• Micke

Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän

Pelargonen skrev 2008-11-23 14:28:14 följande:
    Nej, jag tror inte att det klassas som förtal eftersom uppgifterna är offentliga handlingar enligt svensk lag. Däremot om man hänger ut en icke dömd person och påskiner att han är dömd brottsling så är det förtal. Det finns en tråd här utlagd av en pappa som visar bild på sin förra fru samt deras barn som mamman (frun) har kidnappat. Hon är anhållen i sin frånvaro och svensk polis och åklagare anser att hon ar kidnappat dottern. Den pappan begår inte förtal t.ex.
    Jodå det kan vara förtal även om det är offentliga handlingar.

"Att innehållet i en dom är offentligt hindrar inte att det, under vissa omständigheter, kan vara förtal att ge spridning åt uppgifter som finns där."
    Skriver wiki. Hinner inte leta annan källa, då jag ska iväg. Men borde vara enkelt för dig att googla på.

Det är skillnad att lägga ut uppgifter om ngn där tanken inte är att smutkasta personen.

I fallet med sexoffender så handlar det ju mkt om att de vill att personerna ska hängas ut dels för att varna, men mkt handlar det om att de ska få skämmas etc.
    Vad skulle annars vitsen vara att lägga ut domar på folk som sitter inne? Som är utvisade ? etc
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-23 14:29:06 följande:
    Däremot brott mot PUL eventuellt, men då gäller att personen är svensk och bosatt på svensk mark (ägaren av sidan alltså). Och så behöver ju inte vara fallet, därav min tveksamhet till om sidan är olaglig eller ej.
    Nopes. Personen behöver inte vara svensk eller bosatt i Sverige. Svenska lagar gäller om ngn har en hemsida som har Sverige som målgrupp.

Sen att personen knappast kommer att utlämnas ifrån ett annat land pga brott mot PUL är en annan sak.

Men grunddiskussionen var ju om de som lagt upp sidan kunde räkna med att vara skyddade genom att lägga ut materialet på en server i ett annat land. Och så är inte fallet.

Nu måste jag gå.

Återkommer till dig när jag fått svar ang PUL.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-23 14:49:24 följande:
    Därav tvistar ju de lärde.
    Njae, är det verkligen så mkt att tvista om? PUL är väldigt tydlig på den punkten:

21 § Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser som innefattar brott, domar i brottmål, straffprocessuella tvångsmedel eller administrativa frihetsberövanden.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-23 14:50:50 följande:
    "Under vissa omständigheter" ja. Det står inte att publicerade domar alltid innebär förtal.
    "Förtal är ett brott som innebär att sprida uppgifter om någon i syfte att utsätta henne eller honom för andras missaktning."

Så det har med sammanhanget att göra huruvida det är förtal eller inte. Man kan inte kategoriskt säga att offentliga domar aldrig klassas som förtal.

Exemplet med pappan som du tog upp så handlade det ju knappast om att smutskasta mamman, utan personen ville väl får hem sitt barn som jag förstod dig?
    I fallet med sexoffender så är det tydligt att de vill hänga ut personerna som ett straff. Visa upp dem och få dem att skämmas. Och då kan det mkt väl klassas som förtal.
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-23 14:51:35 följande:
    Jag har som sagt en annan uppfattning än din.
    Jupps. Det är därför vi diskuterar. Tänk vad tråkigt det vore om vi bara höll med varandra
  • Micke
    Pelargonen skrev 2008-11-23 17:54:35 följande:
    Media är ingen myndighet och de varken åtalas eller fälls dagligen för ovanstående. Så jag tror bestämt att det finns undantag, trots att dessa inte citeras av dig ovan.
    Nej men media följer ju inte heller PUL då de har utgivningsbevis och ansvarig utgivare. Då följer man YGL/TF och har en betydligt större möjlighet att publicera saker.

Trodde du kände till detta, speciellt som du själv tagit upp det tidigare i tråden. (inlägg 908)
  • Micke

Beyond Eternity skrev 2008-11-24 08:38:16 följande:

Då menar du också att jag inte har rätt att göra vad jag vill med de offentliga domar jag har där jag varit del i att fälla en pedofil, som jag också sänt till sexoffender?
    Det är korrekt uppfattat. Du kan åtalas för förtal om du publicerar domar i syfte att smutskasta personen.
  • Micke

Beyond Eternity skrev 2008-11-24 10:04:17 följande:

Men mitt syfte kan du  eller andra bara spekulera i, eller hur. Den mannen som detta handlar om är ute nu och han kommer att begå samma brott igen och igen och igen, så andra föräldrar bör verkligen känna till VEM han är och VAR han kan finnas. Ett evenntuellt åtal mot mig för att jag lämnat vidare offentliga domar för publicering på nätet och om jag då mot förmodan skulle fällas och då för att jag gjort det i syftet att smutskasta, det kan jag ta utan problem även om det aldrig skulle ha varit mitt syfte. I det stora hela är det ett extremt litet bekymmer om jag jämför med att min handling kan rädda barn undan denna sjuka man. För övrigt för att ett åtal alls ska väckas så måste det gå att bevis att mitt syfte är just det du menar och det är i princip omöjligt.
    Att det skulle vara omöjligt att bli fälld för förtal är rent nonsens.

"1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
    Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.
    Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller eljest var ägnad att medföra allvarlig skada."
  • Micke
    Zamorak skrev 2008-11-24 12:46:05 följande:
    är dom på sidan är om fast
    Sidan innehåller ett 30 tal (?) namn. Finns ju betydligt fler än så som är dömda, ännu fler som inte åkt fast.
    Så även om du kikar på den sidan och inte hittar ngt namn så har du ingen aning om du har ngn i din närhet eller inte.
  • Micke
    Svar på #1033
    Zamorak skrev 2008-11-24 13:54:05 följande:
    Dom hänger inte ut brottsoffer.
    Så när de skriver "son och dotter" etc så menar du att dessa inte blir uthängda? Att deras omgivningen inte kommer att få reda på vad de utsatts för?
    Att klasskompisarna inte kommer veta det?
Svar på tråden Adresser och bilder på pedofiler och våldtäktsmän