Tvångstankar, OCD
Finns det fler här med tvångstankar? Jag har ingen i min imgivning som kan förstå mig det är så jobbigt! Antar att dom som vet tycker att jag är helt knäpp, och det är jag kanske oxå.
Finns det fler här?
Finns det fler här med tvångstankar? Jag har ingen i min imgivning som kan förstå mig det är så jobbigt! Antar att dom som vet tycker att jag är helt knäpp, och det är jag kanske oxå.
Finns det fler här?
Anonym (ballongen) skrev 2008-11-07 11:52:53 följande:
jag lider av GAD PÅ(panikångest) och OCD.
GAD=Generaliserat Ångestsyndrom, PÅ=Panik Ångest. Har mest tvång kring smutts och smitta, bacillskräck. Sedan mkt ramsor o upprepningar. Kontrolleringsbehov.
Alicia, vad är det ramsor och upprepningar?
Jag har själv inte OCD men jag är mycket intresserad utav det, hoppas att det är ok att jag fågar!
ramsor: jag har en speciell ramsa/ord innan jag går o lägger mig. måste säga vissa saker innan jag somnar. (annars kommer ngt hemskt att hända.
upprepningar: jag letar efter vissa saker (oftast ford-bilar)när jag är ute, i tidningen,på nätet osv. måste tex "ta i trä, helst ek" när jag har tänkt ngn positiv tanke annars kommer ngt hemskt att hända. måste alltid dela allt i 3 innan jag slänger/lämnar ngt, annars otur mm.mm
bara lite exempel, vissa moment kan variera från dag till dag.
Alicia,
Vad tror du kommer att hända om du inte rabblar ramsorna?
Och vad tror du kommer att hända eller hur det kommer att kännas för dig om du tex inte hittar några Ford-bilar?
Varför är det lika med otur om du inte delar något med tre innan du lämnar det ifrån dig?
Får du någon hjälp med detta? Går du i terapi?
Jag har en bror som har OCD,vet hur jobbigt det är!Han bor nu på ett särskilt boende,han fixar inte vardagen själv längre
Allt har samma utgång dvs det betyder otur om jag inte finner det jag söker. otur har ju en stor innebörd, kan vara allt från att ngn i min fam skadas/blir sjuk till att FK strular.
Hittar jag ej det jag söker får jag jättemkt ångest o ältar problemet tills jag finner ngt som "neutraliserar" ångesten. åtmintone för en stund.
Att jag delar allt i 3 har att göra med min fam, vi är 3, jag maken o sonen o vi kommer splittras om jag delar på dessa saker.
Går på öppenpsyk, har gjort det sedan -02. har testat massor av terapiformer samt massa mediciner men inget "biter" riktigt på mig.
Alicia
Dina tvång påminner om mina..Jag har också ramsor som jag måste rabbla. Vid varje nytt dygn måste jag upprepa ramsorna.
Mycket hygientvång, rädd för att nudda smutsiga saker.
Min ocd går i perioder, alltså hur starkt det påverkar mig. Just nu är det en lugn period. Men för 1.5 är sedan var det nästan så att psykakuten (när jag var där) ville lägga in mig.
Ångesten när man inte kan neutralisera sina tvång är obeskrivlig!!