda. Det enda det för med sig är att risken för återfall ökar vilket i sin tur innebär att folk får för sig att de har rätt. Det är lätt att förstå varför vi har en lagstiftande församling!
    Jupps. Rattfyllon är jag också betydligt mer oroad över.
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän