Inlägg från: Anonym (Alicia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alicia)

Tvångstankar, OCD

jag lider av GAD PÅ(panikångest) och OCD.

• Anonym (Alicia)

GAD=Generaliserat Ångestsyndrom, PÅ=Panik Ångest. Har mest tvång kring smutts och smitta, bacillskräck. Sedan mkt ramsor o upprepningar. Kontrolleringsbehov.

• Anonym (Alicia)

ramsor: jag har en speciell ramsa/ord innan jag går o lägger mig. måste säga vissa saker innan jag somnar. (annars kommer ngt hemskt att hända.

upprepningar: jag letar efter vissa saker (oftast ford-bilar)när jag är ute, i tidningen,på nätet osv. måste tex "ta i trä, helst ek" när jag har tänkt ngn positiv tanke annars kommer ngt hemskt att hända. måste alltid dela allt i 3 innan jag slänger/lämnar ngt, annars otur mm.mm
    bara lite exempel, vissa moment kan variera från dag till dag.

• Anonym (Alicia)

Allt har samma utgång dvs det betyder otur om jag inte finner det jag söker. otur har ju en stor innebörd, kan vara allt från att ngn i min fam skadas/blir sjuk till att FK strular.

Hittar jag ej det jag söker får jag jättemkt ångest o ältar problemet tills jag finner ngt som "neutraliserar" ångesten. åtmintone för en stund.
    Att jag delar allt i 3 har att göra med min fam, vi är 3, jag maken o sonen o vi kommer splittras om jag delar på dessa saker.

Går på öppenpsyk, har gjort det sedan -02. har testat massor av terapiformer samt massa mediciner men inget "biter" riktigt på mig.

Svar på tråden Tvångstankar, OCD