• Syss Inha

Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare

...anser jag.

Tycker det är rätt fantastiskt att berättelser kan ta sådana otroliga propotioner och läsas av så många som Bibeln gör.

Undra om det någonsin kommer ske igen, eller kanske målgruppen redan är mättad av de olika versionerna som finns?

Märkligt att utvecklingen och kunskapen har kommit så långt gällande så mycket annat men i Bibelns värld står allt stilla men trots det så dör den inte ut.

Vilket koncept, varje egenföretagares dröm, kom på en idé som fungerar som en evighetsmaskin, luta dig tillbaka och njuuuut...

Jag vill också skriva en Bibel.

• Svar på tråden Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare
  • Free Spirit
    Queen70 skrev 2008-10-25 21:09:40 följande:
    Mycket i ex. bibeln och koranen är ju dessutom exakt samma historia....
    Da må du lese en gang til..exakt er feil ord!! Dei kan ligne på hverandre..men inte exakt!
  • Queen70

jo i princip fast med andra ord och namn.
    Jämför historien om Lucifer vs. koranens version exempelvis.

Free Spirit skrev 2008-10-25 23:02:45 följande:

Da må du lese en gang til..exakt er feil ord!! Dei kan ligne på hverandre..men inte exakt!
  • Queen70

Fast såna här diskussioner kan ju bli ändlösa, då någon som jag som i stort sett anser att all religion är av ondo och aldrig ens skulle komma på tanken att hylla den gud som beskrivs i bibeln även om jag fick svart på vitt att allt var sanning, eftersom jag helt enkelt inte skulle gilla snubben eller hans metoder.

Då blir det ju svårt för mig att debattera utan att råka trampa någon på tårna som lever och formar hela sin existens utifrån nåt som jag personligen anser är roten till så mycket elände och som jag tar avstånd ifrån. Det blir liksom upplagt för sårade känslor.

• Free Spirit
    Queen70 skrev 2008-10-25 23:06:03 följande:
    jo i princip fast med andra ord och namn.Jämför historien om Lucifer vs. koranens version exempelvis.Free Spirit skrev 2008-10-25 23:02:45 följande:
    Andre ord og Navn?? Nei du det er mer til den en så..betydningen av å bytte navn er meget stor om du kjenner historiene..
  • Queen70

Ja då ser vi olika på saken för i mina ögon är det i princip samma berättelse.

Som att jämföra filmen 28 dagar senare i jämförelse med den amerikanska varianten med Will Smith ungefär..Vad det nu var DEN hette...

Free Spirit skrev 2008-10-25 23:22:22 följande:

Andre ord og Navn?? Nei du det er mer til den en så..betydningen av å bytte navn er meget stor om du kjenner historiene..
  • Free Spirit
    Queen70 skrev 2008-10-25 23:26:12 följande:
    Ja då ser vi olika på saken för i mina ögon är det i princip samma berättelse.Som att jämföra filmen 28 dagar senare i jämförelse med den amerikanska varianten med Will Smith ungefär..Vad det nu var DEN hette...Free Spirit skrev 2008-10-25 23:22:22 följande:
    Tildes kan jeg forstå deg..men du må få med deg hisorien bak det hele..

Om en tex kan ta Abraham som måte offre sin sønn Isak..men i Koranen er det snakk om Ismael som var sønn etter kjøde og int etter løfte.. stor forskjell der.

Der dei nekter for at Jesus døde på korset (at det var en annen), der døde Jesus en smertefull død på korset i NT.

konsekvensen hadde vært en helt anne om det hade vert Koranen som var sann
  • Queen70

Måste här erkänna att jag har lite svårt att förstå det du skriver, nordiska språk var inte min starka sida i plugget hmm...

Men efter vad jag förstår så ger du exampel på vad som skiljer bibeln och koranen åt, och det är klart att det är mycket som skiljer också, men i mitt tycke finns det även massor i böckerna som är i stort sett samma berättelser fast med lite olika namn och omständigheter.

Free Spirit skrev 2008-10-25 23:28:05 följande:

Tildes kan jeg forstå deg..men du må få med deg hisorien bak det hele..Om en tex kan ta Abraham som måte offre sin sønn Isak..men i Koranen er det snakk om Ismael som var sønn etter kjøde og int etter løfte.. stor forskjell der.Der dei nekter for at Jesus døde på korset (at det var en annen), der døde Jesus en smertefull død på korset i NT.konsekvensen hadde vært en helt anne om det hade vert Koranen som var sann
  • Hs egen
    Queen70 skrev 2008-10-25 14:23:43 följande:
    Bibeln har trots allt stötts och blötts, och omformats och översatts mellan massa olika språk i tusentals år av MÄNNISKOR av kött och blod, och ni hävdar väl inte att människor är ofelbara eller att världen alltid varit full av folk som gärna använder sig av religion för sina egna syften.
    Fortfarande översätts den från Grundtexten varje gång.
  • Hs egen

Cailleach Beine Bric skrev 2008-10-25 12:43:14 följande:

Det är detsamma som att forskare i allmänhet skulle utesluta vissa källor för att de annars inte skulle få det resultat som eftersträvades. Märkligt.
    Nej, det är inte märkligt. Bibeln utan apokryferna är fullt funktionell när det gäller det man behöver för att få en helhetsbild av vad som hänt israels folk genom tiderna och att få en bild av vad Gud har gjort för israels folk genom tiderna. Men för lite mer läsning kan man läsa en bibel med apokryferna.
  • Queen70

Det kanske den gör men det är ju dock MÄNNISKOR som gör dessa omforuleringar som passar det som för tidsepoken är gångbart. Det är ju visserligen kul om gud är flexibel men....hmm... Hur man senare kan använda guds ord som sanningar på liv och död är en annan femma det...

Hs egen skrev 2008-10-25 23:34:46 följande:

Fortfarande översätts den från Grundtexten varje gång.
Svar på tråden Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare