• Anonym (tvång)

Tvångstankar, OCD

Finns det fler här med tvångstankar? Jag har ingen i min imgivning som kan förstå mig det är så jobbigt! Antar att dom som vet tycker att jag är helt knäpp, och det är jag kanske oxå.

Finns det fler här?

• Svar på tråden Tvångstankar, OCD
  • Anonym (tvång)

Jag har iaf väldigt bisarra och jobbiga tvångstankar att jag ska knivhugga en person som jag älskar över allt annat, detta ger mig sån ångest att jag inte törs vara nära den personen. Nu har jag börjat lära mig att tvångstankar inte är samma sak som handling men det är så svårt när tankarna inte går att stänga av. Jag är så rädd och ångesten går inte över. Ångesten styr hela mitt liv just nu.

• Anonym (tvång)

Ingen mer på fl som har problem?

• Anonym (inte ensam)

Ja jag har samma skadetankar.

• Anonym

Tror att det är ganska vanligt faktiskt. Har en kompis som hade tvångstankar om att slänga sin bebis från balkongen så hon vågade inte vara ensam hemma. Sen kan jag själv ha tankar om att slå eller skada någon eller mig själv bara för att se vad som skulle hända. Men den där spärren alla friska människor har stoppar mig. Tror att du kan slappna av, som du skriver tankar är inte handling. Om ångesten styr över ditt liv, så prata med en vän eller en kurator, det brukar släppa då.

• Anonym

Jag är livrädd att jag ska stoppa en hund i kaminen, jag skulle aldrig göra det, man jag blir galen över att tanken kommit upp att man ens KAN göra det.

Och när jag sätter igång och tänka sådär och är säker på att JAG inte kommer göra det då kommer tankarna på att tänk om någon annan gör detoch även om det inte gör det med MINA hundar och MIN kamin, tänk om någon annan gör nåt sånt nån annanstans.

• Anonym

Jag har OCD, trichotollmani.

• Anonym (jag med)

Jag har ocd.
    Men hygientvång, äter medicin pga det.

Jag kommer aldrig att bli helt kvitt detta men jag kan hantera det till och från. Det brukar vara jobbiga saker som händer i livet som utlöser mina mer extrema tvång-

Du borde kolla upp Ananke på nätet. De har ett forum med människor som lider av ocd. Väldigt bra.

Kram

• Anonym (tvång)

Jag ska få börja i KBT och har redan börjat med medecin men det är skönt att höra att man inte är ensam!

• Anonym (tvång)

Hur kom ni på att det var tvångstankar ni hade? För mig har det tagit väldigt lång tid. länge har jag gått och trott att jag typ var galen och borde ta livet av mig så jag inte ska skada nån annan.

• Anonym (ballongen)

här är en till med tvångstankar, så helt ensam är du inte. =)

Svar på tråden Tvångstankar, OCD