Tvångstankar, OCD
Finns det fler här med tvångstankar? Jag har ingen i min imgivning som kan förstå mig det är så jobbigt! Antar att dom som vet tycker att jag är helt knäpp, och det är jag kanske oxå.
Finns det fler här?
Finns det fler här med tvångstankar? Jag har ingen i min imgivning som kan förstå mig det är så jobbigt! Antar att dom som vet tycker att jag är helt knäpp, och det är jag kanske oxå.
Finns det fler här?
jo då har haft ocd bättre nu dock.
ja hade mest om städning, damsugning, och om ytterdörren va låst och fick ångest om ja inte gjorde de ja ocdade över. har blivit bättre efter kbt terapi lärt mig att tänka "rätt". att de e ingen fara om de e lite stökigt.
Ni som har fått hjälp, vad säger de till er? vad är det som har hjälpt er?
det är skönt att veta att man inte är helt ensam om det här även om jag inte önskar någon annan att ha det såhär! Jag blir så arg på mig själv att jag förstör för mig själv såhär, varför kan jag inte bara njuta av tiden med min baby nu. Det här förstör allt.
Nu ska jag vara lite dum.
Klart att det är skönt att andra har liknande problem. Det är skönt eftersom OCD/tvivelsjukan gör att din ångest blir mindre när du får en försäkring.
Om andra känner så här och inte dödar någon så kanske jag inte dödar någon heller ...
Men ...
Det är också detta som håller en fast i sjukdomen. Det kan vara bra inledningsvis att få en diagnos, man vet att andra har liknande problem men sen gäller det att inte söka försäkran.
En tanke är inte sanna bara för att den är otäck. Problemet uppstår när du börjar reagera som den vore sann. Fäktar och kämpar för att bli av med den ... det funkar inte.
Ett första steg är att acceptera läget. Nu är det så här. Det innebär inte att du ska lägga dig ned och dö. Det innebär att det är ok att må dåligt, nu är du här och ska jobba i rätt riktning för att må bättre. Du ska aldrig skämmas för att du mår dåligt !!!!
Det finns många verktyg för att bli bättre, KBT framförallt och för de som vill medicinering.
Idag är första dagen för dig på den resa du ska göra för att hitta just dina verktyg för att må bra.
de som har hjälpt mig e att lära mig o tänka rätt att ja inte måste hela tiden utan de e ett val ja gör om ja vill ocda eller strunta i de o se att ångesten faktist minskar när man struntat i tvånget några gånger att de faktist Inte händer nåt dåligt.
vad dom har sagt? hur menar du?
Anonym (tvång) skrev 2008-11-17 09:31:26 följande:
Anonym (k) skrev 2008-11-17 21:47:42 följande:
Hur mår du ts?
Jag har börjat må bättre nu faktiskt, det började igår efter att jag varit hos psykologen för första gången och hon berättade för mig att det var ganska vanligt att mammaor fick sånna här tankar, speciellt unga mammor sa hon. Jag är ung mamma så det passade ju in på mig då
Kanske har lite med ansvar att göra, att man är rädd att inte klara av det eller så.
Iaf så lättade det oerhört efteråt och jag fick lära mig att jag ska utsätta mig för ångesten så mycket jag bara orkar. Fram tills igår har jag hållt på med mycket strategier för att unvika det jag varit rädd för men inatt sov jag ensam med barnen och det gick jättebra!
Hur har det gått för er?
I skolan är det lite pinsamt, men jag har lärt mig att inte bry mig om vad folk tycker om det, när jag låser mitt skåp för tionde gången. Mitt svar är alltså, ja, jag har också tvångstankar och ingen förstående i min närhet...
Deprimerad skrev 2008-12-17 13:57:39 följande:
Anonym (tvång) skrev 2008-12-17 14:09:50 följande:
Usch jag har väldigt jobbiga tvångstankar, skadetankar. Jag är så rädd för knivar och vill helst slippa ha några hemma överhuvudtaget. Antingen är jag rädd att jag ska få ett ryck och skada mig själv eller mina djur eller sambo. Så fort knivarna är i närheten blir jag nervös och tänker att jag måste skärpa mig och koncentrera mig noooga så jag inte går och gör något dumt. Har haft skadetankar så länge jag minns och har pratat med min kurator om det här, hon säger det är ofarligt och att jag inte är farlig. Förr när jag jobbade i vården fick jag tvångstankar om gammlingarna bara för de är så svaga och hjälplösa. Det handlar ofta om hjälplösa individer eller djur som inte kan försvara sig som jag får tankar om. Självkalrt vill jag inte ha dom ..det är så jobbigt.
Har föresten alltid vart väldigt neurotisk av mig, hade panikångest förr och hypokondri. Nu är det somsagt bara tvångstankarna som stör mig det andra kan jag hantera men detta verkar aldrig gå över.
Anonym (tjej) skrev 2008-12-17 14:20:35 följande:
Har fått tvångstankar om mat och måste äta på ett speciellt sätt för att det ska kännas "säkert". Har haft ångest tidigare men detta kom efter första barnet.
Skillnaden mellan tvångstankar och psykos är att den som har tvångstankar tänker: "Herregud hur kan jag tänka såhär, håller jag på att bli galen". Den som har psykos tänker inte på det sättet.
Anonym (tjej) skrev 2008-12-17 14:20:35 följande:
Anonym (ballongen) skrev 2008-11-07 11:52:53 följande: