Tvångstankar, OCD
jag lider av GAD PÅ(panikångest) och OCD.
jag lider av GAD PÅ(panikångest) och OCD.
GAD=Generaliserat Ångestsyndrom, PÅ=Panik Ångest. Har mest tvång kring smutts och smitta, bacillskräck. Sedan mkt ramsor o upprepningar. Kontrolleringsbehov.
ramsor: jag har en speciell ramsa/ord innan jag går o lägger mig. måste säga vissa saker innan jag somnar. (annars kommer ngt hemskt att hända.
upprepningar: jag letar efter vissa saker (oftast ford-bilar)när jag är ute, i tidningen,på nätet osv. måste tex "ta i trä, helst ek" när jag har tänkt ngn positiv tanke annars kommer ngt hemskt att hända. måste alltid dela allt i 3 innan jag slänger/lämnar ngt, annars otur mm.mm
bara lite exempel, vissa moment kan variera från dag till dag.
Allt har samma utgång dvs det betyder otur om jag inte finner det jag söker. otur har ju en stor innebörd, kan vara allt från att ngn i min fam skadas/blir sjuk till att FK strular.
Hittar jag ej det jag söker får jag jättemkt ångest o ältar problemet tills jag finner ngt som "neutraliserar" ångesten. åtmintone för en stund.
Att jag delar allt i 3 har att göra med min fam, vi är 3, jag maken o sonen o vi kommer splittras om jag delar på dessa saker.
Går på öppenpsyk, har gjort det sedan -02. har testat massor av terapiformer samt massa mediciner men inget "biter" riktigt på mig.